Bukefalos 28 år!

Jag behöver rent mentalt, för att inte känna mig misslyckad, någon form av belöning som i detta fall med studierna, en godkänd tenta, okej jag får gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen okej då kan jag gå två steg framåt på min mentala spelplan, fortsätta på Plan A. Och fungerar inte detta, jag känner mig otrygg och då jobbar jag för då kan jag inte misslyckas
Nej men vänta nu... Hur ska du kunna lyckas med en tenta som kräver 100% studier när du inte ger tentan/studierna 100% av din arbetstid? Det blir ju bara moment 22 av det hela och inte alls någon "trygghet att gå tillbaka till". Dina planer B, C och D stjälper ju bara lasset. De hjälper dig inte ett smack. kan du inte fokusera på plugget på grund av plan B, C och D så blir det väldigt svårt för dig att få den där belöningen du behöver för att få motivation.

Återigen säger jag det: Du har kommit in på din DRÖMUTBILDNING!!!! Det betyder ju också att du, efter utbildningen, har möjlighet att få ditt DRÖMJOBB!!! Om du ändrar dig och börjar jobba med det du jobbat med tidigare så ska det ju vara på grund av att du vill, inte på grund av att du har det som plan B. Ditt nuvarande yrke eller yrkeskunnande försvinner ju inte bara för att du pluggar. Det är inte något misslyckande i någon ända.

Det är svårt att få till en lagom balans mellan extrajobb och studier så det bästa är att låta bli att jobba i början och sedan lägga in jobb på loven så småningom (om du inte behöver plugga då).
 
För att visa att man kan analysera och tillämpa teori i så krävs det en förhållandevis omfattande essä. Sitter ni verkligen och läser och kommenterar 300 essäer à (säg) 1500 ord eller mer? Nu har jag endast undantagsvis så många studenter och då endast som inlånad lärare på annan institution, men analys och tillämpning av teori brukar då examineras genom inlämnat och redovisat grupparbete. Visst finns risken att en del studenter friåker på gruppens arbete, men utgör inte grupparbetet lejonparten av betyget på kursen, utan säg endast 20-25%, så brukar även friåkarna i slutänden också få ett rättvist betyg även om några av dessa har fått ett gratis VG på en uppgift.

Ja, det gör vi, det är ungefär den längden det brukar vara på essäfrågorna. Men har man 300 att rätta blir förstås kommentarerna sparsamma, i huvudsak vilka poäng de fått på de olika kriterierna. Och vi har alltid en ordgräns när det är hemtenta, också för att träna studenterna i att argumentera stringent och inte sväva ut. Så ordbegränsningen är en del av svårigheten. Typ 1500 eller 1200, beroende på fråga. Sen gör de normalt grupparbeten också, där analysförmågan också testas, men som sagt får grupparbeten aldrig vara mer än 50% av examinationen, och att låta 50% av betyget gå på kryssfrågor eller annat som mest testar minnesförmåga, det skulle inte vara ok. Inte när det ska vara högskolenivå.
 
Jag tycker det är tråkig att vissa ser ett studielån som något negativt, något man ska undvika.

Min svärfar kommenterade det när jag studerade, att det var ju himla dumt att ta så höga lån.
Jag kontrade med att min sambo precis köpt en bil för samma summa pengar, som han också tagit lån för.

Vad är viktigast, -en dyr bil som tappat hela sitt värde om tio år? Eller en utbildning som jag har med mig resten av livet och som möjliggör ett bättre jobb?
Svärfar hade inte så mycket mer att säga.

Studier (och studielån) är att investera i sig själv och sin framtid! :)
 
Det tycker inte jag. Du kan begära tjänstledigt på deltid för studier, så det går att kombinera. Beroende på vilken typ av jobb du har, så kanske du dessutom kan få möjlighet att arbeta på helger?

Jag tycker nog TS har rätt, satsa 100% på studierna (däremot behöver man ju inte säga upp sig, begär tjänstledigt för studier). När studierna funkar bra, man klarar tentorna och har tid över - då kan man börja fundera på extrajobb. Men när studierna inte funkar, så skulle min plan A vara att lägga mer tid på studierna. Börja i den änden.
 
Jag tycker nog TS har rätt, satsa 100% på studierna (däremot behöver man ju inte säga upp sig, begär tjänstledigt för studier). När studierna funkar bra, man klarar tentorna och har tid över - då kan man börja fundera på extrajobb. Men när studierna inte funkar, så skulle min plan A vara att lägga mer tid på studierna. Börja i den änden.

Det har du en poäng i, men jag tycker inte att man skall vara rädd för att arbeta lite grand om man gillar det, och klarar det. Inkomsterna som studerande är små och dessutom kan det vara kvar att ha en fot kvar på arbetsplatsen.

Men i TS fall, så är det nog klokt att satsa helhjärtat på studeierna i första hand. Hon verkar ha hamnat i lite av ett moment 22 just nu.
 
1. Hur kan du misslyckas och vad händer? Någon ser ned på dig? Vad är då den människan värd? Din vänskap? Nej. Är det släkt? De ska älska dig ändå, eller hur annars är de inte värda att vara släkt till dig.
Jag lever i tron om att det står skrivet i pannan eller näsan på mig att jag är misslyckad och det syns...
 
Det har du en poäng i, men jag tycker inte att man skall vara rädd för att arbeta lite grand om man gillar det, och klarar det. Inkomsterna som studerande är små och dessutom kan det vara kvar att ha en fot kvar på arbetsplatsen.

Men i TS fall, så är det nog klokt att satsa helhjärtat på studeierna i första hand. Hon verkar ha hamnat i lite av ett moment 22 just nu.

Jag har skrivit någonstans här ovan att min plan ;) skrattretande? jag vet, ordet plan och verksamhetsförlagd utbildning är något jag ständigt återkommer till...
Nåväl att gå ner i arbetstid och endast jobba mina helger blir ungefär 25% arbetstid, eller då gå över till en nattjänst, och ta extrapass på lov, och då studierna rullar på.
Men sedan väntar jag på någon form av tillåtelse, uppenbarelse att någon ska säga åt mig att gör såhär då kommer allt att rulla på och allt kommer att lösa sig.
Känner mig verkligen som ett moment 22
 
Ja, det gör vi, det är ungefär den längden det brukar vara på essäfrågorna. Men har man 300 att rätta blir förstås kommentarerna sparsamma, i huvudsak vilka poäng de fått på de olika kriterierna. Och vi har alltid en ordgräns när det är hemtenta, också för att träna studenterna i att argumentera stringent och inte sväva ut. Så ordbegränsningen är en del av svårigheten. Typ 1500 eller 1200, beroende på fråga. Sen gör de normalt grupparbeten också, där analysförmågan också testas, men som sagt får grupparbeten aldrig vara mer än 50% av examinationen, och att låta 50% av betyget gå på kryssfrågor eller annat som mest testar minnesförmåga, det skulle inte vara ok. Inte när det ska vara högskolenivå.

Nu är du där igen att det inte finns mellanting mellan flervalsfrågor och essä. Det finns sätt att formulera frågor på salstentor som även testar förståelsen hos studenterna, tex genom att be dem jämföra, själv formulera ett problem i relation till företeelsen X, osv.
 
Senast ändrad:
Nu är du där igen att det inte finns mellanting mellan flervalsfrågor och essä. Det finns sätt att formulera frågor på salstentor som även testar förståelsen hos studenterna, tex genom att be dem jämföra, själv formulera ett problem i relation till företeelsen X, osv.

Ja, jag sa ju det, jag förstår på riktigt inte vad det är för mellanting du menar. Det du ger exempel på skulle jag kalla essäfrågor. Om frågan är t ex jämför empirisk företeelse x och y, och utifrån kursens teorier förklara skillnaderna - då är det en essäfråga i min värld, som det är rimligt att studenterna får 1000+ ord på sig att reda ut. Där man inte kan skriva ut något facit, utan där det finns olika svar som är rätt, och det man examinerat är teoritillämningsförmåga, förmågan att göra en teoretiskt grundad analys av praktiska problem, och att formulera teoretiskt och/eller empiriskt grundade argument.

Att själv formulera ett problem, det förstår jag inte riktigt, jag har nog aldrig stött på det sättet att fråga. Hur skulle en sån fråga se ut?

Det ligger ju som jag ser det att när man testar förmåga att tillämpa teori analytiskt på empiri, då finns det inga rätta svar, utan det handlar om förmågan att bygga upp en stringent, och empiriskt och teoretiskt grundad argumentation. Alltså essäfråga, alltså inget facit, alltså blir rättningen en värdering av hur bra studenten lyckats, inte att bocka av en checklista och se om studenten svarat rätt eller fel.
 
Det har du en poäng i, men jag tycker inte att man skall vara rädd för att arbeta lite grand om man gillar det, och klarar det. Inkomsterna som studerande är små och dessutom kan det vara kvar att ha en fot kvar på arbetsplatsen.

Men i TS fall, så är det nog klokt att satsa helhjärtat på studeierna i första hand. Hon verkar ha hamnat i lite av ett moment 22 just nu.

Alltså, har man jobbat i 20 år och dessutom planerar byta yrke efter studierna - då tror jag inte det finns så många andra skäl än ekonomiska att ha en fot kvar på det gamla jobbet. Och om risken är att det inte blir vare sig utbildning eller nytt jobb för att man prioriterade att ha en fot kvar i det gamla - nej, inte om det inte är tvunget att fortsätta jobba under studierna av ekonomiska skäl.
 
Ja, jag sa ju det, jag förstår på riktigt inte vad det är för mellanting du menar. Det du ger exempel på skulle jag kalla essäfrågor. Om frågan är t ex jämför empirisk företeelse x och y, och utifrån kursens teorier förklara skillnaderna - då är det en essäfråga i min värld, som det är rimligt att studenterna får 1000+ ord på sig att reda ut. Där man inte kan skriva ut något facit, utan där det finns olika svar som är rätt, och det man examinerat är teoritillämningsförmåga, förmågan att göra en teoretiskt grundad analys av praktiska problem, och att formulera teoretiskt och/eller empiriskt grundade argument.

Att själv formulera ett problem, det förstår jag inte riktigt, jag har nog aldrig stött på det sättet att fråga. Hur skulle en sån fråga se ut?

Det ligger ju som jag ser det att när man testar förmåga att tillämpa teori analytiskt på empiri, då finns det inga rätta svar, utan det handlar om förmågan att bygga upp en stringent, och empiriskt och teoretiskt grundad argumentation. Alltså essäfråga, alltså inget facit, alltså blir rättningen en värdering av hur bra studenten lyckats, inte att bocka av en checklista och se om studenten svarat rätt eller fel.

Ja, det är nödvändigt att studenterna lägger 1000+ ord för att knyta ihop samtliga steg i en analys, men studenternas kunskaper i relation till lärandemålen kan även mätas genom att de visar att de behärskar delarna (helheten kan ju prövas med hjälp av grupparbeten).

Om ett av lärandemålen är att studenten ska argumentera för och mot samt jämföra och kontrastera olika begrepp, idéer och tankemönster samt inta ett kritiskt förhållningssätt till argument och tolkning utifrån olika teorier och förhållningssätt, så kan en tentafråga handla om att studenten ska kontrastera begrepp X gentemot begrepp Y, en annan att studenten ska beskriva huvuddragen i teori T och sedan tolka företeelse F utifrån denna, osv. Det kräver inga tusen ord, särskilt om man lägger till formuleringar som "ange åtminstone/max X skillnader/likheter/skäl/invändningar", osv. I salstentamen gör man ju stickprov på studenternas kunskaper och då behövs inga fullödiga analyser.
 
Alltså, har man jobbat i 20 år och dessutom planerar byta yrke efter studierna - då tror jag inte det finns så många andra skäl än ekonomiska att ha en fot kvar på det gamla jobbet. Och om risken är att det inte blir vare sig utbildning eller nytt jobb för att man prioriterade att ha en fot kvar i det gamla - nej, inte om det inte är tvunget att fortsätta jobba under studierna av ekonomiska skäl.

Det beror på vilket jobb man har och vad man studerar. Jag hade ett kvalificerat jobb när jag började att studera. Det var ingen nackdel för mig att ha kontakten kvar.
 
Vore jag student skulle jag inte läsa kurser med sådana examinationsformer. Det är min lösning. Givetvis ger jag inte sådana tentor som jag själv närmast skulle förakta om jag vore student.
Har du läst främmande språk på högskolenivå? En språkstudent måste ägna en stor del av sin studietid till att bara dunka in glosor. Ordförståelse som faktiskt är den nödvändiga basen i all språkfärdighet testas lämpligast och korrektast med en sådan examinationsform, så den bör inte föraktas på rätt ställe.

OT vill jag tillägga att fick lära mig att äkta synonymer, dvs två ord som betyder exakt samma sak är mycket sällsynta, när jag läste språk. Alltså tror jag inte att @prinsessfeminists engelska flervalstenta bestod av fem synonymer, då hade alla svar varit lika korrekta ju!
 
Jag har skrivit någonstans här ovan att min plan ;) skrattretande? jag vet, ordet plan och verksamhetsförlagd utbildning är något jag ständigt återkommer till...
Nåväl att gå ner i arbetstid och endast jobba mina helger blir ungefär 25% arbetstid, eller då gå över till en nattjänst, och ta extrapass på lov, och då studierna rullar på.
Men sedan väntar jag på någon form av tillåtelse, uppenbarelse att någon ska säga åt mig att gör såhär då kommer allt att rulla på och allt kommer att lösa sig.
Känner mig verkligen som ett moment 22

Kanske är det också en skillnad mellan studier och arbete, att det är ingen som har anställt en, eller på det sättet bryr sig hur det går för en (annat än att skolan såklart vill att man ska klara studierna, men vart det ska leda just för dig, det är liksom din egen business). Det ger förstås frihet, men också osäkerhet, det är ingen utom du som håller ordentlig koll och har en plan för just dig.

Det man kan göra är att försöka skapa en bra studiesituation för sig själv, dra ner på extrajobb, delta i gemensamt tentapluggande (du frågade tidigare efter studieteknik, att ta hjälp av andra studenter och plugga ihop är en sån teknik som man kan ha stor nytta av), delta i undervisningen (som du redan gör), läsa all kurslitteratur och se till att man inte bara läser, utan också förstår. Jag brukar t ex skriva sammanfattningar när jag läst igenom något, det är en studieteknik för att vara säker på att man fattat och inte bara läst igenom utan att egentligen greppa poängerna.
 
Det beror på vilket jobb man har och vad man studerar. Jag hade ett kvalificerat jobb när jag började att studera. Det var ingen nackdel för mig att ha kontakten kvar.

Absolut, men så verkar det ju inte se ut för TS? Att ha en fot kvar i en bransch man planerar att lämna ger ju inte nödvändigtvis särskilt mycket mer än pengar. Att TS kan sköta ett jobb och vet hur det funkar på en arbetsplats han hon ju redan visat, där har hon ju knappast mer att bevisa.
 
Har du läst främmande språk på högskolenivå? En språkstudent måste ägna en stor del av sin studietid till att bara dunka in glosor. Ordförståelse som faktiskt är den nödvändiga basen i all språkfärdighet testas lämpligast och korrektast med en sådan examinationsform, så den bör inte föraktas på rätt ställe.

Nej, bland annat därför att jag inte står ut med den typen av studier.
 
Nej, språkstudier kräver mycket jobb, tragglande och nedlagd tid förutom analytisk förmåga Det är därför språklärare annat än i engelska börjar bli bristyrken.
Jag pluggar språk på högskolenivå och har inte tragglat en enda glosa faktiskt.
 
Har du läst främmande språk på högskolenivå? En språkstudent måste ägna en stor del av sin studietid till att bara dunka in glosor. Ordförståelse som faktiskt är den nödvändiga basen i all språkfärdighet testas lämpligast och korrektast med en sådan examinationsform, så den bör inte föraktas på rätt ställe.

OT vill jag tillägga att fick lära mig att äkta synonymer, dvs två ord som betyder exakt samma sak är mycket sällsynta, när jag läste språk. Alltså tror jag inte att @prinsessfeminists engelska flervalstenta bestod av fem synonymer, då hade alla svar varit lika korrekta ju!

Nej, men ofta var två synonymer snarlika. Dessutom är det så att orden i olika sammanhang kan ha nyansskillnader.

Tilläggas bör att denna typ av tenta var på magisternivå, så det var meningen att det skulle vara svårt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 244
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 238
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp