Bukefalos 28 år!

Fast det framgår väl av frågornas utformning vad studenten ska besvara för att uppfylla poängstegen?

Nä? Frågan är ju det man ska svara på, där ingår inte en detaljerad poängstege där varje steg anges för fyra-fem olika parametrar. Det är ju typ en sida text, det skulle bli väldigt otympligt att ha med hela rättningsmallen i varje fråga, plus att det kan ju finnas vissa konkreta poänger/teorier man bör ha tänkt på och tagit med för full pott, det vill man knappast ha med i frågan.

Vad gäller val av examinationsform - det är klart att det skulle gå fortare att låta studenterna tenta hela kursen med multiple choice, men det blir ju ingen vettig examination. Ska de visa förmåga att välja och tillämpa kursens teorier för att analysera, så måste det nästan bli en essäfråga, hur ska de annars kunna visa det? Däremot är man ju ett lärarlag, så man har bara en essäfråga var, och slipper rätta 4x300=1200 essäer - det vore lite omänskligt. Sen gör de ju grupparbeten också, men max 50% av kursen får examineras i grupp, så om man inte ska låta halva betyget bero på kryssfrågor lär man få rätta essäer.
 
Nja de har sagt att alla föreläsningar ska ges live men att det finns en backup föreläsning om det skulle behövas. Hittills har "gamla" föreläsningar lagts upp två gånger på hela terminen. Alla föreläsningar ges i Adobe Connect så att man kan ställa frågor under föreläsningen om man vill. Så det är webbkamera, bra mick och stabil uppkoppling som är nödvändigt. ;) Våra två sista delkurser är tydligen helt nya/omgjorda och dessutom en nyanställd som håller i ena halvan och har ett betydligt mer brinnande engagemang än de föreläsare vi hade de första delkurserna. Där blev det nästan så att jag funderade på om jag skulle erbjuda mig att hjälpa dem med föreläsningsmaterialet eftersom de la upp handskrivna anteckningar som var inskannade och sedan utlagda.De var väldigt kunniga på sina ämnen men brast en hel del i teknik och pedagogik... Den ena hade jag extremt svårt att orka lyssna på för det kändes som om hen läste innantill i en och samma ton i två timmars tid.
De två sista kurserna har det istället varit PP som förutom föreläsningen även lagts ut separat vilket har varit toppen! :D Dessutom fantastiskt duktig föreläsare som verkligen kan fånga in en och hålla kvar intresset.

Där har du nog en del av svaret - ambitionsnivån låter ju sorgligt låg för en del av föreläsningarna, så de har väl knappast lagt en arbetsdag på att förbereda och uppdatera de föreläsningarna. Webbkamera, mick och stabil uppkoppling finns ju inbyggt i en laptop, men det är ju möjligt att de kostat på lite bättre utrustning om de har mycket distansutbildningar. PP som läggs ut känns ju som en självklarhet - att lägga upp handskrivna, inscannade anteckningar låter ju pinsamt, hur gamla är de där föreläsningarna egentligen, och när uppdaterades de senast? Innan det fanns skrivmaskiner? :cautious:
 
Där har du nog en del av svaret - ambitionsnivån låter ju sorgligt låg för en del av föreläsningarna, så de har väl knappast lagt en arbetsdag på att förbereda och uppdatera de föreläsningarna. Webbkamera, mick och stabil uppkoppling finns ju inbyggt i en laptop, men det är ju möjligt att de kostat på lite bättre utrustning om de har mycket distansutbildningar. PP som läggs ut känns ju som en självklarhet - att lägga upp handskrivna, inscannade anteckningar låter ju pinsamt, hur gamla är de där föreläsningarna egentligen, och när uppdaterades de senast? Innan det fanns skrivmaskiner? :cautious:
:rofl: Jag tror det största problemet är att föreläsarna är extremt kunniga inom sitt område men de har absolut noll och inget intresse av att lära sig teknik utan det är något de har blivit påtvingade. En föreläsning som var inspelad sen tidigare hade skett i lektionssal, för 1-2 år sedan, med elever i salen och där var det OH som gällde med handskrivna blad. Det kändes som om jag kastades tillbaka till högstadiet ungefär! :D

De två senaste kurserna har vi som sagt bara två lärare och den äldre har fått hjälp av den yngre som tydligen har gjort PP till även dennes föreläsningar. :D
 
Nä? Frågan är ju det man ska svara på, där ingår inte en detaljerad poängstege där varje steg anges för fyra-fem olika parametrar. Det är ju typ en sida text, det skulle bli väldigt otympligt att ha med hela rättningsmallen i varje fråga, plus att det kan ju finnas vissa konkreta poänger/teorier man bör ha tänkt på och tagit med för full pott, det vill man knappast ha med i frågan.

Vad gäller val av examinationsform - det är klart att det skulle gå fortare att låta studenterna tenta hela kursen med multiple choice, men det blir ju ingen vettig examination. Ska de visa förmåga att välja och tillämpa kursens teorier för att analysera, så måste det nästan bli en essäfråga, hur ska de annars kunna visa det? Däremot är man ju ett lärarlag, så man har bara en essäfråga var, och slipper rätta 4x300=1200 essäer - det vore lite omänskligt. Sen gör de ju grupparbeten också, men max 50% av kursen får examineras i grupp, så om man inte ska låta halva betyget bero på kryssfrågor lär man få rätta essäer.

Det finns ju en oändlig variant av sätt att examinera mittemellan flervalsfrågor och essä. Men det tror jag att du vet om.
 
Jag fick ett mail av studievägledaren som jag ska träffa nästa vecka, det som känns surt i mitt fall är att jag klarat det två andra delmomenten i kursen med G, bara den där förbannade tentan
Prata med studievägledaren och lås inte fast dig vid att du inte klarat tidigare tentatillfällen. Om du kan jaga rätt på läraren i ämnet kan du kanske få hjälp med att gå igenom tentan du skrivit så du kan få tips på hur du kan utveckla svaren. Bättre med långa svar än att försöka vara kort och specifik (och kanske missa väsentliga bitar på grund av det). Alltså inte flumma en massa ord bara för att utan skriv noga och ordentligt allt du kan om ämnet i frågan.

Att först skriva ner stödord för svaren på varje fråga kan vara till hjälp också så man inte missar något.
 
I höstas kom jag in på min drömutbildning på universitetet, och jag kämpade på med jobb vid sidan av och pluggande, flitigt påhejad av mina familjemedlemmar och arbetskamrater...
Nya svåra ord, nya sätt att tänka, grupparbeten, ny miljö mm
Och så kom tentan, en tenta som skulle klaras för att kunna gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen ( villkor som universitetet har) Klarade inte första tentan, och fick göra en omtenta som jag än en gång missade på. Svaren på tentan är för korta, och det analyserande delarna saknar helt svar ( saxat ur ett mail från examinatorn) . Får givetvis gör om tentan i Mars och fortsätta på min utbildning, då den verksamhetsförlagda utbildningsperioden är över.
Jag missar på det analytiska bitarna, finns där inne men svårt att få ner på papper, något jag aldrig lärt mig under min skolgång, kanske aldrig har behövt i mitt yrkseliv, privatliv.
Schemat på jobbet var sedan länge planerat, för att jag skulle kunna gå ut på praktik, en praktik där "poletten skulle trilla ner", om detta var rätt utbildning och ett passande yrke, då jag endast stött på yrket från ett föräldraperspektiv.
Extra pass finns i överflöd på jobbet i fall jag har för mycket fritid, vilket jag har nu, tid till att plugga ja givetvis finns det även det, men vad ska jag plugga på då jag själv anser att jag inte har de där analytiska bitarna som krävs för att klara av tentan, glädjen lusten och orken att fortsätta gotta ner mig i litteraturen är totalt bortblåst..
Känner mig totalt misslyckad...
Hjärtat är tu delat. Jag vill göra saker jag mår bra av, även om mitt jobb inte är ett högstatusyrke, mår jag bra där, skratt glädje värme och kärlek.
Vill göra något annat i framtiden, skrev ett mail till studievägledaren för vidare diskussioner, har även funderat på om en distansutbildning skulle passa min situation bättre.....
Ja kära ni vad tycker och anser ni ?
Varför jobbade du vid sidan om?

Studier som du får studiestöd till 100% är menat att vara 100% av din tid och övrig tid behövs för att återhämta sig och rekreation för att må bra.

Du fixar det. Lycka till.
 
Jag har en tjänst på 52% och sedan kan jag gå in, och plocka extra timmar, som jag kan ta ut i ledighet eller pengar.
Under hösten har jag försökt att samla ihop mycket extra timmar för att ljust få vara ledig denna period, då jag skulle gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen, och slippa ta ut semesterdagar.
En plan har varit att kanske bara jobba "mina helger" eller ansöka om förflyttning till en nattjänst under studietiden, men har inte gjort slag i saken ännu, jag vet inte riktigt vad jag väntar på...
Jag förstår inte riktigt. Du jobbar alltså 52% och studerar 100% = 152%? Vore det inte bättre om du fokuserade helt på studierna och jobbade lite extra då och då när det fungerar att kombinera? Se dina studier som ett arbete, du ska inte behöva vara rädd för att behöva ta semesterdagar till din VFU. Tar du inte studielån? Sen när du har kommit in i studieteknik osv kan du kanske jobba mer, men se det inte som ett nederlag om du ett tag faktiskt helt koncentrerar dig på studierna.
 
Jag förstår inte riktigt. Du jobbar alltså 52% och studerar 100% = 152%? Vore det inte bättre om du fokuserade helt på studierna och jobbade lite extra då och då när det fungerar att kombinera? Se dina studier som ett arbete, du ska inte behöva vara rädd för att behöva ta semesterdagar till din VFU. Tar du inte studielån? Sen när du har kommit in i studieteknik osv kan du kanske jobba mer, men se det inte som ett nederlag om du ett tag faktiskt helt koncentrerar dig på studierna.
Jag läste inte det inlägget men jag tror du har svaret här @Rurik .

Du kan inte skylla på andra om du faktiskt inte ens försöker.

Som jag förstod det av första inlägget så har du haft uppehåll mellan gymnasiet och vidare studier, då måste du komma ikapp med tempot i studierna och då måste du räkna med att lägga ned 150 -200 % på studierna.
 
Jag förstår inte riktigt. Du jobbar alltså 52% och studerar 100% = 152%? Vore det inte bättre om du fokuserade helt på studierna och jobbade lite extra då och då när det fungerar att kombinera? Se dina studier som ett arbete, du ska inte behöva vara rädd för att behöva ta semesterdagar till din VFU. Tar du inte studielån? Sen när du har kommit in i studieteknik osv kan du kanske jobba mer, men se det inte som ett nederlag om du ett tag faktiskt helt koncentrerar dig på studierna.

Jag har haft så svårt att släppa jobbet ( trygghet), har någon konstig filosofi om att ständigt ha en plan B, ifall jag misslyckas med studierna så har jag något att falla tillbaka på, och tar endast ut bidragsdelen.
 
Jag har haft så svårt att släppa jobbet ( trygghet), har någon konstig filosofi om att ständigt ha en plan B, ifall jag misslyckas med studierna så har jag något att falla tillbaka på, och tar endast ut bidragsdelen.
Antingen läser du och satsar eller så jobbar du. Speciellt eftersom du har haft problem. Tror du inte att examinatorerna och föreläsarna märker att du inte är engagerad?

Trygghet?! Jamen jobba då heltid! Eller jag fattar inte. Studielån har noll % ränta nu och bra återbetalningsskyldigheter.

Alla har studielån , se det som en studieskatt. Alla, alla, alla har studielån , varför ska du vara annorlunda?
 
Jag har haft så svårt att släppa jobbet ( trygghet), har någon konstig filosofi om att ständigt ha en plan B, ifall jag misslyckas med studierna så har jag något att falla tillbaka på, och tar endast ut bidragsdelen.
Risken blir ju att:
1. Du misslyckas på jobbet
2. Du misslyckas med studierna.
3. Du bränner ut dig.

Vad är det för bra plan B...? (Sagt i all välmening!)
 
Risken blir ju att:
1. Du misslyckas på jobbet
2. Du misslyckas med studierna.
3. Du bränner ut dig.

Vad är det för bra plan B...? (Sagt i all välmening!)

Jag har så många B-planer som blivit både C och D planer ja nästintill hela alfabetet, som ständigt börjar med meningen inne i mitt huvud - att om jag misslyckas med detta så gör jag det här i stället, eller så här.... Så
Jag tror att det @tara och även du skriver är något jag bör ta åt mig av att jag måste bestämma mig..
JOBB eller STUDIER
 
Jag har så många B-planer som blivit både C och D planer ja nästintill hela alfabetet, som ständigt börjar med meningen inne i mitt huvud - att om jag misslyckas med detta så gör jag det här i stället, eller så här.... Så
Jag tror att det @tara och även du skriver är något jag bör ta åt mig av att jag måste bestämma mig..
JOBB eller STUDIER
Ja, jag tror att det är bra om du tänker över detta. Jag hoppas att du vågar satsa på dina studier. Det är okej att misslyckas, du är inte en sämre människa för det. Livet består av att man misslyckas ibland, att man går igenom misslyckanden, lär sig något av dem och utvecklas av dem. Visst förstår jag din tanke att vid ett eventuellt misslyckande ha ett säkert alternativ att ta till, men risken är ju verkligen att det blir pannkaka av allting istället.
 
Jag har så många B-planer som blivit både C och D planer ja nästintill hela alfabetet, som ständigt börjar med meningen inne i mitt huvud - att om jag misslyckas med detta så gör jag det här i stället, eller så här.... Så
Jag tror att det @tara och även du skriver är något jag bör ta åt mig av att jag måste bestämma mig..
JOBB eller STUDIER

Varför skulle du misslyckas med studierna? Annat än om du försöker jobba samtidigt, då. Men utgå inte från det, utan du har ju en ny plan nu, utbildning och nytt yrke. Och då tar man studielån för att finansiera. Jobba och sköta studierna med vänsterhanden kan man göra när man redan läst en massa, och vet hur allt går till, inte när man börjar studera. Risken är ju att din plan B sabbar din plan A.
 
Jag har så många B-planer som blivit både C och D planer ja nästintill hela alfabetet, som ständigt börjar med meningen inne i mitt huvud - att om jag misslyckas med detta så gör jag det här i stället, eller så här.... Så
Jag tror att det @tara och även du skriver är något jag bör ta åt mig av att jag måste bestämma mig..
JOBB eller STUDIER
Tänk studieskatt, studieskatt, studieskatt. Återbetalningen är ett antal procent av din inkomst= skatt. Studieskatt . Studiemedel är väldigt förmånligt.

Fokusera. Fokus.
 
Nej, faktiskt inte. Om de ska analysera och tillämpa teori, då blir det ju nån form av essäfrågor utan facit. Hur ska man annars göra?

För att visa att man kan analysera och tillämpa teori i så krävs det en förhållandevis omfattande essä. Sitter ni verkligen och läser och kommenterar 300 essäer à (säg) 1500 ord eller mer? Nu har jag endast undantagsvis så många studenter och då endast som inlånad lärare på annan institution, men analys och tillämpning av teori brukar då examineras genom inlämnat och redovisat grupparbete. Visst finns risken att en del studenter friåker på gruppens arbete, men utgör inte grupparbetet lejonparten av betyget på kursen, utan säg endast 20-25%, så brukar även friåkarna i slutänden också få ett rättvist betyg även om några av dessa har fått ett gratis VG på en uppgift.
 
Varför skulle du misslyckas med studierna? Annat än om du försöker jobba samtidigt, då. Men utgå inte från det, utan du har ju en ny plan nu, utbildning och nytt yrke. Och då tar man studielån för att finansiera. Jobba och sköta studierna med vänsterhanden kan man göra när man redan läst en massa, och vet hur allt går till, inte när man börjar studera. Risken är ju att din plan B sabbar din plan A.

Jag behöver rent mentalt, för att inte känna mig misslyckad, någon form av belöning som i detta fall med studierna, en godkänd tenta, okej jag får gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen okej då kan jag gå två steg framåt på min mentala spelplan, fortsätta på Plan A. Och fungerar inte detta, jag känner mig otrygg och då jobbar jag för då kan jag inte misslyckas
 
Jag behöver rent mentalt, för att inte känna mig misslyckad, någon form av belöning som i detta fall med studierna, en godkänd tenta, okej jag får gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen okej då kan jag gå två steg framåt på min mentala spelplan, fortsätta på Plan A. Och fungerar inte detta, jag känner mig otrygg och då jobbar jag för då kan jag inte misslyckas
Det är jobbigt att möta sig själv och sina rädslor.

Det är det som kan vara personlig utveckling. Jag tucker ofta folk ska lägga på en ett misslyckande.

1. Hur kan du misslyckas och vad händer? Någon ser ned på dig? Vad är då den människan värd? Din vänskap? Nej. Är det släkt? De ska älska dig ändå, eller hur annars är de inte värda att vara släkt till dig.
 
Oj. Ja, det var lite skillnad. Hos oss kan man räkna med att 5-10% överklagar när de fått sin slutpoäng, för att de vill över nästa betygsgräns. Har du några hundra studenter blir det en del.
När jag rättade tentor tittade vi rätt noga på de tentor som låg strax under en gräns, och tveksamma fall kunde emellanåt få den halvpoäng som behövdes för att komma över gränsen. I de fall där de inte rättades upp redan innan de lämnades ut, hade vi med andra ord redan tittat på dem och var övertygade om varför de inte skulle upp till nästa gräns.
Och om 5-10% överklagar, gör de det med någon bättre motivering än "jag vill ha ett högre betyg, titta på min tenta en gång till"? (Jag menar, det där låter som ungefär alla som ligger strax under en betygsgräns.) Sådana överklaganden skulle jag ha väldigt svårt att ta på allvar; jag som examinator har redan tittat på din tenta och givit den ett betyg. Varför skulle jag komma till ett annat resultat om jag tittade igen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 196
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp