Fast det framgår väl av frågornas utformning vad studenten ska besvara för att uppfylla poängstegen?
Nä? Frågan är ju det man ska svara på, där ingår inte en detaljerad poängstege där varje steg anges för fyra-fem olika parametrar. Det är ju typ en sida text, det skulle bli väldigt otympligt att ha med hela rättningsmallen i varje fråga, plus att det kan ju finnas vissa konkreta poänger/teorier man bör ha tänkt på och tagit med för full pott, det vill man knappast ha med i frågan.
Vad gäller val av examinationsform - det är klart att det skulle gå fortare att låta studenterna tenta hela kursen med multiple choice, men det blir ju ingen vettig examination. Ska de visa förmåga att välja och tillämpa kursens teorier för att analysera, så måste det nästan bli en essäfråga, hur ska de annars kunna visa det? Däremot är man ju ett lärarlag, så man har bara en essäfråga var, och slipper rätta 4x300=1200 essäer - det vore lite omänskligt. Sen gör de ju grupparbeten också, men max 50% av kursen får examineras i grupp, så om man inte ska låta halva betyget bero på kryssfrågor lär man få rätta essäer.