Beslutsångest, hjälp!

lisa412

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden en lägenhet men jag har sån beslutsångest om jag ska tacka ja eller inte så jag behöver lite input från er.

Lägenheten är en 1:a på 29 kvm. Inte jättestor med andra ord..Och det är väl egentligen det enda negativa. Annars är den ljus och fräsh, har en balkong, målade väggar så jag kan enkelt måla om ;) .
Hyran ligger på 4000:- vilket är ungefär så mycket jag vill/kan betala.

Hos det här företaget har jag stått på kö i många år så jag blir mer eller mindre alltid först i kön på de lägenheter jag visar intresse för. DET gör att jag funderar på om jag ska vänta på en lite större lägenhet i samma prisklass? Men jag är tveksam till om jag kommer hitta en lika fin lägenhet som den här 1:an.

Hur hade ni gjort?
 
Har du varit och tittat på lägenheten? Hur kändes det? Känns det som om du kommer trivas? Ifall jag känt att den var trivsam hade jag nog tagit den! Det finns så många otrivsamma lägenheter tycker jag... Om jag inte trivts, hade jag väntat, det känns ju som om du med alla dina kö-poäng (aaah, ångest varför har jag varit dum och inte stått i kö längre?! suck!) kan bli erbjuden fler som sagt.

//r
 
Har du varit och tittat på lägenheten? Hur kändes det? Känns det som om du kommer trivas? Ifall jag känt att den var trivsam hade jag nog tagit den! Det finns så många otrivsamma lägenheter tycker jag... Om jag inte trivts, hade jag väntat, det känns ju som om du med alla dina kö-poäng (aaah, ångest varför har jag varit dum och inte stått i kö längre?! suck!) kan bli erbjuden fler som sagt.

//r

Jag har tittat på den och det första jag tänkte när jag kom in var "oj, va litet!?" :laugh: Men han hade en stor soffa och gigantiskt tv.. Jag tror jag kan göra ett bättre jobb med möbleringen ;)
Alltså lägenheten är ju så jäkla fräsh! Den känns nästan ny. Jag tror jag skulle trivas bra där men samtidigt så är jag sååå sugen på att flytta nu! Ibland är jag lite för impulsiv så jag försöker verkligen tänka efter nu och ta ett bra beslut.

Men det lutar nog åt att tacka ja :nailbiting:
 
Vissa kösystem är sådana att man bara får tacka nej till en lägenhet ett visst antal ggr sedan förlorar man sin köplats. Kanske värt att kolla upp det?

Jag hade tagit den. Brukar inte vara omöjligt att byta sedan. Litet betyder också litet att städa.

Kan man få en större lägenhet till det priset? I mina öron låter det som en riktigt bra pris men då bor jag i Kungsbacka (mycket svårt att få lägenhet).
 
Större och billigare hos samma företag? Isf får du nog en som är större och inte lika fräsch.

Jag har bott i många små lägenheter. 28 kvm och 32 kvm var de minsta på. Allt handlar om hur den är planerad tycker jag. Den på 32 kvm hade garderob man kunde gå in i, stort badrum med plats för tvättmaskin, kokvrå och sovalkov men ingen plats för soffa. Den på 28 hade litet badrum, litet kök där man fick plats med litet bord och två stolar sen ett rum där soffa och tv plus säng fick plats.
 
Större och billigare hos samma företag? Isf får du nog en som är större och inte lika fräsch.

Jag har bott i många små lägenheter. 28 kvm och 32 kvm var de minsta på. Allt handlar om hur den är planerad tycker jag. Den på 32 kvm hade garderob man kunde gå in i, stort badrum med plats för tvättmaskin, kokvrå och sovalkov men ingen plats för soffa. Den på 28 hade litet badrum, litet kök där man fick plats med litet bord och två stolar sen ett rum där soffa och tv plus säng fick plats.


Ja, det känns som att jag inte kommer hitta en som är lika fin som den här. Och den är väldigt bra planerad. Lagom stort badrum, sovalkov och öppet kök / vardagsrum med plats för soffa och matbord..
 
Ja, det känns som att jag inte kommer hitta en som är lika fin som den här. Och den är väldigt bra planerad. Lagom stort badrum, sovalkov och öppet kök / vardagsrum med plats för soffa och matbord..

Kör säger jag :)
Då får du plats med det man behöver plus att det är mindre att städa och man behöver inte ha så många prylar för att få en hemtrevlig och bebodd känsla.
 
Kör säger jag :)
Då får du plats med det man behöver plus att det är mindre att städa och man behöver inte ha så många prylar för att få en hemtrevlig och bebodd känsla.

Eller hur! Jag tycker det känns kul också att man verkligen måste tänka till och inreda smart :up:
 
@lisa412 Har lägenheten rätt läge? För dig alltså. Ligger den i ett område du gillar gör det mycket, om du vantrivs med området så är risken förmodligen större att du kommer tröttna på lägenheten, hur fin den än är.

Been there, done that, got the t-shirt. Kommer inte flytta till ett område där det övervägande bor barnfamiljer igen.
 
@lisa412 Har lägenheten rätt läge? För dig alltså. Ligger den i ett område du gillar gör det mycket, om du vantrivs med området så är risken förmodligen större att du kommer tröttna på lägenheten, hur fin den än är.

Been there, done that, got the t-shirt. Kommer inte flytta till ett område där det övervägande bor barnfamiljer igen.

Ligger i ett jättefint område! Så allt är ju bra, det enda jag har varit tveksam till är storleken. :)
 
@lisa412 Jag tycker det låter som om du vill ha den! Håller med om det där med område också, måste ju kännas som ett bra område med och det gör det ju skrev du =) Balkongen är ju också ett stort plus tycker jag plus att du kan måla om! Håller med också om att det är kul också att man måste tänka till med inredningen!

Åh, jag är också sugen på att flytta till nåt eget.. fast jag har de lyxigt o bor hos pappa i villa nu, men man vill ju ha nåt eget...

//r
 
Litet betyder också litet att städa.

Kör säger jag :)
Då får du plats med det man behöver plus att det är mindre att städa och man behöver inte ha så många prylar för att få en hemtrevlig och bebodd känsla.

O_o Jag tycker små lägenheter blir jättejobbiga att städa, man är ju "överallt hela tiden". Trots att jag haft sparsamt med grejer så känns det som att det ständigt behöver städas. Nu bor jag i största sen jag flyttade hemifrån, 50 kvm, och helt plötsligt förstår jag varför andra inte behöver städa så ofta.
 
Jag var i liknande situation och valde att vänta. Blev erbjuden mindre lägenheter för ok hyra men tackade nej, nu sitter jag här i en fräsch tvåa på 50 kvm för i princip samma hyra, samma hyresvärd och samma område. Är väldigt glad att jag höll mig kall.

Men, jag vet inte hur gammal du är. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 så jag har bott 10 år i lägenheter mellan 22 och 32 kvm. De första 5 åren var jag jättenöjd med det, det var ju så skönt bara att få något eget.
 
Jag har blivit erbjuden en lägenhet men jag har sån beslutsångest om jag ska tacka ja eller inte så jag behöver lite input från er.

Lägenheten är en 1:a på 29 kvm. Inte jättestor med andra ord..Och det är väl egentligen det enda negativa. Annars är den ljus och fräsh, har en balkong, målade väggar så jag kan enkelt måla om ;) .
Hyran ligger på 4000:- vilket är ungefär så mycket jag vill/kan betala.

Hos det här företaget har jag stått på kö i många år så jag blir mer eller mindre alltid först i kön på de lägenheter jag visar intresse för. DET gör att jag funderar på om jag ska vänta på en lite större lägenhet i samma prisklass? Men jag är tveksam till om jag kommer hitta en lika fin lägenhet som den här 1:an.

Hur hade ni gjort?
Har du ingen sambo eller partner som du planerar flytta ihop med eller några djur skulle jag inte tacka nej om den var riktigt bra för övrigt. Jag har bott med sambo och tre katter och en kanin på 38 kvm, förvisso bara ett halvår men de funkade! :-) Bra planlösning är ju viktigast. Och ett fullstort kök, dvs inget pentry.
 
O_o Jag tycker små lägenheter blir jättejobbiga att städa, man är ju "överallt hela tiden". Trots att jag haft sparsamt med grejer så känns det som att det ständigt behöver städas. Nu bor jag i största sen jag flyttade hemifrån, 50 kvm, och helt plötsligt förstår jag varför andra inte behöver städa så ofta.

Jag kanske är skitaktig/pedant men får städa lika ofta nu när jag bor i hus som i liten lägenhet. Dvs en gång i veckan.

Angående hyra=storlek på lägenhet så ja samma hyresvärd såklart. Är svårt att jämföra annars. Ja ska man ha billigare men större lägenhet är läget sämre, skicket sämre, ingen balkong. Det är sånt som påverkar. Vill man prompt ha större lägenhet men är ok med längre till centrum/buss/skola/etc och balkong inte känns nödvändigt eller att skicket är av det bättre slaget. Ja då kan man vänta på något större. Låter dock som att TS värdesätter att den är fräsch och då är frågan hur viktigt det är med större lgh.

Jag har hellre en nyrenoverad liten lägenhet än en dubbelt så stor som inte är rörd sedan 80-talet.
 
Jag går inte på storlek, utan känslan. Ett hem är ett hem. Det kan vara större, utan att vara hemma för mig.

När jag separerade för 1000 år sedan flyttade jag till en pytteliten takvåning. Jag kände direkt när jag kom in att det här var mitt hem. Det betyder mer för mig än kvadratmeter. Läge, känsla och hyran (överkomlig) väger tyngst för mig.
 
Angående hyra=storlek på lägenhet så ja samma hyresvärd såklart. Är svårt att jämföra annars. Ja ska man ha billigare men större lägenhet är läget sämre, skicket sämre, ingen balkong. Det är sånt som påverkar. Vill man prompt ha större lägenhet men är ok med längre till centrum/buss/skola/etc och balkong inte känns nödvändigt eller att skicket är av det bättre slaget. Ja då kan man vänta på något större. Låter dock som att TS värdesätter att den är fräsch och då är frågan hur viktigt det är med större lgh.

Jag har hellre en nyrenoverad liten lägenhet än en dubbelt så stor som inte är rörd sedan 80-talet.

Ja, jag skrev ju samma hyresvärd? Hyran beror också på när huset är byggt och när det är renoverat (och hur omfattande). Som sagt: lägenheten jag bor i nu har nästan samma hyra som en som är 15 kvm mindre i liknande skick. Samma hyresvärd, samma område.

Tillägg: Sen är det förstås skillnad i vilken kötid som krävs för att ha chans att få den. Den jag har fick jag efter drygt 8 års kötid (och då var jag inte först men den/de före tackade nej eller fick den inte), den andra jag jämförde med kan man få efter typ 3 år.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp