Beslutsångest över rasval och ekonomi

Jag har hört det om vita herdens mentalitet också så jag har försökt sätta mig in i MH och tror jag har fått ett rätt bra hum om hur dem fungerar, försökt läsa på om kennlar också här i Sverige och brukar återkomma till Frostflakes, är det någon som har erfarenhet av dem eller så?

Tror jag ska ta ett varv till och läsa om hundraser. Det som är lite jobbigt som autistisk är att har jag fastnat/ställt in mig på något så är det SÅ svårt att liksom bryta det, även om jag VILL. Så jag är jättetacksam över att så många svarar med så bra info!

Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt. :)
Du kan läsa på hur mycket som helst men för att verkligen förstå hur de är så måste du träffa hundar av den rasen du är intresserad av. Det som står om vit herde är hur de ska vara, inte hur de är. Tyvärr avlar de allra flesta på utseendet och inte mentaliteten.

Jag tänker inte diskutera specifika kennlar men är det just vit verde du är intresserad av så leta efter mer meriter än enbart utställningsresultat. Du vill att kenneln ska ha hundar med meriter i lydnad och bruks. Förutom MH och MT.
 
Min kompis har sin 3:e finska lapphund och jag har umgåtts mycket med dem och passat dem en hel del. Finska lapphunden är en underbar ras som det absolut går att träna med men vill man ha en hund som genast lyder ens minsta vink så är det inte finsk lapphund man ska ha. Pälsen är lättskött, när de fäller så lägger den sig i tussar, den flyger inte runt. Till vardags kräver inte pälsen nån direkt pälsvård om det inte är så att hunden fått typ gräsfrö i pälsen, det är bra att pilla bort sånt skräp på en gång annars finns risk att det bildas en tova.
 
@isaszalai du skriver "Jag kanske inbillar mig men det [vit herdehund] känns också som att det är en typ av hund som mentalt klarar av att vara i en lite mer intensiv miljö utan att stissa upp sig?"

Jag tycker inte att det är något som utmärker vissa hundraser eller en egenskap som är speciellt svår att hitta. Jag tror inte att du behöver ta speciell hänsyn till det i ditt val av ras (med reservation för att jag verkligen inte har kunskap om alla raser), däremot i hur du socialtränar den hund du köper. Och naturligtvis att individen har stabil mentalitet. När jag ser tillbaka på de hundar jag har levt tillsammans med en längre tid (totalt nio hundar av tre olika raser) kunde alla gå på marknad och mest tycka att det var kul.
Jag hävdar att det visst är något att ta hänsyn till i val av ras. Vissa raser har mer eller mindre utbredda problem i olika saker och gör man då inte sin läxa ordentligt, vilket inte är helt lätt när man är ny i en ras, så är risken stor att man får miljö och socialträna sin hund i evigheter utan några direkta resultat.
 
Jag hävdar att det visst är något att ta hänsyn till i val av ras. Vissa raser har mer eller mindre utbredda problem i olika saker och gör man då inte sin läxa ordentligt, vilket inte är helt lätt när man är ny i en ras, så är risken stor att man får miljö och socialträna sin hund i evigheter utan några direkta resultat.
Jag håller med, om mentala problem är utbredda.

Men sett till hur temperamenten ska vara så tycker jag inte att det är ovanligt med raser som ska hantera nämnda situationer, det var så jag menade. Att inte i onödan begränsa sig för att man tror att det är ovanligt att en hund är lugn i en situation med mycket folk och rörelse.
 
Jag skulle också tro att någon form av vinthund hade passat dig (om du kan tänka dig en tunn hund). Vad jag vet ska de vara något reserverade men inte ha mycket vaktinstinkt. Kräver inte mycket aktivering för att vara nöjda men vissa raser går att träna och tycker det är roligt.
 
Jag har tre finska lapphundar i bekantskapskretsen. Jag känner ingen av dem jättebra, men det jag sett verkar de vara mentalt stabila. En är enbart familjehund, en tränas och tävlas i mästarklass i rallylydnad samt freestyle klass 2 och nosework klass två (mycket aktiv och kunnig matte) och den tredje är ännu ung men är tänkt som bl a prova-på agilityhund till dottern i familjen.
Personligen har jag svårt för deras gälla skall när de blir uppe i varv eller otåliga. I övrigt verkar det vara en trevlig ras, men jag är egentligen inte så insatt.
 
Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt. :)
Jag har haft två nära vänner som haft finsk lapphund. Glada, träningsglada hundar som blivit väldigt skälliga när de inte fått träna längre perioder. De hängde tveklöst med på allt, men båda behövde få rakad päls under magen på sommaren eftersom det blev för varmt för dem annars. Båda hundarna var annars mycket lätta med alla typer av människor, hundar osv.
 
Du kan läsa på hur mycket som helst men för att verkligen förstå hur de är så måste du träffa hundar av den rasen du är intresserad av.
Håller tveklöst med om den meningen!
Jag har mååånga gånger träffat folk som velat träffas just för att de varit nyfikna på min ras (saluki) och många har även varit helt inställda på att köpa saluki som nästa hund - fram tills de träffat mina hundar. Då har de på riktigt fått se hur kattlika de är och helt plötsligt insett att det inte är en ras för dem. Sedan har jag också varit med om det motsatta, folk som funderat på helt andra raser men som fastnat för mina hundars sätt, läst på mer om rasen och sedan köpt sig saluki. Det är svårt att bilda sig rätt uppfattning om en ras bara genom att läsa om den.
 
Titta också på eurasier. Jag läser att du vill ha en hund som är lite reserverad och inte är skällig. Du vill att den hänger med dig olika saker du gör, men den ska också kunna ta det lugnt några dagar utan att klättra på väggarna och du kommer inte att tävla med den. Du vill träna olika hundsporter med den på hobbynivå. Där kan det vara så att hunden inte vill och den kanske inte bryr sig om godis. (Min är sån).

Viltspår brukar funka med eurasier. Det finns de som tränar annat också, så det beror på vilken individ du får. Pälsen är mycket lätt att sköta och smuts faller av, så du behöver inte bada den mer än en/två gånger per år. Pälsen luktar alltid gott. Borsta pälsen en gång i veckan. Den fäller mycket 2ggr/år men inte så mycket däremellan. Tikar fäller mer då de fäller efter löpet också. Eftersom du är intresserad av finsk lapphund, så titta också på eurasier som har liknande utseende. Finsk lapphund kan vara skällig och den kräver mer än en eurasier. Det finns facebookgrupper om eurasier och andra hundraser. Gå med och fråga folk så får du höra av dem som har den ras du är intresserad av. Gruppen Eurasier Sverige är aktiv varje dag.

Titta också på dansk-svensk gårdshund.
 
Titta också på eurasier. Jag läser att du vill ha en hund som är lite reserverad och inte är skällig. Du vill att den hänger med dig olika saker du gör, men den ska också kunna ta det lugnt några dagar utan att klättra på väggarna och du kommer inte att tävla med den. Du vill träna olika hundsporter med den på hobbynivå. Där kan det vara så att hunden inte vill och den kanske inte bryr sig om godis. (Min är sån).

Viltspår brukar funka med eurasier. Det finns de som tränar annat också, så det beror på vilken individ du får. Pälsen är mycket lätt att sköta och smuts faller av, så du behöver inte bada den mer än en/två gånger per år. Pälsen luktar alltid gott. Borsta pälsen en gång i veckan. Den fäller mycket 2ggr/år men inte så mycket däremellan. Tikar fäller mer då de fäller efter löpet också. Eftersom du är intresserad av finsk lapphund, så titta också på eurasier som har liknande utseende. Finsk lapphund kan vara skällig och den kräver mer än en eurasier. Det finns facebookgrupper om eurasier och andra hundraser. Gå med och fråga folk så får du höra av dem som har den ras du är intresserad av. Gruppen Eurasier Sverige är aktiv varje dag.

Titta också på dansk-svensk gårdshund.

Tack så jättemycket! Jag har dock inte Facebook så den biten blir nog lite svår tyvärr. Men jag ska läsa på om raserna du nämnt! :D
 
Håller tveklöst med om den meningen!
Jag har mååånga gånger träffat folk som velat träffas just för att de varit nyfikna på min ras (saluki) och många har även varit helt inställda på att köpa saluki som nästa hund - fram tills de träffat mina hundar. Då har de på riktigt fått se hur kattlika de är och helt plötsligt insett att det inte är en ras för dem. Sedan har jag också varit med om det motsatta, folk som funderat på helt andra raser men som fastnat för mina hundars sätt, läst på mer om rasen och sedan köpt sig saluki. Det är svårt att bilda sig rätt uppfattning om en ras bara genom att läsa om den.

Ja, det är väl det jag känner själv lite. Svårt att veta, det är lite som när man vill köpa tyg, måste få se och känna på det själv innan man bestämt sig 😅
Tänkte höra av mig till bruksklubben om jag kan få komma dit och titta lite när dem tränar och så, men det verkar som att dem flesta kurserna på den har ställts in pga viruset :/
 
Det går att hitta vita herdehundar med bra mentalitet, men då bör man som nämnts lära sig läsa och förstå MH och MT, och kolla upp släktingarna noga innan man tingar valp. Rasens hälsa har jag ingen koll på.

Finska lapphundar är trevliga sällskapshundar, men de är typiskt spetsskälliga,, personligen tycker jag att det vore jobbigt att ha en i en lägenhet, där det är så nära till eventuellt lättstörda grannar.

Om det är en vit herdehund som är din drömras, tycker jag att du ska satsa på en sådan. Träffa så många herdehundar du kan, prata med så många herdehundägare du kan, fråga om allergier och andra hälsoproblem.

Om du fortfarande vill ha en när du gjort en riktigt grundlig research, (och då menar jag träffat 10+ hundar och ägare i levande livet, litteraturstudier duger inte), ställer du dig i kö hos en uppfödare med fina uppfödningar och gott rykte.
 
Ja, det är väl det jag känner själv lite. Svårt att veta, det är lite som när man vill köpa tyg, måste få se och känna på det själv innan man bestämt sig 😅
Tänkte höra av mig till bruksklubben om jag kan få komma dit och titta lite när dem tränar och så, men det verkar som att dem flesta kurserna på den har ställts in pga viruset :/

Vi har kurser igång men vi har som policy att endast deltagare får medverka. Dvs ju mindre folk på plats, desto bättre.
 
Tack så jättemycket! Jag har dock inte Facebook så den biten blir nog lite svår tyvärr. Men jag ska läsa på om raserna du nämnt! :D

Synd du inte har fb för där finns grupper med folk som har vh som gärna svarar på frågor, detta forum känns som fel ställe då en del bara träffat enstaka hundar av rasen.Har själv 2 vh och syrran har en finne.
Mina vh är myyyycket mer Will to please och älskar att träna. Finnen kan man kämpa ihjäl sig med. Träffat träningsvilliga finnar med men som sagt skallet på dom är störigt 🙉
 
Synd du inte har fb för där finns grupper med folk som har vh som gärna svarar på frågor, detta forum känns som fel ställe då en del bara träffat enstaka hundar av rasen.Har själv 2 vh och syrran har en finne.
Mina vh är myyyycket mer Will to please och älskar att träna. Finnen kan man kämpa ihjäl sig med. Träffat träningsvilliga finnar med men som sagt skallet på dom är störigt 🙉

Ja ibland funderar jag nästan på att aktivera det igen... oavsett vad man tycker om det har det ju blivit en sån självklar del i det sociala så man blir ju lite utelämnad om man inte har det har jag märkt :(
Man får många olika råd vart man än vänder sig känns det som, men det som fick mig osäker på vit herde från början är ju det att jag inte haft egen hund förut och att jag ibland har väldiga dippar i mitt mående, så jag är nog mest rädd för att jag ska råka ta mig vatten över huvudet helt enkelt 😅
 
Titta också på eurasier. Jag läser att du vill ha en hund som är lite reserverad och inte är skällig. Du vill att den hänger med dig olika saker du gör, men den ska också kunna ta det lugnt några dagar utan att klättra på väggarna och du kommer inte att tävla med den. Du vill träna olika hundsporter med den på hobbynivå. Där kan det vara så att hunden inte vill och den kanske inte bryr sig om godis. (Min är sån).

Viltspår brukar funka med eurasier. Det finns de som tränar annat också, så det beror på vilken individ du får. Pälsen är mycket lätt att sköta och smuts faller av, så du behöver inte bada den mer än en/två gånger per år. Pälsen luktar alltid gott. Borsta pälsen en gång i veckan. Den fäller mycket 2ggr/år men inte så mycket däremellan. Tikar fäller mer då de fäller efter löpet också. Eftersom du är intresserad av finsk lapphund, så titta också på eurasier som har liknande utseende. Finsk lapphund kan vara skällig och den kräver mer än en eurasier. Det finns facebookgrupper om eurasier och andra hundraser. Gå med och fråga folk så får du höra av dem som har den ras du är intresserad av. Gruppen Eurasier Sverige är aktiv varje dag.

Titta också på dansk-svensk gårdshund.

Jag har läst på lite mer om Eurasier och hittills gillar jag dem verkligen faktiskt! Jag undrar bara lite över pälsen när den fäller, är det som med den finska lapphunden att den fäller det i tussar eller är det mer konstant? :)
 
Det går att hitta vita herdehundar med bra mentalitet, men då bör man som nämnts lära sig läsa och förstå MH och MT, och kolla upp släktingarna noga innan man tingar valp. Rasens hälsa har jag ingen koll på.

Finska lapphundar är trevliga sällskapshundar, men de är typiskt spetsskälliga,, personligen tycker jag att det vore jobbigt att ha en i en lägenhet, där det är så nära till eventuellt lättstörda grannar.

Om det är en vit herdehund som är din drömras, tycker jag att du ska satsa på en sådan. Träffa så många herdehundar du kan, prata med så många herdehundägare du kan, fråga om allergier och andra hälsoproblem.

Om du fortfarande vill ha en när du gjort en riktigt grundlig research, (och då menar jag träffat 10+ hundar och ägare i levande livet, litteraturstudier duger inte), ställer du dig i kö hos en uppfödare med fina uppfödningar och gott rykte.

Ledstatistiken hos Vit herde är sisådär. Många avelshundar ligger på ett ledindex under 90 vilket säger en del om rasens ledstatistik.
 
Jag har både schäfer och liten sällskapshund (och har även haft endast 2 små sällskapshundar) och det finns ganska många fördelar med att ha en lite mindre hund när man vill ha med den överallt. Den får plats bättre, den är mer välkommen på platser där en större hund kanske får ett nej. Det är även billigare.

Vill du verkligen ha en vit herde och är beredd på att allt blir lite krångligare. Allt ifrån hundvakt till var hunden kan följa med så ska du såklart skaffa en :)

Men vill man träna lite på hobbynivå och ha en glad käck kompis som är ganska enkel i vardagen skulle jag inte rekommendera brukshund.

Vad är det du känner är tråkigt med sällskapshundarna? Lapphundarna upplever jag som ganska självständiga och vissa kan vara lite "tråkiga" att träna. Gillar man det eller är noga med att köpa från linjer som har lite mer förighet så kan det säkert bli bra ändå :) Sen gillar de ju verkligen att höra sin röst också :D

Eurasier upplever jag generellt som ännu mindre intresserade av att träna med sin förare.

Vad gillar du för egenskaper i en hund? Skallbenegenhet? Hur den ska funka med andra hundar och djur? Ska den vara mer åt det mjuka föriga hållet eller vill du ha en hund som ger dig fingret och hellre gör saker på egen hand? Ska den vilja vara nära i soffa och säng eller kan den helst ligga i ett annat rum?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 365
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 262
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 055
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp