Besök av inspektör

Asa_S

Trådstartare
Jaha, då får jag sälla mig till den skara av hästägare som blivit anmälda till kommunens djurskyddsinspektör. Anmälaren ska tydligen ha arbetat i området ett tag och kört förbi mig och tyckt synd om mina hästar som stått och haft tråkigt i leriga hagar. Jag ringde upp inspektören och vi hade ett rätt bra samtal tycker jag.

Att det är lerigt i hagarna är det inget snack om, tyvärr har vi inte lyckats åtgärda det på något sätt under de år vi bott här. Vi har fyllt på med material men det enda vi tycks åstadkomma är att långsamt höja marknivån, sumpleran tränger upp underifrån och jag misstänker att man skulle kunna förvara kärnkraftsavfall i marken här, så tät och stabil sand är det under. Även våra gräsmattor är vattensjuka så här års, ändå bor vi halvvägs upp på en bergssida. Ridbanan är i princip oanvändbar för leran är som såpa.

Det enda jag kan göra är att ta in hästarna tidigare än normalt för att de ska kunna torka upp ordentligt i hovarna och framför allt för att skona marken i den mån det går, detta görs också redan. Jag förklarade också på förekommen fråga att dels har jag småponnyer som det snarast är svårt att inte ge för mycket mat, och dels har jag faktiskt gett hästarna mindre mat ute än vanligt för att de ska kunna få mer mat inne och slippa stå och äta mat de trampat ner i leran.

Jag kommer inte att beläggas med några åtgärder eller återbesök så vitt jag kunde förstå. Inspektören konstaterade själv att jag jobbar med mina hästar och således är intresserad av att ta hand om dem, vilket inte alltid är fallet vid anmälningar.

Jag förstår absolut att deras jobb är att åka och kolla vid anmälningar och har inga problem med det. Däremot undrar jag faktiskt hur en människa är funtad som anmäler leriga hagar efter ca 2 veckors till-och-från-regnande och därtill att hästarna har tråkigt?!? Hur kan man avgöra det genom att köra förbi deras hage 2 ggr/dag? Jag tycker bara det är märkligt.
 
Sv: Besök av inspektör

Tja, det finns väl två typer av människor som anmäler djurägare: De som menar väl och är uppriktigt bekmrade för djuren och de som är ute för att jävlas.

Jag tycker att det är bra att folk reagerar och är uppmärksamma på djur i omgivningen. Att det sedan inte blir lika rätt som de tänkte sig får man kanske leva med. Och så får man hålla tummarna för att det inte är den senare kategorin av människor som anmält...
 
Sv: Besök av inspektör

Ush, det låter inte så kul med inspektörsbesök.

Jag har haft en tråkig lervälling i en del av min vinterhage, men i år så gjorde jag något åt det. Jag grävde först bort ca 15 cm lera inkl grässvålen på ett område ca 5 gånger 5 m.

Jag grävde för hand då jag inte har tillgång till traktor eller lastare, höll på några kvällar - det var rätt jobbigt men vad gör man inte för sina pållar...

Sen beställde jag ett lass makadam från närmsta grusföretag, det gick lös på 2000 kr för 10 kubik. Jag ser stor skillnad! Sen vet jag inte hur länge det varar men jag hoppas jag klarar mig från den värst leran denna vintern i alla fall.
 
Sv: Besök av inspektör

Folk ar helt enkelt inte kloka!
Har 2 ute/ inne katter. Dom har mat, vatten och lada inne givetvis. Men eftersom att jag jobbar 8-16 och katterna sallan befinner sig hem nar jag sticker pa morgonen. Sa har dom aven en bricka med mat och vatten ute. Samt att dom har en lada ute. Har ne liten terras, dar dom kryper in dom har aven burar dar med filtar i som dom kan sova i. Helt plotsligt blir jag anmald for att mina katter aldrig far vara inne :confused:? Folk ar inte kloka det ar allt jag har att saga om saken.

P.s Den andra saken i anmalan var att mina katter gick over hennes asfalterade uppfart och att jag skulle fa dom att sluta med det, ehhh. Jo men vanta ett ogonblick sa ska jag gensta meddela katterna om detta. :rofl:
 
Sv: Besök av inspektör

Så olika inspektörer kan vara!

I vintras satt jag och red på ridbanan när jag såg en mörkblå Volvo bromsa in på vägen, vända och köra tillbaks. Jag tänkte direkt på vår miljöinspektör och bävade för vad som skulle komma - hästarna gick med lera upp till knäna i vissa delar av hagen.

Mycket riktigt var det miljöinspektören och hans praktikant. Jag lämnade ridbanan och red bort till dem, hälsade och frågade om det var de leriga hagarna som föranledde besöket.

Inspektören tittade förvånat på mig och sa att det inte fanns någon i hela kommunen som inte hade problem med lera vid den årstiden. Men han hade förstått att vårt nya stall var färdigt och han ville gärna se det:p
 
Sv: Besök av inspektör

Hej, välkommen i gänget...
Tänkte på det här med marken...jag har "sankmark" i halva hagen...spelar ingen roll vad man gör...har en igenväxt sjö 200 m från markgränsen och det märks tydligt...mitt staket går längs med en ko-hage o på min sida sjunker hästarna c:a 10-15 cm närmast staketet...medans kossorna på andra sidan sjunker ner nästan till magen ( dom går ytterst sällan där...undrar varför...)
Men trots mina hagar så var det aldrig något tal om dem när jag blev anm...
Marken torkar nästan aldrig...vintertid e en plåga om inte kälen sätter i snabbt...
 
Sv: Besök av inspektör

Jo, jag kan nog också tycka att det finns fall som är befogat att anmäla, absolut! Jag bara undrar vad anmälaren tyckte skulle hända? Lera den här årstiden är väldigt svårt att undvika och hagarna fungerar bra resten av året.

Det känns mest som att anmälaren är en kringresande idealist. OM det är en "hästmänniska" hoppas jag faktiskt mest på att personen ifråga inte varit i närkontakt med mina hästar eftersom det nyligen fanns kvarka i länet... Å andra sidan hade det nog då framgått att de inte mår det minsta dåligt av sin tillvaro.
 
Sv: Besök av inspektör

Vi skulle nog få hålla på hela tiden med sådana åtgärder isåfall eftersom det kommer en hel del uppifrån berget. Tyvärr är det fuktig granskog runtomkring med granitblock och kallkällor överallt, en del av åkrarna härikring har rätt dålig bärighet här och där. Fördelarna med omgivningarna är ju att jag har klättringen gratis åt alla håll samt att vi är förskonade från blåst!

Men visst, jag ska inte säga att det är helt omöjligt, frågan är bara om det är rimligt med tanke på att detta inträder under begränsad tid.
 
Sv: Besök av inspektör

Det där känner jag igen... typiskt sommarstugeägare som tror att varenda katt som dyker upp är övergiven och ger den mat. Eftersom katten äter maten tror de att den inte får någon mat hemma och att den inte hittar hem, så då kör de hit med den och frågar om den bor här. Några dagar senare upprepas det hela, men när det hänt några gånger tröttnar de och ringer till oss för att vi ska hämta hem den. De kan dock inte tänka sig att sluta mata katten, för den jamar ju hemma hos dem! När man upplysningsvis berättar att katten brukar vara i området under resten av barmarksåret också (träffar ofta på dem 2 km hemifrån men aldrig längre bort än så) och att de inte har några problem att hitta hem för att äta då, tittar de på en som om man inte vet vad man pratar om...
 
Sv: Besök av inspektör

Som tur är verkar den här inspektören vara vettig. Har bävat för denna dag eftersom jag är en stark anhängare av tron på Murphy och gärna föreställer mig att det värsta inträffar. Nu är väl inte detta det värsta som kan hända har jag insett, och jag vet inte egentligen varför jag trodde att någon skulle anmäla mig, men men. Jag är en sådan som får dåligt samvete i förväg för allt som någonsin skulle kunna gå fel under resten av mitt liv, gärna alla alternativ samtidigt dessutom, så på ett sätt känns det som att det var inte värre än så här iallafall.
 
Sv: Besök av inspektör

Blötmark är inte roligt :crazy:. Mina hagar har torkat upp helt OK på någon vecka, då är de som stampade jordgolv istället och det är inga problem. Men just den här tiden på året torkar det ju liksom inte upp. Sedan kommer snön och så länge den ligger är det inga problem, bra snö är det bästa underlag man kan få! Och här brukar det vara rätt lång vinter.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 946
Senast: Alexandra_W
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 384
Senast: Sockerbit
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp