Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa!

I stallet finns

L, en 6-årig D-ponnyvalack som bott här sedan han var 1 år.
E, en 12-årig A-ponnyvalack som bott här 3 år.
W, en 1-årig B-ponnyhingst som bott här sen i juli.
B, en 9-årig A-ponnyvalack som bott här några veckor.

L är ranghögst, sen E, sen B och sist W.

L och E har gått ihop fram tills i juni, med undantag för en lång och några kortare perioder när L stått på boxvila/sjukhage pga konv. Som längst har de varit separerade 5 månader (men hela tiden stått bredvid varandra på nätterna i stallet). Aldrig varit minsta problem släppa ihop igen. L och E är verkligen som ler och långhalm, och står som sagt i boxarna intill varandra och klias gärna, står i bredd och sover etc.

I juli kom som sagt W. Han fick gå själv i början. Allra i början alla i varsin hage, men sen fick L och E gå tillsammans i hage bredvid W. Inga problem.
L har tidigare ALDRIG varit problem släppa ihop med någon häst, och kan stå bredvid vadsomhelst i gäststallar osv, man kan ställa in en främmande häst i en box bredvid honom härhemma i stallet och han är en 'öronen framåt och alla är en potentiell ny kompis'-häst liksom. Undantaget är vid mat, då är han rätt vass men inte mer än att om andra bara ger fan i hans mat är det lugnt.

Så jag släppte in W till L & E. W är en menlös liten ranglåg sak som inte är alls hingstig. W och E hittade varandra direkt och inga problem. Men L.. han tycktes anse att W skulle DÖ. W gjorde inte ett enda fel, och både föltuggade, flyttade sig och flydde men till ingen nytta. L slickade öronen bakåt och jagade och jagade honom, inkl in i stängslet.

Så ut med L, och sen fick L gå själv och W + E ihop. Inga problem.
Så tar och plockar ut E ur konstellationen och släpper ihop bara W + L, ifall L känner att W har 'tagit' hans kompis. Samma visa, L jagar skiten ur W fastän W inte gjort något alls för att trigga det. Så, återgår till W själv och L+E ihop (mest av praktiska skäl, W kan gärna äta gräs/gå på bete, vilket inte de andra ska) och tänker att får ge det mer tid, det hade bara gått någon vecka.

En dag hittar jag alla tre i samma hage, W hade hoppat in till de andra. Var hur lungt som helst. Tills hux flux då L gav sig på W utan minsta anledning. Jag trodde då det var för att jag kom, så de fick fortsätta gå ihop. W kanske är något klent begåvad men trots Ls uppenbara motvilja vill W gärna vara i närheten av L..

Det gick bra några dagar, sen utan att jag var där har L trängt W genom stängslet så stolpar knäckts :S Sätter då W + E ihop och L ensam. W fick hälsa på L över boxdörren dagligen och i början var det idel slickade öron och hugg i luften från L, men när veckorna gick så la det sig och de hälsade/hälsar varje morgon (W knallar dit) med öronen framåt och fint.

När B kom gick han själv först. Han står i box bredvid L och L har varit idel vänlighet sen dag ett, stod ofta och sov med huvudet i Bs box (inga galler). Vid fodring kunde L se lite sur ut så för allas skull sattes två plankor upp så att L + B kan noshälsa men inte stoppa in huvudet till varandra. De har ofta 'pratat' genom plankorna och idel öron framåt och vänlighet.

B släpptes ihop med E + W utan minsta problem. W var lite rädd (vem kan klandra honom) i början men E gick emellan och efter ett par dagar var alla kompisar och äter ur samma hög etc. Småponnyerna står ofta vid stängslet till Ls hage och vilar, och L står på andra sidan. W är fortfarande synnerligen förtjust i L och ofta ser man bara L och W stå på var sida stängslet och sova, de nosar en del med öronen framåt med. Jag tar utan problem in både B och W genom Ls hage när L går där också.

Idag släppte jag in E till L, av diverse anledningar. De har alltså i flera år gått ihop, står i boxarna bredvid varandra, är klikompisar och 'bästisar'. Först ignorerade L helt E, men sen blev han elak?? Jag studerade ett tag, men L mest jagade iväg E och utan synbar anledning, och gick och ställde sig vid stängslet mot W och B.

Så okej, allt har ju varit så lugnt och alla tycks så sams, så jag släpper ihop igen. Ganska övertygad om att det den här gången INTE skulle sluta i "L vill döda W". Det gjorde det inte heller, det slutade snarast i "L vill döda alla andra" :S Eller, inte döda, ville han det skulle ju X st småponnyer vara ett minne blott nu.

Men han jagade först W (som var den som råkade hamna närmast vid ihopsläpp), som flydde iväg till ett hörn. Sen siktade han in sig på B, som helt korrekt flyttade sig för häst högre i rang. Detta nöjde sig inte L med utan skulle jaga. Då sa B ifrån och kickade bakut, vilket fick L att bli skitsur och slicka öronen bakåt och jaga B genom hagen. Där gick E emellan, och avbröt Ls attack. Men det var lugnt i några sekunder, sen var L igång igen. Nu fick även E en släng av skeden :S

När B+E var ivägjagade till ena änden av hagen och W stod och försökte vara osynlig i sitt hörn i andra änden verkade L nöjd. I 30 sekunder, sedan tar han sats på långt håll, slickar öronen bakåt och dundrar iväg mot W. Där röt jag halt och avbröt vidare idiotier genom att ta ut L ur hagen och tillbaka till sin 'ensamhage'

L går lugnt ner till stängslet och ställer sig nöjd och 'pratar snällt' med W.

Jag begriper ingenting, VAD har flugit i L, VAD har fått en tidigare 'jättesnäll med alla andra hästar'-häst att 'oprovocerat' vara elak mot både sin tidigare bästa kompis samt andra hästar som verkligen inte gör ett enda fel eller utmanar på minsta vis???

L har inte ont, det är ungefär det enda jag kan garantera. Han har heller inga andra ändringar i humör/personlighet/liknande som jag kunnat upptäcka.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ingen som varit med om liknande eller har någon åsikt?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag har haft fött upp min häst själv. Numera 8-årigt halvblodssto. Hon har alltid varit väldigt utsatt, verkar som att andra hästar har mycket åsikter om henne ;).
En häst som aldrig rivit täcken (varken före eller efter) rev sönder alla täcken hon hade.
När hon var föl blev hon jagad av ett jätte ranghögt sto, efter ca 3 veckor fick hon gå sisådär 3 meter ifrån. När jag tog ut henne så gnäggade det ranghöga stoet efter henne, men närmare än 3 meter ifrån kom hon aldrig.
Förra sommaren skulle vi släppa in världens snällaste kille till henne, han jagade oxå henne. Fast det gick bra sen.
Ett väldigt svamligt inlägg, skriver inte allt... då blir det ändå svamligare.
Hon är extremt social med andra hästar och fungerar numera som ledare i hagen och kan språket men går inte undan nå mer... vilket ibland är tråkigt.

Tänker lite att föl brukar ställa till i vissa sammanhang, en del hästar tycker att de ska uppfostras oavsett de gör något eller inte.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Den här herrn är uppvuxen i flock och har alldeles utmärkta hästspråkkunskaper förresten, kanske kan vara bra att veta. Att hans beteende inte beror på att han inte vet hur man uppför sig med andra hästar/nya hästar.

Han har förresten alltid varit en sådan häst som andra hästar tycker om, och som sagt tills nu tyckt om alla andra hästar med.

I början när det 'bara' var unghingsten han var le på trodde jag det var för att unghingsten är enormt vek och harig och nästan slår knut på sig för att visa att "jag är inte farlig, jag är underlägsen, döda mig inte". Att det på något vis skulle 'trigga' beteendet.

Unghingsten var ju lika harig med B, nye A-ponnyn, i början med men det gav sig ju på några dagar när dels nye ponnyn inte brydde sig så mycket om W, och andra A-ponnyn tog på sig rollen att gå in och vara trygghet för W och hålla sig emellan när W blev rädd. Så verkar ju inte som att unghingsten rent generellt är en sådan som t ex "tar fram den elaka sidan" hos alla andra hästar. Han var lika harig när han träffade E första gången, men varken E eller B har ju på minsta vis "utnyttjat" detta.

Tvärtom, alla hästar utom L verkar tämligen snabbt avfärda W som "en menlös liten sak" som inte ens är lönt att bry sig i, och som inte innebär ett hot på något vis mot någon och får vara med 'hursomhelst' (äta i samma hög osv).

Så det borde inte vara att dte går en hingst på Ls domäner heller, för W är än bland det mest ohingstiga och veka man kan tänka sig. Han var lika "menlös" hos tidigare äg, där fick han gå med (stora) ston på bete - och fattade inte alls att man kan göra annat än klia ston. Men när han där släpptes med en äldre, snäll valack så höll han på att dö av skräck trots att den valacken var hur snäll som helst. Så som sagt, W är verkligen inte en kaxigt unghingstslyngel och borde inte vara minsta hot mot L. (och som sagt, i stallet är det idel vänlighet, över stängslet med och inga problem leda W genom Ls hage, L bara står och tittar vänligt)

Så jag får inte ihop en enda teori som håller mer än att nåt av oförklarlig anledning "brunnit" hos L så han känner ett enormt behov av att få bort ALLA andra hästar ur hagen? Men varför som sagt.. ??
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

L är förmodligen inte en "stark" ledare, utan måste hävda sig lite för mycket.

Min flock är så intakt och den eventuella förändringen är om det kommer ett föl, vilket inte har skett på ett par år.

Prova att sätt in L och så fort han börjar härja, ta ut honom, så han får stå själv, utan kontakt med dom andra tre.

Efter ett tag provar du igen och tar ut honom. För många år sedan gjorde jag så med ett fjordsto när hon skulle bråka för mycket med en nykommen 1-årig fjordtjej. Hon fick stå ensam i stallet ett tag, vilket inte uppskattades. Efter det gjorde hon inget mot den lilla.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

L bryr sig inte det minsta om att stå ensam, varken inne eller ute. Så tror inte det skulle göra varken till eller från tyvärr. Sen kan jag inte (förutom på box) ställa så ingen alls kontakt med de andra, jag har inte gräsfria hagar nog till det.

Hagen L går i nu och gått i sen i juni är avlång och ena kortsidan gränsar till småponnyernas hage, deras hage har en 'tarm' som går som ett U och sen en större yta i andra änden av U.et. Så L ser de inte/har ingen kontakt med dem annat än när de står i ena änden av U.et och vid sin grind (det är den som gränsar mot Ls hage, dvs det kanske är 2 meter där hagarna har kontakt).

Men L bryr sig som sagt inte alls om att stå inne, och ser det (tack och lov ur konvalescenshänseende) inte som minsta "straff" eller liknande att t ex hamna själv inne. Utan bara "jaha, då är det såhär idag alltså, jo men det går bra".

Stark ledare eller ej är svårt att säga, just då han aldrig förr betett sig apart på minsta vis. Hopsläpp med honom har alltid varit HELT odramatiska, både när han var ung och ranglägre och när han på äldre dar varit ranghögre. Inte ett pip eller spark eller något, utan nosa, hälsa, lite spring/bus och sedan bra. Ingen häst har ifrågasatt hans rang. Det gör ju ingen nu heller förvisso...

Han har inte hållit på att valla eller på andra vis vara 'dryg' som flockledare heller. Enda tidigare han är lite vass är som sagt kring mat, nåde den som ens tittar på hans mat. Dock så fick E äta i utkanten av Ls hög efter några år. Men även när han är matrabiat (han står på strikt diet så det är förståeligt) så aldrig något annat än hota/mota bort, sen har det varit lugnt och bra, inget jagande eller 'överdrivet'.

Men, kan mycket väl vara så att flockledarrollen nu växt honom över huvudet. Frågan är vad i hela friden man gör åt det i så fall? Ingen av de andra är varken lämpade att ta över eller kommer att försöka ta över.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Det jag funderat på, är möjligen om jag ska möblera om lite i stallet, byta plats på W och E, men vetesjutton om det skulle göra någon skillnad?

Just nu står de såhär:

boxskiss.png


Frågan är om jag ska byta plats på W och E, om det kan göra skillnad. Dock så är det lite opraktiskt, det är högre vägg mot Ws box, och den är lite mer 'avskild' än de andra, vilket känns ganska bra med tanke på att W är hingst och en vacker dag lär han väl inse det med ;) Behöver bygga om lite boxdörrar för att byta box med, men annars är det fullt görligt. Men jag vetesjutton om det gör någon skillnad, med tanke på att L jagade både B och E, och ju är vänlig mot dem över box - och OFTA klias med E över mellanväggen.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Han kanske upplever det som övermäktigt att "ta hand" om de ny killarna, och blir frustrerad över det.

I min flock har jag två stycken som agerar fölvakter och är sk "fredsmäklare", dom går emellan för att skydda den nya, dom vallar bort den nya och står med den på ett säkert avstånd.

Men det är bara att prova dig fram, vilket som passar i din flock.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Haken är ju att det finns liksom inget att prova. Fredsmäklare har jag ju en i E, men det hjälper ju inte när han blir lika jagad han om han lägger sig i, eller råkar vara i närheten..

Det finns ju ingen av de andra som kan eller tänker (och det kanske man ska tacka för) sätta sig upp eller svara emot mot L. Är ju just det som är så obegripligt. ALLA småponnyerna accepterar rakt av Ls rang och viker för honom. Men plötsligt är han inte nöjd med det - de ska UT :S

Så just nu tycks ända lösningen vara att han går själv, vilket är lite trist då det innebär i liten frimärkshage. Han tycks iofs nöjd med det, men som sagt tittar långt efter de andra när de går iväg ibland - och just då jag vet hur social han är i stallet och varit i hage förr i alla fall så känns det trist. Men är det så så är det ju så, och kan han inte sköta sig så.. Men skulle gärna förstå VARFÖR som sagt. Om de ändå kunde prata de små liven..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ja, ibland så vill man verkligen kunna prata med dom för att förstå hur saker och ting ska flyta friktionsfritt. Men det är väl det som gör det så himla intressant att hålla på med hästar.

Man blir aldrig fullärd.

Dom är helt underbara och härliga dom små liven
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Min första, extremt mänskliga jag vet :D, tanke var att L inte blev direkt introducerad till de nya hästarna?

Först släpptes alla 3 ihop och då ville L behålla sin gamla vän själv, känns väl lite normalt även om det var nytt beteende från Ls sida. Men sedan delades L bort, kan de ha ställt till det? Och senare med fler nya hästar så får L vara den som sist introduceras/tas bort från alla vid bråk. Kan L vara lite osäker och det späs på av att han tas bort och de andra blir mer bundisar och han än mer osäker?

Jag har dock INGEN erfarenhet av ihopsläp så ta det med en stor nypa salt :p Eller rättare sagt, bara erfarenhet av ihopsläp med en helt perfekt ledarhäst - dvs det har alltid fungerat smärtfritt utom när en ponny missbedömde situationen (det är inte ok att stå och slå hur länge som helst...) och fick benet avsparkat (lederhästens hittills enda spark mot någon häst skulle jag tro, trots många nya bekantskaper).
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Nja, när W kom så gick ju han själv först, och L + E i hage bredvid. Sen blev W insläppt till L och E. Och L blev som besatt av att jaga stackars W. Direkt där så togs L ut och W + E gick ihop resten av dagen. Sen fick W gå i egen hage igen, och jag provade sen efter nåt tag (dagar, en vecka? Minns inte, kan kolla om det är viktigt) att ta bort E (han stod inne) och släppa ihop L+W. Funkade inte, L jagade W då med.

Tänkte ju sen låta det gå mer tid, och prova igen med bara L och W, och W fick fortsätta gå själv och L+E ihop. Sen hoppade ju W in till de andra och jag hittade alla tre i samma hage. Lugnt och fridfullt, tills jag kom och L utan anledning 'attackerar' W. Tänkte då det var för jag kom (avundsjuka typ). Så de fick fortsätta gå ihop dagen och jag smygkikade. Lugnt och stilla, tills hux flux då L oprovocerat när alla stod och sov i bredd 'plötsligt' attackerar W och trycker honom mot stängslet.

Tillbaka med W i egen hade, och nytt försök ett tag senare. En del jagande men något bättre än innan. Mellan 'flipparna' lugnt. Jag höll mig undan, men sen när jag var ner för att ta in hittade jag en uppskrämd W utanför hagen och knäckta stolpar och tråd överallt (ett under att ingen skadade sig :S). Dvs då har L hux flux fått en flipp igen, och den här gången jagat W genom stängslet.

Sen dess har L gått själv och W+E ihop, jag varken tycker det är sjysst mot W eller VÅGAR ta risken att fortsätta försöka, då det känns som bara en tidsfråga innan W skadat sig. Endera genom att gå omkull och bryta ett ben typ, eller 'nästa gång' han åkt genom ett stängsel.

Så med W introducerades inte E före L, utan de introducerades samtidigt, och sen fick L chansen att själv träffa W, och ännu senare släppte ju W in sig själv till L och E. Men till ingen nytta tydligen.

B däremot, så där fick ju L bara möjligheten hälsa via box (den enda som hade den möjligheten), och sen stod B och L i varsin hage i bredd (B mellan Ls hage och W+Es hage). Men sen släpptes han ihop med A-ponnyerna innan L fick träffa honom ja.

L känns ju inte osäker eller störd generellt, men det är ju omöjligt att veta. Han visade dock både när han träffade W och när han träffade B exakt NOLL vilja att hälsa där i hagen, utan det var slickade öron och 'attack' direkt. Trots vänlighet och nyfikenhet över stängsel/box. Men väl i samma hage tycks något slå slint.

Samma sak när han fick 'tillbaka' E som kompis i sin hage, utan de andra. Han hälsade inte ens, utan först bara ignorerade, sen jaga och tränga undan.

Ska jag förmänskliga verkar L nästan säga att "jag vill inte ha några andra hästar i min hage", men samtidigt säger han ju såfort de är utanför hagen att (förmänskligat igen) "jag går gärna med mina kompisar här".

Vem vet, han kanske har på något vis insett att det är skönare att gå själv, att 'slippa' ha koll och vara flockledare - även om han varit en bra sådan? Han är som sagt väldigt lugn och tillfreds med sitt med människoögon 'skittråkiga' liv. Men han går (pga hur hagarna ligger) ut sist och bryr sig inte ett smack om jag tar ut de tre små och lämnar honom ensam inne och går in och äter frukost. In kommer han först, och bryr sig inte om när småttingarna kommer. Men han har ju hela tiden 'koll' på vad de är så att säga, inser jag nu.

På morgonen när de går ut, så jag går ut genom stallet, rundar stallhörnet, går längs kortsidan (dvs på utsidan av ena Ls boxvägg), rundar nästa hörn och längs långsidan av stallet (på utidan av Ls andra boxvägg) och sen ner i hagen. L stor och sover typ när de går ut, men han skulle ju direkt märka om jag gick 'åt fel håll' med småttingarna.

Sen när han är i hagen så även när han inte ser hagen, så det är omöjligt att ta in en småtting utan att L vet, då man måste passera hans hage. När L är inne så samma sak, tar jag in en småtting från hagen märker L det, och skulle den inte komma in i stallet utan jag försöka smuggla iväg den så skulle han märka det för jag måste passera stallet - och L.

Så kanske har den ganska långa tid han nu stått själv gjort att han insett att det är 'bättre såhär'? Nu är det verkligen allmänna funderingar, men ett par saker har redan innan fått mig att fundera på det..

Dels att L sedan i juni stått på boxvila/liten hage/själv. Inledningsvis för han behövde det av konvalescentskäl, men efter det för att JAG faktiskt valt att ha honom kvar där, för att ge igångsättningen alla chanser att lyckas och INTE få felkällan med bus och brall i hagen. L är ju en VÄLDIGT spelevinkig häst i stor hage.. Jag har dock VÄNTAT på att L ska ledsna på liten hage, och börja öva skolor ovan mark och bralla. Jag väntar än.. Han har inte gjort en ansats - och det 'borde' han med ledning av hur han varit tidigare.

Dessutom, när W kom, så det var egentligen inte riktigt meningen att få hem en ny häst just då, meningen var eg att den skulle direkt från säljare och på hingstbete och komma hem till hösten, då jag inte ville riskera 'lugnet' för L. Jag trodde ju att han (fullt förståeligt i så fall) skulle bli ganska uppspelt och yrig av om det kom en ny häst och han INTE fick hälsa ordentligt i hagen. L konstaterade att "jaha ja, ny häst, sure". Och fortsatte vara helt nöjd när han gick i liten hage (han gick ju en period med E i stor hage, men fick ju sen gå tillbaka till liten ensamhage).

När B kom reagerade han likadant, "jaha, ny häst" och är fortfarande lugn och städad och tycks tillfreds i sin lilla hage. Vilket jag är ENORMT tacksam över, men genuint förvånad över. Därav funderingarna, men det känns som förmänskligandevarning på det, om han på något vis insett att han trivs bäst själv och med 'full koll ändå'. Och att 'alla ska bort"-jagande är just för att han vill vara ifred och själv?

Tillägg: Han är klinikkollad strax efter att W kom, och i fredags - och helt U.A. Så som sagt ont/smärta är uteslutet. Annars hade det ju varit helt förklarligt, har man ont ORKAR man inte med några nya kompisar eller liknande.

Jag har inte heller minsta erfarenhet av ihopsläpp som går annat än bra och är helt odramatiska (och även om ny häst kliver ur transporten och släppa in i befintlig flock). Varken när L varit inblandad eller med någon annan. Så känner mig inte bara förvirrad utan ganska handfallen över vad det beror på och vad man GÖR i ett sådant här läge? Förutom det uppenbara, håller L själv då.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ha W o B ihop.

Om åringen blir så utsatt är det stor risk att den själv utsätter andra för samma när den blir äldre.

Rids L?
Jag skulle ta med W på små turer så de kan bonda bättre.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Var tog E vägen där, ihop med W och B eller med L? Som inte är riktigt snäll ens mot E som sagt, även om det kanske gett sig på nån dag där, var ju inte lika rabiat mot E i hage de två som i stora hagen. Samtidigt OM L blir sådär le i den lilla hagen är det riktigt synd om E :S

Japp, L rids så det borde inte bero på understimulans/överenergi/frustration heller - även om man ju aldrig kan VETA det heller.

Ha med W på små promenader med L menar du? Det var ju en idé! Lite 'nervös' om L får nåt tuppjuck och får för sig att slå eller nåt bara?
Vad tror du om att möblera om så att W och L hamnar i boxarna bredvid varandra?

Och nej, W ska absolut inte behöva bli terrad i hagen. Dels för som du säger att när han blir stor nog är risken han anammar samma sak - hellre attackera först än riskera bli jagad, och dels för att han behöver ha kompisar som stärker hans självförtroende och inte motsatsen. Han har dock vad det verkar inte lidit några men av sina möten med L hitills, och hälsar som sagt gärna på L både över stängsel och varje morgon innan han går ut. Tack och lov. Men jag vill varken att han ska skadas fysisk av att bli jagad/terrad - eller psykiskt.

(Ja, jag kanske är hönsig - men som sagt varit helt förskonad från sånt här i alla år förr..)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Har L gått själv hela sommaren eller tills för några veckor sedan?

Jag skulle vara noga att behandla honom som den äldste. få mat först, komma ut först osv.

Jag skulle släppa ihop hela bunten, men vara med. Där har vi ledarens uppgift om det inte funkar. skydda den lille o banna den som uppför sig illa. Är den dum åker den ut- punkt. Så funkar ledarstoets roll o troligen den lilles mamma om den fanns tillhands. Den lille kommar att tacka dig...;)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Han får alltid mat först, och kommer in först. Ut kommer han sist, men det är han fullkomligt cool med - står och sover medan de andra går ut - så i hans värld "ska" det nog vara så numera.

Han har stått själv i hage från mitten på juni ungefär, fram tills mitten på juli. Då fick han gå med E, men sen tog det ju bara några veckor innan han åkte själv igen pga hagtrasslet/trasslet med W. Sen gått själv förutom då nu nyss när jag först försökte med att han fick "tillbaka" E som kompis, och gå med alla småttingarna men inget av de föll ju så väl ut så nu är han ju själv igen och förbryllande nöjd med det trots att det innebär liten hage.

Haken med att släppa ihop alla fyra är ju när jag INTE är i hagen. Jag kan ju tyvärr inte vara där hela tiden, och tidigare försök (med W + E) så har det kunnat vara hur lugnt som helst och sen pang poff blir han 'le' igen. Känns som en otroligt stor skaderisk att ta? Speciellt som L som sagt inte tycks se det som någon förlust eller något 'negativt' att åka ut pga dåligt uppförande och få gå själv.

Efter förra försöket, när han var rätt rabiat på samtliga. Så när jag gick in och bröt så han lyssnade ju (han hade ju kunnat skita fullkomligt i mitt 'Halt!" och "Stå", jag är lite imponerad att han lyssnade faktiskt *s*), och var sen ett litet lamm när jag ledde ut honom ur hagen. Ställde honom på stallgången (det låg mat i boxen och ville ju INTE riskera belöna beteendet). Gick ut och möblerade om så att alla småttingarna kom tillbaka i sin hage. Tog kanske några minuter. När jag kom tillbaka stod en nöjd L med öronen framåt och vilandes ett bakben på stallgången. Släppte ut honom i sin hage, och när jag släppte ut gick han inte ens 'ner' och kollade om grinden emellan var stängd eller om han kunde komma ut i småttingarnas hage. Sen strax efter kom W upp till grinden och då knallade L lugnt ner och ställde sig och pratade vänligt.

Så med människoögon sett så blev konsekvensen av att inte sköta sig helt i Ls smak. Jag är helt enkelt inte säker på att "du åker ut om du inte sköter dig" (vilket jag fö stöder helt, den som bråkar åker ut) inte lär honom att jagar man iväg de andra återställs allt som det ska vara/man vill det ska vara. Vill han av obegriplig anledning INTE ha de andra nära sig och därför han jagar/driver iväg dem - så är det ju en utmärkt taktik för att nå just dit :S

Där man önskar de skulle kunna prata med ord, att kunna fråga "Du, vad vill du, vill du ha kompis/ar? Vilka och hur? Eller vill du gå själv?". Just nu vet jag inte. Som jag skrev till the connemara har tanken redan innan det här slagit mig om han av någon anledning tycker det är skönt att slippa ha aktiv koll, men ändå ha full koll på var alla är? Men det känns obegripligt varför, men antar det inte är omöjligt alls..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Vad jobbigt! Du har inte funderat på att försöka uppfostra L, dvs tror du han helt förstått att det nya beteendet inte är önskvärt? Att korrigera och avbryta mer än bara avbryta och ta undan? Eller det kanske du testat?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Korrigera hurdå? Att avbryta ("nej!") är ju en korrigering, är ju lite svårt att så att säga avbryta och 'visa hur man SKA göra'.

Jag är nog faktiskt mer inne på att lyssna på honom, och låta honom gå själv sålänge han verkar nöjd. Det verkar ju mest vara mig det är synd om när han går själv? Han verkar ju nöjd.

Gjorde ett test imorse, vände upp och ner på utsläppsordning av knattarna. L brydde sig inte. Sen lät jag bli att släppa ut honom, och fick 'extrahjälp' av att knattarna drog igång nån slags monsterbus ute i hagen (som delvis går bakom stallet) och det peps, dundrades i galopp och var ett himla 'hallabaloo'. L höjde huvudet och vinklade ett öra bakåt och släppte det sen.

När han gick ut gick han lugnt ut, och vid insläpp (hans grind är mitt på långsidan av hans hage) så gick han åt motsatt håll som knattarnas grind och började plocka lite löv som blåst ner. Sen ställde han sig och vilade ett bakben.

Så, jag blir verkligen inte klok på VARFÖR, men han verkar ju med all önskvärd tydlighet visa att han inte är speciellt intresserad av de andra och nöjd med sitt sololiv. Och jag antar att han har en anledning, även om jag inte begriper den (kanske har han blivit excentrisk och bekväm, kanske har han ont, kanske är han lättad att slippa flockledarrollen - jag vet inte men någon anledning lär han ju ha liksom, som bara han vet dock..)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Så, jag blir verkligen inte klok på VARFÖR, men han verkar ju med all önskvärd tydlighet visa att han inte är speciellt intresserad av de andra och nöjd med sitt sololiv. Och jag antar att han har en anledning, även om jag inte begriper den (kanske har han blivit excentrisk och bekväm, kanske har han ont, kanske är han lättad att slippa flockledarrollen - jag vet inte men någon anledning lär han ju ha liksom, som bara han vet dock..)

Jag tror det kan vara en kombination av lite av varje. Min häst är också väldigt ranghög och väldigt mån om flocken och skyddar den. Men såfort han lämnar hagen så släpper han flocken helt, detta även om han går i en hage brevid dom andra.

Detta har gjort att när det varit stökigt i flocken, nya hästar osv och han får kämpa för att hålla isär dom nya och dom gamla så verkar han otroligt nöjd med att få komma in eller få vila lite. Han släpper dom direkt och är på som flockledare direkt igen han kommer ut i hagen. Han påverkas helt enkelt inte av hästarna om han inte är i samma hage som dom. I ett stall så blev det aldrig helt lugnt i flocken och min häst trivdes inte helt enkelt med vissa av dom andra hästarna och blev otroligt nöjd och glad igen när jag satte honom i en hage brevid dom andra.

Så han kan mycket väl vara nöjd med att slippa flockledarrollen, kan ju också vara så att han har ont och blir stressad med andra hästar av den anledning, som sagt så kan det ju vara precis vad som helst. Men sålänge hästen är nöjd och trivs bättre ensam så hade jag nog hållt hästen ensam.

Men samtidigt är ju beteendeförändringar aldrig något som är lätt att acceptera och släppa. Inte för mig iallafall, så det är väl bara att fortsätta försöka lista ut vad hästen är missnöjd med. Det är ju aldrig kul att ha dom ensamma även om dom verkar trivas med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Tycker det låter som det varit för mycket hit och dit med hopsläpp och flyttande av olika i individer hit och dit i olika konstellationer på kort tid , varvat med att L blir ensam . Inte konstigt om rangordningen rörs till och den ranghöge tycker den behöver agera skarpare än vanligt i försök att få koll över läget igen .
Låt L gå med sin gamla kompis och ha de andra två för sig .
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp