Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Håller med! Varför inte prova detta så har alla en kompis de trivs med?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Läser du så gjorde jag just det, men det uppskattades inte heller av L :S
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Nä som jag skrev har det ju blivit rörigt då du släppt ihop och särat i så många varianter på kort tid så det lär ju ta en stund innan ordningen är återställd .
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Många varianter på kort tid vet jag inte? Har ju varit två försök på 2 månader (lite drygt). (Att ömsom gå själv och ömsom gå med E är han van med, det berör honom inte alls att det växlar mellan det).

Sen kan ju det ha blivit för mycket ändå, men så rörigt vet jag inte om jag tycker det är med hopsläpp. Däremot så har det ju varit två nya hästar på kort tid, och även om han inte verkat alls berörd av det så kan det ju ha påverkat.

Men han får gå själv nu ett tag, eftersom han ju åtminstone nu verkar nöjdast med det. Även om jag gärna både skulle vilja veta varför, och vilja att det var annorlunda så är ju huvudsaken att hästarna är nöjda. Och de tycks de.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag räknar till 10 hop och särsläpp i din redogörelse i olika konstellationer .
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ah, vi räknar olika. Jag räknar de som berört/påverkat Lillen (däremot glömde jag ett, så ska vara tre).

Men då förstår jag hur du menar med rörigt/många hopsläpp-
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Men du tycker inte att varje gång du tar isär efter ett ouppklarat hopsläpp eller släpper in med ny individ kort , att det inte påverkar ? Hur går det ihop sig , självklart påverkar det ? L är ju med i ekvationen alla de gånger jag räknat i din redogörelse ?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag räjnar som sagt inte när E hamnat själv eller gått med E. Växkla mellan det är han van och helt oberörd av.

Så kvar är när W släpptes in till L+E. W blev jagad och togs ut.
Sen provade jag några dagar senare att släppa ihop L+W ensamma (E var kvar inne i boxen).

Sen borde jag kanske räknat när W släppte in sig själv med iofs.

De var i juli.

Sen nu släppte jag in L till W+E+B.

De är de jag räknar för det är de som så att säga berör Lillen. Men jag förstår hur du räknar, och hur du tänker som sagt!

Sen, han HAR ont, vilket kan eller inte kan spelat in ang beteendet. Har man ont är det ju inte alls konstigt varken att man vill ha nya kompisar eller ens ha en gammal kompis i närheten utan vill vara själv. Nu hade han ju inte det i juli, så där är nog att W triggat 'surbeteende' hos L. Men det här sista, det kan mycket väl förklaras med ont.

Han är ju kollad på klinik förra veckan och u.a. Det var han nog inte, han bara lurade oss nog allihop. För efter att varit väldigt 'till och från' i ridningen här nu i veckan så kollade jag honom igen, och han har ont :S
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

SKa såklart stå 'när L blivit själv', blev fel där.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ja jag räknar både själva hopsläppen och särandena .

Tråkigt att han inte mår bra . Kan säkert vara då dubbel anledning dvs dels en massa hop och isärsläpp som gjort att han blir osäker i sin ställning , och sen ev ohälsa ovanpå det . Tråkigt :(
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Ja, jag tror 'hela bilden' blivit för mycket, men ont förklarar ju verkligen - ihop med hela bilden då som sagt - beteendet att jaga bort 'allt och alla' så långt det någonsin går utan att ens hälsa först/fråga först. Anfall är ju bästa försvar om man känner sig både osäker på sin flockledarroll och även om man rent fysisk orkar en eventuell utmaning av den nya. Det förklarar ju också varför han varit vänlig och social med stängsel/boxvägg emellan - där finns ju ingen risk att hamna i en situation där han kan behöva 'slåss' trots ont så att säga.

Lilla gubben.. Men känns 'skönt i eländet' att jag inte har provat igen utan låtit honom gå själv (eftersom han verkar trivas bäst så just nu) sen sist. Nu får han såklart gå själv framöver. Jag får se hur länge (tills han mår bra igen såklart, men sen.. Ev väntar jag tills han 'talar om' att nu vill han gå med kompis igen innan jag gör nåt alls).
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jo, men de fick ju inte gå ensamma någon längre stund tills du släppte ihop alla igen... L jagade iväg E för att E ska skiljas från resten av de andra...Jag tror det skulle bli avslappnat om han fick ha sin kompis i lugn och ro igen och hålla sin kompis ifrån de andra två...
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Vet inte om du hann läsa hela tråden, men som sagt trots att vi var övertygade om motsatsen - så L hade ont. Vilket antagligen spelat in till rätt stor del.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jo det spelar nog in till stor del... hoppas han blir bra snart och att han får gå med kompis E sedan :p
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag tror också smärta har en del med det att göra (brukar ju oftast vara det när beteendet mot andra hästar plötsligt förändras). Därför blev jag så förvirrad i början av tråden.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag tror också smärta har en del med det att göra (brukar ju oftast vara det när beteendet mot andra hästar plötsligt förändras). Därför blev jag så förvirrad i början av tråden.

Förstår det. Jag var ju lika förvirrad och förbryllad jag med just då smärta uteslutits. Det var ju då jag skrev tråden, då jag verkligen inte kunde begripa vad förutom smärta som kunde ge SÅN reaktion.

Visst att nya hästar etc kan påverka, men L är/har varit en så otroligt grundstabil häst och verkligen inte likt honom att alls reagera på 'sånt'. Nu får ju hästar förändras de med, men från helt obrydd till DEN reaktionen, what??

Men han var ju grundligt klinik- och kiropraktorkollad och helt u.a. Av vet och kiro som sas 'känner honom' och vet även vilka små tecken man kan behöva kika efter på den hästen. Så smärta var ju uteslutet. Trodde vi alla. Eller trodde, vi var säkra.

Men som sagt, en dryg vecka senare gav ny undersökning av samma team annan utgång. Och inget hade liksom 'hänt' den veckan emellan, utan han hade ju säkerligen ont redan första svängen men sin vana trogen tänker han inte avslöja något förrän han verkligen måste (dvs det gör tillräckligt ont, vilket i hans fall är typ när en annan häst hade visat för läänge sen).

Han mår nu betydligt bättre (jag törs fasiken inte skriva smärtfri, med den vet man aldrig ju :S), men han får fortsätta gå själv tillsvidare. Dels för jag vill se det är stadigvarande bättre, och dels för stora mängder regn har gjort det väldigt kladdigt, geggigt och halt om det blir rejs.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Nu hittade du ju att hästen hade ont men jag vill ändå berätta om våran häst. Han vägrar att gå med fler än en häst. Möjligtvis om de andra hästarna är väldigt över honom i rang men är de lägre eller någorlunda lika honom så går det inte. Ju mer de föltuggar desto argare blir han och gör utfall och jagar och biter. Detta är normalt sett en jättesnäll häst och har han en kompis så går allt jättebra men försök släppa in en till, nej det går inte för då startar han ett krig och slutar inte förren hästen är borta igen. Då är han nöjd.
Jag tror i hans fall att han blir osäker när det kommer in fler. Han är den som spejar och det är som om han inte orkar med mer än en kompis. Han har gått i storflock och vantrivdes något hemskt. Nej en kompis, då är han nöjd och glad.

Det finns ingen möjlighet att ha hästarna två och två sedan när L blivit frisk så att alla har en kompis var?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

B ska bara gå här tills i vår.

L har dock gått med flera hästar förr.

Men vi får väl se sen hur det är i slutänden, på något vis löser det sig ju alldeles säkert.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

L har nu i några dagar fått (om underlag osv varit bra etc) gå halvdagar i större hage ihop med E. Som han nu bestämt sig för inte behöver dö =)

Dock blir det lite problematiskt, dels för att det blir olyckligt med hagdelningen storleksmässigt, och dels för att E mest står vid grinden och 'gråter' efter B..

Tänk om bara L kunde fatta tycke för W - då skulle det vara helt idealiskt ur alla aspekter. Men det kan jag nog drömma om läääänge än misstänker jag =/
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp