Besöka stall med kvarka

Magiana

Trådstartare
Ridskolan där jag brukar ta privatlektioner har drabbats av kvarka. Det var en ny häst som kom till ridskolan 14/10 och som 16/10 visade symptom som senare bekräftades vara kvarka. Sedan dess har ridskolan varit isolerad och ingen annan häst har fått sjukdomen då hygienrutiner varit bra redan då hästen anlände.

Nu när sjukdomsfallet bekräftats är hygienrutinerna väldigt omfattande. Jag har inte ens tänkt tanken på att boka in någon privatlektion, då jag känner mig rädd för att föra smittan vidare om jag besöker stallet. Jag umgås ju med hästar i ett annat stall dagligen.

Under dessa veckor som stallet varit isolerat har några hästar fått febertoppar och en häst fick också andra symptom, men ingen av dessa har bekräftats ha kvarka, men har av säkerhetsskäl också isolerats från de andra hästarna. Varför en del fick feber vet jag inte men den sista som visade fler symptom hade en annan sjukdom som inte var så allvarlig.

Inkubationstiden har gått ut, men stallet är fortsatt isolerat och kommer att vara så tills ingen häst har visat några symptom alls på 3 veckor. Enligt vad jag läst så räknar ridskolechefen med en tidsperiod på 3-6 månader.

Under den här tiden har många lektioner ställts in så jag har ju inte ens räknat med att kunna boka någon lektion på ett tag, men om det nu ändå skulle vara möjligt, eller om kursen jag bokat in mig på blir av, hur bär jag mig åt med hygienen? Måste jag tvätta ridkläderna direkt efter att jag varit i stallet? Hur gör jag med ridstövlarna? Jag har dessa som ett reservpar som jag inte använder till vardags så ofta men kan jag någonsin använda dessa i något annat stall om jag har haft dessa i det smittade stallet? Hur gör jag med ridhjälmen? Jag har bara en ridhjälm.

Jag saknar ju mina ridlektioner...
 
Jag tycker att så länge stallet är isolerat så ska bara anställda, hästägare, vet och hovslagare (möjligt jag glömt någon) besöka stallet.

Hur länge stallet blir isolerat hänger mycket på hur duktiga alla är runt rutiner men även hur många hästar som finns i stallet (fler hästar fler som en efter en som kan insjukna).
 
Nu hålls ju viss lektionsverksamhet ändå. Det handlar troligen om ekonomi för det hänger ett konkurshot över ridskolan sedan sjukdomen bröt ut. Sjukdomen har orsakat massiva merkostnader.

Men jag gör väl bäst i att inte åka dit :(
 
Olika kläder i olika stallar, inte svårare än så!

Hade förra vintern jobb i två olika stallar och vid en tidpunkt misstänktes kvarka i det ena stallet (visade sig dock efter provtagning att det inte var det)
Ringde då upp min andra arbetsgivare (stort travstall) och undrade om jag verkligen skulle våga jobba hos dem (gick som vikarie), men fick till svar att bara jag bytte kläder mellan stallen så var risken så minimal.
 
Jag har under en period på ett par månader varit i ett stall med kvarka, och ett stall utan. I stallet med kvarka har jag ett skåp där allting förvaras. När jag ska hem byter jag om till rena kläder som jag sedan slänger i tvätten när jag kommer hem, och jag själv hoppar direkt in i duschen. Jag tar inte hem någonting därifrån, bortsätt från kläder som får gå ett par varv i tvättmaskinen. Skor, jackor och dylikt stannar i det sjuka stallet tills faran är över, då tas de hem för tvätt och sanering.

Tåls att tillägga att jag inte hanterat någon sjuk häst, utan endast en häst som hela perioden varit helt symptomfri. Om denna häst blev sjuk är det möjligt att jag skulle välja att inte åka till det andra stallet, för säkerhetens skull. Jag är oroligt lagd, så även fast det borde vara omöjligt att föra smittan vidare med mina rutiner har jag varit rädd för att det ska hända.

Jag tycker också att det är bra att ha en dialog mellan stallen. Om det friska stallet bad att jag skulle hålla mig därifrån, då skulle jag göra det. Jag föreslog det själv, men de tyckte det var onödigt när jag somsagt inte förvarar sakerna ens i samma hus och duschar direkt när jag kommer hem.
 
Jag är ju också lite oroligt lagd och äger som sagt bara en ridhjälm och jag vet heller inte hur man sanerar varken hjälm eller skor/stövlar.

Förutom hjälmen så har jag minst dubbelt av ridkläder, men jag vet inte om jag kan förvara kläder i det sjuka stallet. Jag är inte så bekant med det så jag känner inte till om det finns förvaringsskåp.
 
Later som en valdigt onodig risk.
Kan du inte ta privatlektion pa det andra stallet?

Jag menar. Ar dina privatlektioner verkligen varda hastars liv och val?

Har du hort med de friska stallets personal och hastagare?
Hade det varit jag hade det aldrig accepterats.
 
Senast ändrad:
Jag är ju också lite oroligt lagd och äger som sagt bara en ridhjälm och jag vet heller inte hur man sanerar varken hjälm eller skor/stövlar.

Förutom hjälmen så har jag minst dubbelt av ridkläder, men jag vet inte om jag kan förvara kläder i det sjuka stallet. Jag är inte så bekant med det så jag känner inte till om det finns förvaringsskåp.

Du kan ju tvätta av skor och hjälm med virkon, det dödar det mesta.
 
Later som en valdigt onodig risk.
Kan du inte ta privatlektion pa det andra stallet?

Jag menar. Ar dina privatlektioner verkligen varda hastars liv och val?

Har du hort med de friska stallets personal och hastagare?
Hade det varit jag hade det aldrig accepterats.

Jag kan ta lektioner i det stallet där jag vistas och rider dagligen, om tränaren (min hyresvärd) har tid. Det är hon som också äger alla hästarna (en är fodervärdshäst) som bor i det stallet. Haken är att hon inte är CR-tränare och tyvärr skär sig hennes instruktioner en aning med mitt sätt att vilja rida, vilket jag insåg förra gången jag red lektion för henne.

Jag vill att hästen ska ge mig tygeln, inte att jag bara ska ta den. Det sistnämnda brukar resultera i spänd häst som drar sig undan bettet. Jag klarar helt enkelt inte av instruktioner som "korta tyglarna 10 cm minst" eller "håll längre fram på tygeln". Jag förstår poängen med det, men vägen dit för mig skiljer sig från de traditionella tränarnas syn. Jag själv börjar med bakbensaktivet och ryggverksamhet som sedan leder till att hästen ger mig tygeln och det är inte förrän det sker som tygelkontakten kan bli stadigare.

Jag tycker helt enkelt det är svårt att hitta en tränare som undervisar på ett sätt som jag klarar av att ta till mig. När jag kom i kontakt med CR så löste det en hel del frustrationer för mig och det var mycket som klarnade. Jag kombinerar det gärna med någon annan tränare, men vill inte sätta mig i sitsen där jag går i baklås för att jag inte klarar instruktionerna.
 
Att fara mellan kvarkadrabbade stall och friska om man inte måste är och kommer alltid att vara så överegoistiskt, förstår inte hur man ens kan leka med tanken
 
Jag kan ta lektioner i det stallet där jag vistas och rider dagligen, om tränaren (min hyresvärd) har tid. Det är hon som också äger alla hästarna (en är fodervärdshäst) som bor i det stallet. Haken är att hon inte är CR-tränare och tyvärr skär sig hennes instruktioner en aning med mitt sätt att vilja rida, vilket jag insåg förra gången jag red lektion för henne.

Jag tycker helt enkelt det är svårt att hitta en tränare som undervisar på ett sätt som jag klarar av att ta till mig. När jag kom i kontakt med CR så löste det en hel del frustrationer för mig och det var mycket som klarnade. Jag kombinerar det gärna med någon annan tränare, men vill inte sätta mig i sitsen där jag går i baklås för att jag inte klarar instruktionerna.

Ok. Men ak till det sjuka stallet da och ak inte till det friska stallet?
Eller om din tranare kanske inte ens vistas i det sjuka stallet alls sa kan denne komma till det friska stallet.

Men annars ser jag ingen anledning till varfor ditt noje skall utsatta andra liv for risk nar du bara kan ha lite talamod och vanta.
 
Kvarka smittar endast via kontakt, direkt eller indirekt. Det är som de flesta vet en väldigt smittsam sjukdom - dvs det krävs inte så stora mängder bakterier för att smitta en frisk häst.

Att den endast smittar via kontakt gör dock att den är relativt enkel att isolera, det gäller "bara" att ha stenhård disciplin på hygienen. Därför så brukar det bara vara ett fåtal som hanterar sjuka hästar - ju färre som springer där desto mindre utrymme för att en person gör ett misstag med hygienen. Den enda "luftsmittan" är om en häst hostar iväg partiklar på en häst i sin närhet, och en häst sprider bakterier många meter när de hostar.

Detta innebär att du skulle kunna åka och rida om du bara tvättar alla kläderna och duchar ordentligt när du kommer hem.
Mekanisk rengöring är lika bra som desinfektion men det måste bli helt rent för att du ska bli av med bakterierna en ordentlig tvätt i tvättmaskinen med kläderna med vanligt tvättmedel duger!

Så om du rider på en häst som står på anläggningen så kan du visst åka dit men du ska tvätta alla kläder på en gång när du kommer hem, även skorna behöver rengöras. Och ta en ordentlig dusch - här tror jag att det slarvas många gånger och det är en risk att man sprider smittan mellan stallarna.

Den andra anledningen är att kvarka ses av många som en smitta man inte vill erkänna att man har i stallet - det mörkas - och resultatet blir att folk för smittan vidare för att de inte vet om att det finns smitta i stallet.

En tredje anledning till att det sprids är att det finns "tysta smittbärare", dels att en del hästar smittar ända upp till 6 veckor efter att de blivit friska (finns studier att läsa på SVAs hemsida) och inkubationstiden är endast tre veckor i sverige. En del länder kräver baktprov på alla hästar i stallet tills de inte bär på mer smitta innan isoleringen hävs.

Sen är en del så rädda för att få in smittan i sina stallar att de inte släpper inte in folk som varit på en smittad anläggning just för att de kanske inte litar på att hygienen har skötts korrekt. Det måste man respektera för kvarka är en hemsk sjukdom som kan vara väldigt långdragen om flera hästar blir sjuka.

/moonstruck som faktiskt har haft kvarka i sitt stall, där endast den nyanlända hästen som kom med kvarka var den som blev sjuk.
 
Att fara mellan kvarkadrabbade stall och friska om man inte måste är och kommer alltid att vara så överegoistiskt, förstår inte hur man ens kan leka med tanken

Det där var en onödigt otrevlig kommentar. Jag frågade inte "kan jag ta risken att åka till det smittade stallet" utan frågan var "kan jag vidta åtgärder för att jag ska kunna besöka stallet riskfritt". Det är en väsentlig skillnad.

Ok. Men ak till det sjuka stallet da och ak inte till det friska stallet?
Eller om din tranare kanske inte ens vistas i det sjuka stallet alls sa kan denne komma till det friska stallet.

Men annars ser jag ingen anledning till varfor ditt noje skall utsatta andra liv for risk nar du bara kan ha lite talamod och vanta.

I det friska stallet vistas jag 7 dagar i veckan då jag bor på gården där stallet finns. Jag behöver gå in i stallet p.g.a. en del andra ärenden rätt regelbundet. Min hyresvärd som har stallet vill också att jag hjälper henne att rida hästarna då hon själv inte hinner, vilket jag mer än gärna gör.

Den tränare jag vill rida för vistas i det sjuka stallet och det skulle av flera anledningar bli jättekonstigt om jag tog ut henne till det friska stallet.

Jag har aldrig sagt att jag ska ta någon risk utan frågan var hur det kan göras riskfritt.
 
Jag har aldrig sagt att jag ska ta någon risk utan frågan var hur det kan göras riskfritt.

Det finns alltid en risk om man åker mellan stallen - det du kan göra är att minimera den risken så mycket du bara kan. Gör du det så skulle jag säga att risken är så gott som obefintlig.
Tänk på att typ handtag och sådant är en samlingsplats för allt vi har på händerna - vilket gör att jag hade spritat händerna innan jag tar fram mina bilnycklar och sätter mig i bilen.

Till sist är det en fråga om man tycker besöket på det smittade stället är värt allt besvär med hygien och den lilla risken som trots allt existerar.

För att dra en parallell som är lite väl extrem, men inte helt irrelevant, då även ebola orsakas av en bakterie som smittar på samma sätt som kvarka, fastän mer smittsam.
De läkare och sjuksköterskor som åkte ner till afrika och jobbade på sjukhusen, i samband med ebolaepidemin, fick först träna på hur de skulle klä av sig smittskyddsdräkterna utan att komma i kontakt med utsidan (smittan på dräkten) innan de åkte ner.
Ändå så var det flera som blev smittade, trots rigorösa förebyggande åtgärder med människor som var tränade inför uppgiften. - Den mänskliga faktorn spelade in där och det lider alla människor av.
 
Det finns alltid en risk om man åker mellan stallen - det du kan göra är att minimera den risken så mycket du bara kan. Gör du det så skulle jag säga att risken är så gott som obefintlig.
Tänk på att typ handtag och sådant är en samlingsplats för allt vi har på händerna - vilket gör att jag hade spritat händerna innan jag tar fram mina bilnycklar och sätter mig i bilen.

Till sist är det en fråga om man tycker besöket på det smittade stället är värt allt besvär med hygien och den lilla risken som trots allt existerar.

För att dra en parallell som är lite väl extrem, men inte helt irrelevant, då även ebola orsakas av en bakterie som smittar på samma sätt som kvarka, fastän mer smittsam.
De läkare och sjuksköterskor som åkte ner till afrika och jobbade på sjukhusen, i samband med ebolaepidemin, fick först träna på hur de skulle klä av sig smittskyddsdräkterna utan att komma i kontakt med utsidan (smittan på dräkten) innan de åkte ner.
Ändå så var det flera som blev smittade, trots rigorösa förebyggande åtgärder med människor som var tränade inför uppgiften. - Den mänskliga faktorn spelade in där och det lider alla människor av.

Jo, jag har också funderat på om det är värt besväret och då jag är lagd åt det oroliga hållet lär jag nog ändå oroa mig för om jag verkligen kan eliminera smittrisken. Om jag lämnar ridkläderna i stallet och byter om till något annat i klubbstugan, innan jag åker hem, duschar och byter till helt rena kläder, finns det då t.ex. risk att jag med mellanbytet som jag då inte har på mig hos hästarna, tar med mig smittan i bilen?

Det är bara så jäkla trist att inte kunna rida några lektioner alls under hela hösten. Totalt 2 lektioner har det blivit hittills. Ibland funderar jag på att sluta rida då jag inte utvecklas och känner mig helt jävla obildbar. Det är inte kul att traggla.

Om jag ser i backspegeln så ser jag ju att jag på något sätt lyckats lära mig något, men samtidigt så tycker jag att jag borde kunna mer än jag gör.
 
När ridskolan jag jobbade på fick kvarkautbrott fick ingen som inte hade egen häst i stallet komma dit. Stallet var helt stängt. Vi hade inte ens teorilektioner trots att man inte behöver gå genom stallet för att komma till kafeterian där teorilektionerna brukade hållas. Ingen utomstående fick vistas i ridhuset heller trots att man inte behövde gå genom stallet för att komma dit.

De som hade privathästar fick gå en speciell väg så att de kom direkt till sin del av stallet och de fick inte gå i närheten av ridskolehästarna. Vi avdelade så att en personal tog hand om de sjuka hästarna, vissa tog hand om de friska ridskolehästarna och ytterligare en tog hand om privathästarna. Hygienen var rigorös och vi satt inte ens i fikarummet för att slippa riskera att sprida smittan där.

Eftersom du bor på gården där det andra stallet är så tycker jag inte att du ska ta risken.

Jag tycker att det är helt vansinngt att ha en kvarkadrabbad ridskola öppen! Det är som gjort för att sprida smittan vidare. Det är inte alla som är som du @Magiana som tar reda på vad som gäller. Det ska du ha cudos för att du gör :up:
 
När ridskolan jag jobbade på fick kvarkautbrott fick ingen som inte hade egen häst i stallet komma dit. Stallet var helt stängt. Vi hade inte ens teorilektioner trots att man inte behöver gå genom stallet för att komma till kafeterian där teorilektionerna brukade hållas. Ingen utomstående fick vistas i ridhuset heller trots att man inte behövde gå genom stallet för att komma dit.

De som hade privathästar fick gå en speciell väg så att de kom direkt till sin del av stallet och de fick inte gå i närheten av ridskolehästarna. Vi avdelade så att en personal tog hand om de sjuka hästarna, vissa tog hand om de friska ridskolehästarna och ytterligare en tog hand om privathästarna. Hygienen var rigorös och vi satt inte ens i fikarummet för att slippa riskera att sprida smittan där.

Eftersom du bor på gården där det andra stallet är så tycker jag inte att du ska ta risken.

Jag tycker att det är helt vansinngt att ha en kvarkadrabbad ridskola öppen! Det är som gjort för att sprida smittan vidare. Det är inte alla som är som du @Magiana som tar reda på vad som gäller. Det ska du ha cudos för att du gör :up:

Jag kan iofs tycka att det nästan blir lite hysteri med kvarka också. Just nu är det t ex ett stall i Norrtäljetrakten som har kvarka. På min ridskola, 7 mil därifrån, sitter varningsskyltar att man inte bör besöka några andra stall om man kommer till ridskolan, pga risken för att smitta med kvarka. Jag rider också på ett annat stall, ytterligare en mil längre bort från det drabbade stallet (alltså 8 mil därifrån), och skulle alltså egentligen inte få vara både på ridskolan och på mitt andra stall. Jag förstår att kvarka är smittsamt, men på nivån att alla stall på 7 mils radie från ett drabbat stall måste isoleras?
 
Jag kan iofs tycka att det nästan blir lite hysteri med kvarka också. Just nu är det t ex ett stall i Norrtäljetrakten som har kvarka. På min ridskola, 7 mil därifrån, sitter varningsskyltar att man inte bör besöka några andra stall om man kommer till ridskolan, pga risken för att smitta med kvarka. Jag rider också på ett annat stall, ytterligare en mil längre bort från det drabbade stallet (alltså 8 mil därifrån), och skulle alltså egentligen inte få vara både på ridskolan och på mitt andra stall. Jag förstår att kvarka är smittsamt, men på nivån att alla stall på 7 mils radie från ett drabbat stall måste isoleras?
Tycker inte alls det är överdrivet, ett kvarka utbrott kan innebära konkurs för en ridskola om det vill sig illa.

En ridskola i närheten hade tur och fick utbrott lagom till sommar uppehåll.
 
Tycker inte alls det är överdrivet, ett kvarka utbrott kan innebära konkurs för en ridskola om det vill sig illa.

En ridskola i närheten hade tur och fick utbrott lagom till sommar uppehåll.

Du menar att det är rimligt att anta att kvarka skulle smitta via luften på åtta mils håll? Jag är helt med på att kvarka är allvarligt, men det kan inte färdas via luften i åtta mil. Normalt är väl att isolera det drabbade stallet, inte stall som ligger miltals därifrån, helt utan varje kontakt med det drabbade stallet? Då borde ju alla tävlingar ställas in på åtta mils radie från ett kvarkautbrott, och så är ju inte fallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu mot vintern drar ju säsongen igång för kvarka, ehv, "vanliga förkylningar" och all möjlig annan skit som lätt sprids bland våra kära...
Svar
1
· Visningar
742
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 925
Senast: shia
·
Hästvård Jag vet inte om det här är rätt ställe eftersom det inte riktigt handlar om sjukdomen i sig, men jag chansar och hoppas att nån...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: BiMi
·
  • Artikel
Hästnyheter Preliminära provsvar visar att en häst vid Jönköpings fältrittklubb i Klämmestorp är smittad av kvarka. Beskedet innebär att stallets...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp