Besöka stall med kvarka

Du menar att det är rimligt att anta att kvarka skulle smitta via luften på åtta mils håll? J.

Nje. Men kvarka kan hoppa kontaktmassigt. Om du nuddar nagot som nagon annan med kvarkasmitta nuddat sa bar du nu pa smittoamnen. Kvarka kan hoppa via indirekt kontakt flertalet ganger och kan aven overleva mycket lange utan varddjur.
 
Du menar att det är rimligt att anta att kvarka skulle smitta via luften på åtta mils håll? Jag är helt med på att kvarka är allvarligt, men det kan inte färdas via luften i åtta mil. Normalt är väl att isolera det drabbade stallet, inte stall som ligger miltals därifrån, helt utan varje kontakt med det drabbade stallet?
Om det färdats genom luften så skulle stallet antagligen inte ha skyltar om att inte besöka andra stall för då hade det inte spelat någon roll om ryttare besökt andra stall eller inte.

När jag jobbade som hovslagare var det värsta tiden när kvarkan gick i närheten, som tur var hade jag inga kunder i stall med kvarka.
 
Nu kan jag bara svara utifrån mig själv och mina tankar/åsikter, men...
Jag hade definitivt avstått, absolut. Dels är nog läget ganska ansträngt på hästfronten, om flera är sjuka och så, men sen också av smittrisken.
Min ridskola fick kvarka i höstas, och jag råkade rida där en lektion då en häst var klart sjuk, men typ dagen innan provsvaren kommit och innan de isolerat. Är ju också hos min foderhäst varje dag, så valet för mig var enkelt; Säga upp mig från ridskolan. I saneringsväg gjorde jag följande:
- Skurade bilen med klorin i 3 h.
- Tvättade mitt hår i 2 h.
- Buntade ihop all utrustning jag haft på ridskolan i 3 sopsäckar, och kastade.
Punkt ett och två behöver jag nog inte ens förklara närmare varför jag gjorde. Punkt tre gjorde jag därför att de saker jag haft på ridskolan bara hade ett sammanlagt värde av kanske 5 000 kr eller så, och då en del saker ändå inte skulle tåla några omgångar med klorin och virkon. Det skulle också vara en sån ansträngning att försöka rengöra de (hade fått nog efter bilen och håret...) så tyckte jag att det var lättare att bara kasta allting.

Även tidigare, i ett sammanhang när det visserligen bara rörde sig om misstänkt kvarka, gjorde jag samma som ovan, av samma anledningar, kan tilläggas.
 
Nu kan jag bara svara utifrån mig själv och mina tankar/åsikter, men...
Jag hade definitivt avstått, absolut. Dels är nog läget ganska ansträngt på hästfronten, om flera är sjuka och så, men sen också av smittrisken.
Min ridskola fick kvarka i höstas, och jag råkade rida där en lektion då en häst var klart sjuk, men typ dagen innan provsvaren kommit och innan de isolerat. Är ju också hos min foderhäst varje dag, så valet för mig var enkelt; Säga upp mig från ridskolan. I saneringsväg gjorde jag följande:
- Skurade bilen med klorin i 3 h.
- Tvättade mitt hår i 2 h.
- Buntade ihop all utrustning jag haft på ridskolan i 3 sopsäckar, och kastade.
Punkt ett och två behöver jag nog inte ens förklara närmare varför jag gjorde. Punkt tre gjorde jag därför att de saker jag haft på ridskolan bara hade ett sammanlagt värde av kanske 5 000 kr eller så, och då en del saker ändå inte skulle tåla några omgångar med klorin och virkon. Det skulle också vara en sån ansträngning att försöka rengöra de (hade fått nog efter bilen och håret...) så tyckte jag att det var lättare att bara kasta allting.

Även tidigare, i ett sammanhang när det visserligen bara rörde sig om misstänkt kvarka, gjorde jag samma som ovan, av samma anledningar, kan tilläggas.

Oj, det där lät verkligen som over kill.
 
Nje. Men kvarka kan hoppa kontaktmassigt. Om du nuddar nagot som nagon annan med kvarkasmitta nuddat sa bar du nu pa smittoamnen. Kvarka kan hoppa via indirekt kontakt flertalet ganger och kan aven overleva mycket lange utan varddjur.

Så på vilken radie anser du att alla stall bör isoleras? Räcker åtta mil? Tio mil? Tjugo mil?
 
Det där var en onödigt otrevlig kommentar. Jag frågade inte "kan jag ta risken att åka till det smittade stallet" utan frågan var "kan jag vidta åtgärder för att jag ska kunna besöka stallet riskfritt". Det är en väsentlig skillnad.



I det friska stallet vistas jag 7 dagar i veckan då jag bor på gården där stallet finns. Jag behöver gå in i stallet p.g.a. en del andra ärenden rätt regelbundet. Min hyresvärd som har stallet vill också att jag hjälper henne att rida hästarna då hon själv inte hinner, vilket jag mer än gärna gör.

Den tränare jag vill rida för vistas i det sjuka stallet och det skulle av flera anledningar bli jättekonstigt om jag tog ut henne till det friska stallet.

Jag har aldrig sagt att jag ska ta någon risk utan frågan var hur det kan göras riskfritt.

Svaret från @Geysir var att det var egoistiskt att ens fundera på det. Jag håller med @Geysir . Du tar en risk som kan drabba andra. Du tänker på ett väldigt egoistiskt sätt. Om du måste rida för denna ridlärare är det väl bättre att ridläraren, tvättar sig själv och sina kläder och kommer till dig och ger en lektion utomhus. Du tror inte det blir konstigt om du för in kvarka i stallet?
 
När jag jobbade som hovslagare var det värsta tiden när kvarkan gick i närheten, som tur var hade jag inga kunder i stall med kvarka.

Med logiken att alla stall på mils håll bör isoleras, så förstår jag inte hur du kunde jobba som hovslagare i närheten? Som sagt, jag pratar inte om att isolera det smittade stallet, jag pratar om att isolera friska stall åtta mil bort.
 
Svaret från @Geysir var att det var egoistiskt att ens fundera på det. Jag håller med @Geysir . Du tar en risk som kan drabba andra. Du tänker på ett väldigt egoistiskt sätt. Om du måste rida för denna ridlärare är det väl bättre att ridläraren, tvättar sig själv och sina kläder och kommer till dig och ger en lektion utomhus. Du tror inte det blir konstigt om du för in kvarka i stallet?

Spänn av nu. Det har redan framgått av tråden att jag inte kan åka dit riskfritt. Det har också framgått att jag inte tar någon risk. Slutsatsen är ju att jag inte åker dit. Jag fattar inte varför du fortsätter att tjata. Är det för att känna dig duktig och boosta ditt ego?
 
Med logiken att alla stall på mils håll bör isoleras, så förstår jag inte hur du kunde jobba som hovslagare i närheten? Som sagt, jag pratar inte om att isolera det smittade stallet, jag pratar om att isolera friska stall åtta mil bort.
Var har jag skrivit att friska stall ska isolerades?
Men jag vet att ju fler stall jag besöker ju högre risk att jag drar med mej någon smitta från något stall.
 
Men det fattar du val sjalv att det inte handlar om radie utan att man inte besoker isolerade stall.

Ja, och jag undrar på vilken radie du anser att alla stall ska isoleras? Eftersom du tyckte det var rimligt att isolera ett stall sju mil från ett drabbat stall?
 
Jag hade hållit mig därifrån (vilket TS verkar ha kommit fram till också). När "min" ridskola drabbades av kvarka stängdes hela stället i flera månader - ingen som inte hade hästen där eller jobbade där fick vistas på anläggningen öht.
En mardröm för en ridskola, med massiva merkostnader (flera drabbade hästar som skickades iväg på isolering bl.a.) och (i "mitt" fall) ett stort bortfall av elever då många valde att byta ridskola för att få rida.. Denna ridskola såldes senare då alternativet var konkurs, till stor del pga detta :( .
 
Spänn av nu. Det har redan framgått av tråden att jag inte kan åka dit riskfritt. Det har också framgått att jag inte tar någon risk. Slutsatsen är ju att jag inte åker dit. Jag fattar inte varför du fortsätter att tjata. Är det för att känna dig duktig och boosta ditt ego?
Jag har rätt till en åsikt. Du dissade någon och jag kommenterade ditt agerande som otrevligt.
 
Jag har rätt till en åsikt. Du dissade någon och jag kommenterade ditt agerande som otrevligt.

Du har rätt till en åsikt men ibland är det vettigt att hålla käften.

För övrigt var uttryckte sig @Geysir jävligt osympatiskt, rent av aggressivt. Varför ska jag behöva ta skit när det går att uttrycka samma sak på ett trevligare sätt? Jag behöver ingen käftsmäll för att kunna ta till mig ett meddelande.
 
Jo, jag har också funderat på om det är värt besväret och då jag är lagd åt det oroliga hållet lär jag nog ändå oroa mig för om jag verkligen kan eliminera smittrisken. Om jag lämnar ridkläderna i stallet och byter om till något annat i klubbstugan, innan jag åker hem, duschar och byter till helt rena kläder, finns det då t.ex. risk att jag med mellanbytet som jag då inte har på mig hos hästarna, tar med mig smittan i bilen?

Det är bara så jäkla trist att inte kunna rida några lektioner alls under hela hösten. Totalt 2 lektioner har det blivit hittills. Ibland funderar jag på att sluta rida då jag inte utvecklas och känner mig helt jävla obildbar. Det är inte kul att traggla.

Om jag ser i backspegeln så ser jag ju att jag på något sätt lyckats lära mig något, men samtidigt så tycker jag att jag borde kunna mer än jag gör.

Om du gör så som du beskriver här är risken minimal. När vi hade kvarka i vårt stall så tog jag hand om både den sjuka hästen och de friska. Jag började med de friska (de gick på bete tack o lov!) och gick sen till den sjuka och pysslade om honom. Spritade/tvättade händerna efteråt och doppade stövlarna (hade gummistövlar) i virkon - gick sedan direkt till duschen och slängde in alla kläder i tvättmaskinen och hoppade in i duschen.
Det blev många hårtvättar de första dagarna innan vi fick tag på smittskyddskläder.
Under dessa dagarna så var den dåliga hästen riktigt dålig snorade massor och det sprack en stor varböld som jag fick försöka hålla ren - det är i snoret och varet det är mest smitta.
När "måndräkterna" kom så slutade jag duscha emellan då dräkten hade luva och bara hade ett litet hål för ansiktet, jag bar den och gummistövlar och plasthandskar.
Efter behandling av den sjuka hästen så doppade jag stövlarna i virkon - hängde upp måndräkten på en krok i stallet och spritade händerna efter att jag var klar med avklädningen. Utöver detta bytte jag faktiskt kläderna jag hade under trots att detta egentligen var onödigt, då "måndräkten" är så tät att den inte släpper igenom virus som är mycket mindre än bakterier.

Det var en nyanländ häst som kom med kvarka och ingen annan häst blev smittad.

Detta inlägg är inte bara riktat till ts, utan till alla. Jag tycker det har blivit en sån hysteri kring kvarka och vill på detta sätt sprida information så att folk kan börja bli lite mer realistiska.

Smittan hoppar inte omkring - det är en kontaktsmitta. Det innebär att du måste ta på ett ställe där det finns smitta (bakterier) tex ett dörrhandtag och sen bära bakterierna vidare till en frisk häst för att den ska bli sjuk. Eller ta på ett ställe hästen kommer åt och via den vägen smitta hästen.
Bakterierna fastnar på allt, kläder, hår, skor, handtag, grimmor osv. Kvarkabakterien överlever väldigt länge utanför hästen och det krävs väldigt små mängder för att en frisk häst ska bli sjuk.
 
Ja, och jag undrar på vilken radie du anser att alla stall ska isoleras? Eftersom du tyckte det var rimligt att isolera ett stall sju mil från ett drabbat stall?

Nej jag ansag att man inte skall besoka stall som ar isolerade! Jag fattar inte hur du laser manniska.
Att du uppmanas att inte besoka andra stall ar ju for att man helt enkelt inte kan forsakra att andra manniskor inte aker och vistas i sjuka stall och pa sa satt sprider smittan vidare. Detta hander ju uppenbarligen. Det ar ju bara att titta i den har traden dar hela situationen gar ut pa detta!

Maste man dra ner detta pa bebisniva verkligen

Du rider pa tva stall. A och B. Bada ar osmittade. Ett tredje stall, X, har bekraftad smitta. Du besoker aldrig detta stall X.

En annan person daremot besoker stall X och slarvar med hygienen, och besoker snabbt stall B dar du traffar personen, eller ror vid en grimma som denna person ocksa rort vid. Du aker sedan till stall A.
I stall A riskerar du att smitta hastarna.

Darfor bor man inte aka mellan stallarna aven fast man inte besoker det isolerade stallet. Det betyder inte att man skall isolera samtliga stallar enbart dra ner pa det onodiga besokandet hit och dit. Det spelar ingen roll vilken javla radie du aker i. Du kan aka till andra sidan sverige och det spelar ingen roll. Du bar med dig smittan anda.

Men detta var inte ens situationen i traden. I traden vill TS aka till ett isolerat stall vilket ar dumt, sjalviskt och onodigt.
 
När det var kvarka i stallet jag stod, med min häst som en av två drabbade, så noterade jag att veterinären som undersökte hästarna inte bytte alla sina kläder innan hon satte sig i sin bil. Det var händer och fötter som verkade vara den stora smittorisken.

Jag hade nog ändå varit försiktig med att besöka ett smittat stall om jag inte haft utrustning att växla mellan.
Ditt problem med att du inte har dubbla hjälmar borde gå enkelt att lösa genom att låna en hjälm (ridskolor har väl alltid utlåningshjälmar). Tänk på att Virkon sliter på läder, mina skor jag hade under den tiden som fick bada många gånger i virkon torkade och sprack lädret på.
 
I traden vill TS aka till ett isolerat stall vilket ar dumt, sjalviskt och onodigt.

Är du säker på att det är dumt, själviskt och onödigt att först kontrollera om det går att genomföra på ett säkert sätt i stället för att bara åka dit?

Jag gissar att du inte vet vad det är för skillnad mellan okunskap och idioti.
 
Har haft det så att jag jobbade i ett stall, och hade hästen i ett annat.

När vi fick kvarka på mitt jobb så såg jag till att virkon:a allting. Doppa i virkonet, eller stryka över och "skrubba". Äger inga kläder/hjälmar/skor/stövlar som används i stall som är av så skört material att det inte går att tvätta/skrubba... Då skulle det ju vara helt värdelösa grejer. :confused:

Tvättade mig själv och alla prylar. Använde en särskilt uppsättning skor och kläder i kvarkastallet under utbrottet. Samt minimerade tiden i det osmittade stallet.

TS - som flera skrivit är det ju väldigt onödigt att åka till ett isolerat stall bara för en ridlektion. Den går ju att avvara, eller köpa någon annanstans. Varför chansa liksom.


Men samtidigt - kvarka är inte någon magisk domedagssmitta som aldrig försvinner om man inte kokar hela sin bil och sig själv i tre timmar... Givetvis funkar det med bakteriedödande medel, med handskar, och med ordentliga säkerhetsföreskrifter. Virkon på allt läder, och virkon i trycktvätt i hela stallet.

Håller dock med *vem det nu var* som skrev att kvarka kan vara dödsstöten för en ridklubb. Att isolera stallet och stå utan inkomster i två-tre månader... Det är katastrof även för en ekonomiskt stabil klubb.
 
En annan person daremot besoker stall X och slarvar med hygienen, och besoker snabbt stall B dar du traffar personen, eller ror vid en grimma som denna person ocksa rort vid. Du aker sedan till stall A.
I stall A riskerar du att smitta hastarna.

Fast du kan ju själv stoppa smittan i ditt exempel, bara du sköter din egen hygien mellan stall A och B. Många gånger räcker det med en simpel handtvätt om du rör dig i friska stall. Vill du vara helt säker byt kläder och skor också.

Tvätta händerna är det minsta man ska göra när man åker mellan två olika stall oavsett om det finns (känd) kvarka/annan smitta i området eller inte. För du vet aldrig var person X och Y har varit - Y kanske inte vet om att det finns smitta i det stallet hen har varit i tidigare - för stallägaren är rädd för minskade inkomster pga smittsam sjukdom så det mörkas.

Men detta var inte ens situationen i traden. I traden vill TS aka till ett isolerat stall vilket ar dumt, sjalviskt och onodigt.

Varför kallar du ts för dum och osjälvisk, när hon ställer en fråga? Ts söker ju aktivt information för att kunna avgöra om det är lämpligt eller inte att besöka det andra stallet.

Till ts
Om du nu har bestämt dig för att inte åka till din vanliga ridlärare, så kan du väl prova att rida för någon annan ett par lektioner tills kvarkan är borta?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu mot vintern drar ju säsongen igång för kvarka, ehv, "vanliga förkylningar" och all möjlig annan skit som lätt sprids bland våra kära...
Svar
1
· Visningar
742
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 925
Senast: shia
·
Hästvård Jag vet inte om det här är rätt ställe eftersom det inte riktigt handlar om sjukdomen i sig, men jag chansar och hoppas att nån...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: BiMi
·
  • Artikel
Hästnyheter Preliminära provsvar visar att en häst vid Jönköpings fältrittklubb i Klämmestorp är smittad av kvarka. Beskedet innebär att stallets...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp