Beställa från Tyskland

Jate Volim

Trådstartare
Är det ngn här på buke som har erfarenhet av att handla på nätet från utländska butiker. Vad kostar det ungefär i grakt inom eu samt från icke eu länder till Sverige. Är det krångligt? Tar lång tid?

Jag har hittat en amerikansk samt en tysk webbshop som jag vill beställa ifrån. I den amerikanska finns ett träns som inte går att hitta i Sverige och i den tyska finns Prestiges förbygel nästan en tusenlapp billigare än vad jag sett att den kostar i Sverige. Är det värt pengarna att skicka efter från den tyska shoppen eller kostar det så mkt att få hem den?

Tacksam för svar!

Mvh Jate Volim

Sv: Beställa från Tyskland

farkten är ganska låg, jag brukar betala 15 e.
USA är jag lite försiktig med, pga av tullar mm. Men min bror handlar mkt där, han brukar be säljaren skriva 100 dollar o gift på paketet så slinker det igenom tullen. Men jag är för feg :p

Köper i princip allt fr Tyskland el holland.
det brukar stå i vilkåren va det kostar, handlar du för över en viss summa brukar de bjuda på frakten.

Har du tillgång till "firma " dar de oftast momsen också. VAT nr

Q

Okej, det låter ju bra :) Men jag är nog ännu fegare än du för jag har aldrig beställt ngr från utlandet tidigare. Men kan man tjäna en tusenlapp på att beställa från Tyskland kanske det är värt det? Vet du ngn bra nätshop där kan du gärna pm:a mig ;)

Ang Amerika så känns det njaaaae, att be dem skriva saker på paketet och sånt... Det vet man ju inte om de gör. Vad kostar frakten därifrån? Vad går det på om det fastnar i tullen?

Tack för svar!

Okej, det låter ju bra det med. Då kan man alltså känna sig säker vid ett köp från dessa länder? Även du får gärna pm:a om du vet en bra nätshop. Vi har ju firma men hur gör man med momsen när det är i utlandet? Är det bara som vanligt då eller?

Jag tycker att det är lite knepigt med villkoren på vissa sidor eftersom min tyska är ganska ringrostig och min holländska har aldrig existerat :D men jag får väl läsa lite noggrannare. Många sidor har ju även på engelska.

Tack för ditt svar!

100 dollar är för mycket för att det ska gå som gåva, gåvor är bara tullfria under 500 SEK. Dessutom brukar de flesta seriösa företag inte göra så eftersom det är olagligt. Handlar du av privatpersoner brukar det däremot gå bra.

100 dollar är för mycket för att det ska gå som gåva, gåvor är bara tullfria under 500 SEK. Dessutom brukar de flesta seriösa företag inte göra så eftersom det är olagligt. Handlar du av privatpersoner brukar det däremot gå bra.

Okej, men vad blir tullavgiften isåfall? Jag känner också det som att de jag ska beställa av inte kommer att gå med på ngt som är olagligt. Jag har hittat grejer på hemsidan som jag hemskt gärna vill ha men det får ju inte kosta en förmögenhet i bara tullavgift:crazy:

Tack för ditt svar!

men tydligen så har det gått varje gång.

Då har ni haft tur :cool: Paketen har väl helt enkelt inte blivit kollade.
Det finns faktiskt en hel del tulltjänstemän som på sin fritid sysslar med hästar och ridning. De vet vad saker och ting har för värde.
Och att företag i USA skulle ge exempelvis ett par ridbyxor i gåva till en privatperson i Sverige är det knappast troligt att tulltjänstemännen skulle tro på.

Beställer man från USA, eller från ett annat land utanför EU, bör man räkna med både tull och moms.

Immer

Jag har beställt från Usa typ 4 gånger från samma shop och betalat 50dollar dvs runt 350kr i frakt. Sen sist jag beställde var jag plötsligt tvungen att betala 350kr till i tullavgift när jag hämtade paketet. Varorna + frakten hade jag redan betalat på nätet när jag beställde. Skitsur blev jag eftersom jag aldrig behövt betala det gångerna innan och jag har varje gång beställt samma sak ( fodertilskott).

Så nu beställer jag inte längre, 700spänn kändes lite väl :mad:

ja, och det blir ganska mkt extra, särskilt om man beställt något dyrt..

håller mig inom eu vad gäller affärer, från usa handlar jag bara från ebay. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 321
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 064
Senast: Palermo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har länge varit intresserad av skogsträdgård och har utforskat detta område, samt köpt en del växter för att utveckla min egen lilla...
Svar
7
· Visningar
1 181
Senast: åke
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 724
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka