Betäcka tidigt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linus11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 376
L

linus11

Är det dumt att betäcka innan stot har tappat vinterpälsen? Och kan man åka till hingsten 2 dagar innan hon börjar brunsta? Är rädd att hon "låser" sig och inte kommer i brunst vid miljöombyte. Ps. Hon ska betäckas naturligt.:D

Sv: Betäcka tidigt!

Varför så brottom till hingsten ? Det är inget kul att få föl i mars om det inte behövs .

Angående brunsten så är det nog bäst att hon verkligen har kommit in i brunst och är på väg in i högbrunst när du lämnar henne . Lämnar du för tidigt finns det chans att hon stoppar upp i brunst om hon blir orolig .

Mia

Eftersom det är hennes första tänkte jag vara ute i god tid om något strular.

Glömde säga att jag har bara tillgång till bil med drag och transport på helgerna :)

Inte så svårt att räkna!!! Om hon brunstade lördag till söndag veckan efter så borde hon brunsta 21-22 dagar efter första dagens brunst. Har en valack i stallet som hon ställer upp sig för så jag har haft noga koll på hennes sista 3 brunstperioder. Annars får hon väl vara kvar hos hingsten tills hon blir brunstig! Svårare än så behöver det väl inte bli...............

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 494
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Blyger
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: corzette
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka