Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Ja jag tänker också de att de är tillräckligt långt bort 🤗 vi har koll om några dagar så jag väntar med spänning själv 😅 1/9 vet vi!

Hon har sovit ovanligt mkt i hagen dock, så jag hoppas de är på grund av något 😁 men vågar inte tro på att hon är dräktig 😅
Ja jag skulle inte vara orolig iaf 🥰 Håller tummarna för det är dräktigt 😍

Mitt sto är dräktig på dag 110 idag, beräknad fölning 6 maj 2026. Hingsten är Tobago Z och hon har en kanonfin hingstunge efter Balou du Reventon född i år. Så glad att det har funkat :)

Min vart fortfarande dräktig förra veckan på dag 32 och vi kör en sista koll 14e oktober 🤗

Sen ska jag förhoppningsvis göra som du och ta ett föl till nästa år, om hon inte går över tiden för mkt 😄

Men ååå jag vet inte ens vart jag ska börja 😂

Alla ston på stosidan har ju ett mönster som hade varit roligt att följa.

I nedstigande led heter dem
Esmalia, Omalia, Zamalia, Tamalia, Namalia

Jag har verkligen ingen aning 😂 kan ju döpa den till vad som helst. Vet mina vänner som har lite uppfödning, de lägger sina initialer i namnet också på slutet. Men vet inte om de är ngt för mig, jag ska ju bara ta föl på Esmalia och kanske hennes föl i framtiden så de blir ju inte kanske någon regelrätt uppfödning 😅

Ja nu räknar jag med föl nästa år, även om det inte är 100% och mkt kan hända såklart 😅🫣 men man får ändå drömma tänker jag 😁 och de går väl bra vanligtvis!

När ska man tänka på namn? 😁🐎
Man måste tänka positivt och såklart får man drömma 😇 Det är bara att hålla tumma och tår och vänta och ja vanligtvis går det bra, föds många föl varje år 😇
Jag brukar tänka på namn när jag väljer hingst 😁

Men ååå jag vet inte ens vart jag ska börja 😂

Alla ston på stosidan har ju ett mönster som hade varit roligt att följa.

I nedstigande led heter dem
Esmalia, Omalia, Zamalia, Tamalia, Namalia

Jag har verkligen ingen aning 😂 kan ju döpa den till vad som helst. Vet mina vänner som har lite uppfödning, de lägger sina initialer i namnet också på slutet. Men vet inte om de är ngt för mig, jag ska ju bara ta föl på Esmalia och kanske hennes föl i framtiden så de blir ju inte kanske någon regelrätt uppfödning 😅
Chat gpt är kanske fusk.. 🤣 men den är ju otrolig att föreslå precis vad man letar efter 😁

Chat gpt är kanske fusk.. 🤣 men den är ju otrolig att föreslå precis vad man letar efter 😁

Hm, de kanske funkar bättre längre fram. Jag har ju inte bestämt mig vilket spår ännu. Fick lite förslag jag gillade 😅

Som hingst gillade jag förslaget Desmian
Som sto fick jag aldrig fram ngt jag egentligen tyckte om men några förslag iaf om man ska fortsätta på Malia grejen. Men överlag blir dem rätt fula om man ska uttala dem 😂😂

Caladrimalia

Dephranemalia

Thesmalia

Eirenemalia

Elarciamalia

Hm, de kanske funkar bättre längre fram. Jag har ju inte bestämt mig vilket spår ännu. Fick lite förslag jag gillade 😅

Som hingst gillade jag förslaget Desmian
Som sto fick jag aldrig fram ngt jag egentligen tyckte om men några förslag iaf om man ska fortsätta på Malia grejen. Men överlag blir dem rätt fula om man ska uttala dem 😂😂

Caladrimalia

Dephranemalia

Thesmalia

Eirenemalia

Elarciamalia

Det bästa när vi väntade föl var ju att fundera på namn men då använde jag aldrig chat gpt 🤣

• Artemalia – inspirerat av Artemis, gudinnan för jakt, vackert och kraftfullt.
  • Bellamalia – ”den vackra Malia”.
  • Charmalia – charmig och lätt att säga.
  • Floramalia – ”blommornas Malia”, mjukt och fint.
  • Lumamalia – av ”lumen” = ljus → ”ljusets Malia”.
  • Primamalia – ”den första Malia”, passar om det är första fölet ur linjen.
  • Valemalia – från latin ”valere” = vara stark → ”starka Malia”.
  • Zinamalia – ovanligare, ger en modern känsla.

• Devino – enkelt, snyggt, direkt efter pappa.
  • Devrano – mer unikt, har lite italiensk klang.
  • Francesco – tydlig blinkning till pappan (Franco).
  • Frascino – låter sportigt och unikt.
  • Leviano – betyder ungefär ”lätt” eller ”lekfull” på italienska/portugisiska.
  • Valentino – klassiskt, elegant och går fint ihop med Devin Franco.
  • Novaro – nytt och stilrent.
  • Serafino – betyder ”änglalik”, vackert till en ädel häst

Det bästa när vi väntade föl var ju att fundera på namn men då använde jag aldrig chat gpt 🤣

• Artemalia – inspirerat av Artemis, gudinnan för jakt, vackert och kraftfullt.
  • Bellamalia – ”den vackra Malia”.
  • Charmalia – charmig och lätt att säga.
  • Floramalia – ”blommornas Malia”, mjukt och fint.
  • Lumamalia – av ”lumen” = ljus → ”ljusets Malia”.
  • Primamalia – ”den första Malia”, passar om det är första fölet ur linjen.
  • Valemalia – från latin ”valere” = vara stark → ”starka Malia”.
  • Zinamalia – ovanligare, ger en modern känsla.

• Devino – enkelt, snyggt, direkt efter pappa.
  • Devrano – mer unikt, har lite italiensk klang.
  • Francesco – tydlig blinkning till pappan (Franco).
  • Frascino – låter sportigt och unikt.
  • Leviano – betyder ungefär ”lätt” eller ”lekfull” på italienska/portugisiska.
  • Valentino – klassiskt, elegant och går fint ihop med Devin Franco.
  • Novaro – nytt och stilrent.
  • Serafino – betyder ”änglalik”, vackert till en ädel häst
Gillade verkligen Primamalia, de är lätt att göra smeknamn av också 😁🙌 går också att förkorta till Primalia

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn