Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Mitt avelssto är konstaterat dräktig på 14 dagar och ska kollas igen nästa vecka. Hoppas innerligt att det ligger kvar då, för annars får hon gå tom (har inga strån kvar och hon går alltid uppåt 350 dygn med sina föl så börjar vi om nu blir det tidsbrist eller paus nästa säsong istället). Måste bara få årets föl att komma på att den där grimman inte är farlig, för det har han glömt under tiden dom stod på stationen 🙈

Hon är fortsatt dräktig 🥳, 31 dygn idag.
Det känns så himla roligt att vara uppfödare just nu, när jag har två friska föl i hagen (både hennes eget och hennes barnbarn) och fölet som ligger i magen är efter samma hingst som barnbarnet. Är himla nöjd med årets föl efter honom så det ska bli roligt att ha chans på något liknande till nästa år.
Påminn mig om detta när jag har sömnbrist vid nästa fölvak 😆. Skämt åsido, det här stoet brukar vara väldigt tydlig med när det är dags och har hittills gått 344-349 dagar med alla sina tre föl, så jag hoppas att hon fortsätter på samma förutsägbara spår ❤️

Det känns så himla roligt att vara uppfödare just nu, när jag har två friska föl i hagen (både hennes eget och hennes barnbarn) och fölet som ligger i magen är efter samma hingst som barnbarnet. Är himla nöjd med årets föl efter honom så det ska bli roligt att ha chans på något liknande till nästa år.
Påminn mig om detta när jag har sömnbrist vid nästa fölvak 😆. Skämt åsido, det här stoet brukar vara väldigt tydlig med när det är dags och har hittills gått 344-349 dagar med alla sina tre föl, så jag hoppas att hon fortsätter på samma förutsägbara spår ❤️

Och du vet ju vem du ringer om det blir ett rödblackt föl. :angel:

Vad härligt det låter! Jag längtar tills jag får spendera min semester med att fölvaka 😍

Inte för att hon är dräktig än, men hon är seminerad och spolad så gissar hon fick vätska i livmodern el ngt, ska fråga när jag hämtar henne. Har haft problem med transport så jag får låna av en vän på måndag. Så får hon komma hem tidigt på morgonen innan jobbet 😍

Ska bli mysigt att få hem henne!

Koll den 13/8 så nu håller vi alla tummar och tår 🤸

E är hemma nu och mår bra, trots att hon varit borta lite mer än 1mån från flocken gick det extremt lugnt till att släppa tillbaka henne. De två högrangade hästarna tog henne under sina vingar direkt. Riktigt fint av dem 😍 de nya i flocken var lite skeptiska så E har skrikit och försvarat sig som aldrig förr. Jag hoppas på hormoner och en bulle i ugnen men om hon bara gått och skaffat självförtroende är de en bonus också 😁👌 hon är den snällaste hästen jag någonsin haft, tyvärr. Blir alltid bort jagad, blir biten och sparkad ofta. Men de verkar ha vänt! På snart 1v nu så har hon inte en ända skråma 🤗

Pratade också med seminstationens ena veterinär som hänger i vårt stall ibland för vaccineringar osv. Hon gav mig hopp om att jag kanske skulle hinna ett försök till om E inte är dräktig denna gång. Men då får jag såklart byta hingst. Sen vet jag inte om de är värt de, för de blir såpass sent 🤔 men jag tar de beslutet nästa vecka tänker jag 😅

Pratade också med seminstationens ena veterinär som hänger i vårt stall ibland för vaccineringar osv. Hon gav mig hopp om att jag kanske skulle hinna ett försök till om E inte är dräktig denna gång. Men då får jag såklart byta hingst. Sen vet jag inte om de är värt de, för de blir såpass sent 🤔 men jag tar de beslutet nästa vecka tänker jag 😅
Vet ju inte hur det ser ut för just dig och din planering, men vill bara flika in att jag fick ett föl 2022 som är född i slutet av juli (alltså "tillverkad" i slutet av augusti året innan) och det har ju inte på något sätt varit till någon nackdel (han gick med sin mamma på lösdrift i ca 9 mån). Jag valde dock att inte betäcka om stoet samma år, utan väntade till våren därpå för att hamna lite tidigare.

Jag var faktiskt oroligare 2024 när jag väntade ett tidigt föl, var rädd för skitväder och kallt, men fölungen väntade vänligt nog nästan en månad över tiden, så blev inte så tidigt i alla fall :D

Vet ju inte hur det ser ut för just dig och din planering, men vill bara flika in att jag fick ett föl 2022 som är född i slutet av juli (alltså "tillverkad" i slutet av augusti året innan) och det har ju inte på något sätt varit till någon nackdel (han gick med sin mamma på lösdrift i ca 9 mån). Jag valde dock att inte betäcka om stoet samma år, utan väntade till våren därpå för att hamna lite tidigare.

Jag var faktiskt oroligare 2024 när jag väntade ett tidigt föl, var rädd för skitväder och kallt, men fölungen väntade vänligt nog nästan en månad över tiden, så blev inte så tidigt i alla fall :D

Hon var tyvärr inte dräktig nu, men hade fler bra ägg strax redo och brunst på g så jag kör en gång till. Såg ut som hon skulle vara redo till helgen. Så koll på fredag och byte av hingst 🤗

Högst oklart vilken jag ska välja, men tänker att de hinner jag bestämma mig för på fredag 😂

Hon var tyvärr inte dräktig nu, men hade fler bra ägg strax redo och brunst på g så jag kör en gång till. Såg ut som hon skulle vara redo till helgen. Så koll på fredag och byte av hingst 🤗

Högst oklart vilken jag ska välja, men tänker att de hinner jag bestämma mig för på fredag 😂
Vilka kan du välja? De hemma på Lövsta?

Ja precis, hemma hingstarna på Lövsta 😅
Vilka är du sugen på? 😁
Jag hade ifs frågat hur dräktigheten ser ut för dem också. Och jag vill egentligen inte ge tips för jag har absolut inte koll. Vet inte stammen på dit sto heller eller vad du vill ha för egenskaper. Så ta allt med en stor nypa salt!
Men jag träffade Devin Franco i våras och han var verkligen som en liten farbror. Såg så himla nöjd ut och liksom bara hängde med. Jag har gillat honom sen han visades som treåring. Liten men har stort bakom.
Glamrock gav ett helt annat intryck, mycket karaktär, tog plats utan att vara bökig. Men annan energi, så fin!

Sen har du Racoon, Serious också? Nån mer?

Här är Devin Franco i sin hage iallafall 😍

IMG_1343.webp

De jag funderat på är Devin, Serious och Severucci men han hade tyvärr lite dålig kvalite på sina simmare så han vågar jag inte ta. 🙃

Esmalia är Westpoint(jazz) och good times. Så Glamrock och raccoon faller bort. Iaf för mig, är dålig på å räkna vad de blir men är inte sugen på att linje avla på Jazz ändå 😅😅

Jag ska fråga om Devin och Serious på fredag så får vi se 😅

De jag funderat på är Devin, Serious och Severucci men han hade tyvärr lite dålig kvalite på sina simmare så han vågar jag inte ta. 🙃

Esmalia är Westpoint(jazz) och good times. Så Glamrock och raccoon faller bort. Iaf för mig, är dålig på å räkna vad de blir men är inte sugen på att linje avla på Jazz ändå 😅😅

Jag ska fråga om Devin och Serious på fredag så får vi se 😅
Ja hör med dem! Jag hade också varit försiktig med Jazz 😁

Vad bra att jag valde Devin Franco som har Jazz om än ganska mkt längre bak än E. När jag säger att jag inte vill köra på dubbelt upp. Hur korkad får man va 😭😂 får hoppas de e tillräckligt långt bort för att inte märkas av.. såg de när jag kollade in hans stam på blup ist för på Lövstas sida. 🙃

Vad bra att jag valde Devin Franco som har Jazz om än ganska mkt längre bak än E. När jag säger att jag inte vill köra på dubbelt upp. Hur korkad får man va 😭😂 får hoppas de e tillräckligt långt bort för att inte märkas av.. såg de när jag kollade in hans stam på blup ist för på Lövstas sida. 🙃
Det är ju 5 led bak så tror inte du behöver oroa dig precis för mycket Jazz ska slå igenom om precis. Hade varit mkt värre om det var i 2/3 led tänker jag. Hur har det gått med ditt sto? Dräktig?

Det är ju 5 led bak så tror inte du behöver oroa dig precis för mycket Jazz ska slå igenom om precis. Hade varit mkt värre om det var i 2/3 led tänker jag. Hur har det gått med ditt sto? Dräktig?

Ja jag tänker också de att de är tillräckligt långt bort 🤗 vi har koll om några dagar så jag väntar med spänning själv 😅 1/9 vet vi!

Hon har sovit ovanligt mkt i hagen dock, så jag hoppas de är på grund av något 😁 men vågar inte tro på att hon är dräktig 😅

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn