Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Jag rider inte min lilla knubbis längre. Hon får hänga med som handhäst istället. Absolut kan fölet ligga mer på ena sidan. Ja all denna vinterpäls ger ju en viss extra vaddering🤣.

Min blir lite av en marrodör i lösdriften om jag inte rider, så jag gör de så länge hon tkr de är okej och bjuder frivilligt. Vill inte tvinga henne såklart 😄

Hon blir lätt rastlös, så tror bara hon har mkt naturlig energi 😅 hon har tuggat sönder varenda träd i lösdriften, trots massor av hö. Så hon är pillig 🙈

Tack🙏. Det hade varit så gott att bara fått känt något litet liv iaf. Just nu är jag mest rädd att det bara är hull😩.
Man har alltid något att oroa sig för! Jag tycker att mitt sto inte ser så dräktig ut men kollade på bilder sen i fjol och då var hon inte heller så rund så det är nog så. Men min sambos nordsvenskar som är dräktiga är ju som bollar i jämförelse!

Ja usch…man nojjar för både det ena och det andra. Högst upp på min prioriteringslista för orosmoment är att hon enbart är fet och ingen fölis i magen. På andra plats eller kanske detta delar förstaplats med ovan😅är fångest…hon har en rejäl nacke. Såpass så att jag ska köpa in nytt hösilage trots att jag har kvar utav mina egna balar. Det är för höga värden men jag har spätt ut med halm för att få till en bra nivå. Detta att hon inte motioneras på samma sätt som hon brukar är inte bra😣.

Ja usch…man nojjar för både det ena och det andra. Högst upp på min prioriteringslista för orosmoment är att hon enbart är fet och ingen fölis i magen. På andra plats eller kanske detta delar förstaplats med ovan😅är fångest…hon har en rejäl nacke. Såpass så att jag ska köpa in nytt hösilage trots att jag har kvar utav mina egna balar. Det är för höga värden men jag har spätt ut med halm för att få till en bra nivå. Detta att hon inte motioneras på samma sätt som hon brukar är inte bra😣.
Här är det tvärtom, jag tycker att hon är lite tunn. Eller det är hon inte men jag vill ha henne rundare eftersom hon blev tunn efter fölning ifjol. Hon äter bra på hö men sämre på kraftfodret. Ska möblera om lite i hagarna snart så då blir det nog bättre både med att få i henne mer kraft och så kanske jag kan hitta räserhö till henne om det känns som att det behövs.

Här är det tvärtom, jag tycker att hon är lite tunn. Eller det är hon inte men jag vill ha henne rundare eftersom hon blev tunn efter fölning ifjol. Hon äter bra på hö men sämre på kraftfodret. Ska möblera om lite i hagarna snart så då blir det nog bättre både med att få i henne mer kraft och så kanske jag kan hitta räserhö till henne om det känns som att det behövs.
Ååå vad jag hade velat vara i den sitsen att behöva fodra på. Har två som blir tjocka av att titta på gräs på avstånd liksom😂. Ser så mycket fram emot att ha häst som ger di som kanske gör av med något hullmässigt då. Vi har alldeles för bra jordbruksmark så vi får in typ räserhö varje år…liksom inte jättebra för Welsh cob🫣

Min blir lite av en marrodör i lösdriften om jag inte rider, så jag gör de så länge hon tkr de är okej och bjuder frivilligt. Vill inte tvinga henne såklart 😄

Hon blir lätt rastlös, så tror bara hon har mkt naturlig energi 😅 hon har tuggat sönder varenda träd i lösdriften, trots massor av hö. Så hon är pillig 🙈
Min knubbis ser mer ut som en damsadel just nu med all vikt under magen därav så får vi avstå uppsutten träning men hon hade verkligen behövt det. Vi ska vara på dygn 264 idag tror jag.

Min knubbis ser mer ut som en damsadel just nu med all vikt under magen därav så får vi avstå uppsutten träning men hon hade verkligen behövt det. Vi ska vara på dygn 264 idag tror jag.

Jag förstår, får hoppas hon gör av med lite när hon börjar dia fölis! 😁🙌

Jag hoppas hinna fodra på min lite till. Hon är lite smal nu vid päls fällning tyvärr. Fodrar så mkt kraft jag vågar ge, och vi har också bra hö så hon är lite svårfödd. Vår kvot var på 9 tror jag 🤗

Men hon tappade mer förra vintern när hon inte var dräktig så de märks att de är bra kräm i maten !

Näää….jag tror inte min pålla är dräktig😢. Istället för att magen växer står det still här. Fortfarande inga som helst rörelser i magen heller. Kan ni inte lägga in lite bilder på era ston där man ser magomfånget? Här ska hon vara på 270 dygn.
IMG_9681.webp

Absolut….dock tänker jag avvakta i två veckor till så jag kan kombinera det med vaccinering. Orkar inte med en massa påhopp eller pekpinnar tack.

Jag ska försöka komma ihåg å ta bild imorgon så får du se! Min är inte heller jätte stor. Iof dräktig på dag 245 nu men de syns knappt 😅

Här har vi framifrån från idag! ☀️

Absolut bredare än vanligt såklart, men ngn jätte mage är de verkligen inte 😂 däremot är hon helt personlighetsförändrad så om hon inte är dräktig undrar jag genuint vad som hänt med min häst isf 😂🫣 så jag litar på att de är en krabat där inne! 🥰

1000019172.webp

Här har vi framifrån från idag! ☀️

Absolut bredare än vanligt såklart, men ngn jätte mage är de verkligen inte 😂 däremot är hon helt personlighetsförändrad så om hon inte är dräktig undrar jag genuint vad som hänt med min häst isf 😂🫣 så jag litar på att de är en krabat där inne! 🥰

Vad fin hon är😍

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?