Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 783

Bukefalos 30 år!

Ja precis, såg det ihop med att han var vek i kotorna. Blev inte glad av det 🙁
Många är veka i kotorna bak, så när jag valde hingst så var faktiskt King Olymbrio och Zafferano de dressyrhingstar, av ganska få, som inte antingen hade långa och veka kotor, eller bara veka.

Mitt sto hade veka kotor (troligen från Fürstenball), så jag ville ju inte gärna få det på avkomman.

Nu är min avkomma ok, han har inga superben, men han är åtminstone mindre vek än sin mamma.

Men man vet ju aldrig hur det blir.

Mitt sto är konvalescens efter ett dumt påhitt i hagen i oktober som trots op och rehab inte verkar vilja bli bra.

Åker lite spontant till Flyinge med henne imorgon för att se var i brunst hon är, hon är inte så tydlig.

Har däremot inte valt hingst ännu… ville verkligen ha Sibelius men han är inte i avel.

Viktigt med bra temperament, modig och trygg, behöver inte ha exceptionella gångarter. Stoet är långlinjerat och behöver en något kortare hingst.
Några bra förslag?

Här är hennes blup
https://www.blup.se/sv-SE/horses/342423-sh-janny-swb

Visa bifogad fil 187500
Så fin!
Det kanske inte är beprövat men jag har en efter Caribbean Blue som är himla trevlig.

Annars Le Blue Diamond? (Lövsta)

Tack 🥰

Har nog landat i att valet blir Racoon eller Bon Coeur, trevliga, verkar ge vettigt temperament och enkla att få skick på.

Ska strax iväg för dagens koll 👀

Ska inte skrämmas men har mött flera e.bon coeur som absolut är starka mentalt och inte så vilda. Men blir rätt sura och trocka om man ska jobba å dem inte känner för det. Bekväma. Och så plötsligt kan de balla ur, så jag tkr de är lite oförutsägbara. Absolut inte heta, men med fantastiska gångarter 😄

Tack 🥰

Har nog landat i att valet blir Racoon eller Bon Coeur, trevliga, verkar ge vettigt temperament och enkla att få skick på.

Ska strax iväg för dagens koll 👀
Nja på bon Coeur. Ofta väldigt fina, men lite knepigt temperament. Ofta lite skrammel i bakknäna också.

Ska inte skrämmas men har mött flera e.bon coeur som absolut är starka mentalt och inte så vilda. Men blir rätt sura och trocka om man ska jobba å dem inte känner för det. Bekväma. Och så plötsligt kan de balla ur, så jag tkr de är lite oförutsägbara. Absolut inte heta, men med fantastiska gångarter 😄

Nja på bon Coeur. Ofta väldigt fina, men lite knepigt temperament. Ofta lite skrammel i bakknäna också.

Jag kanske får tänka om där då…
Måste ha bestämt mig till måndag och just nu känns det omöjligt 🫣🤣

Helst skulle jag bara vilja att någon sa ”ta den här, den är perfekt, den nedärver alla egenskaper du vill ha, den är frisk och sund”

Jag kanske får tänka om där då…
Måste ha bestämt mig till måndag och just nu känns det omöjligt 🫣🤣

Helst skulle jag bara vilja att någon sa ”ta den här, den är perfekt, den nedärver alla egenskaper du vill ha, den är frisk och sund”

Skriver under på de där med skrammel i bakknäna också 🙄 har även stött på några med fler problem än så.

Skriver under på de där med skrammel i bakknäna också 🙄 har även stött på några med fler problem än så.
Då får jag kanske ta och stryka honom också från listan…

Racoon är än så länge inte struken.

Fick tips om Zick Zack också, men tycker han ser väl mycket ut som en köttbulle.

Prinsesshästen vägrade åka hem från stationen idag så hon fick stå kvar, förhoppningsvis redo på måndag 👀

Fick tips om Zick Zack också, men tycker han ser väl mycket ut som en köttbulle.

Prinsesshästen vägrade åka hem från stationen idag så hon fick stå kvar, förhoppningsvis redo på måndag 👀

Raccoon typar sina föl fint tkr jag! Blir snygga och trevliga, de jag hunnit träffa iaf. 3st bara så inte så många 😅

Hade använt honom om min inte hade varit nära besläktad! 🙌

Vi har ett Racoon-föl i stallet som var modig och nyfiken redan som nykläckt. Ser ut som en riktig prinsessa dessutom!

Nu är zick Zack riktigt min typ, men om han vore det skulle han gå bort pga ryttare/ägare. Väldigt sorgligt att se hur han rids.

Fick tips om Zick Zack också, men tycker han ser väl mycket ut som en kötbulle.
Man skulle kunna tro att det är en ardenner 🙈
Jag tycker det är väldigt synd på en fin hingst. Jag är själv ganska svag för den typen av hingst och rörelse, jag gillar de kvicka fötterna och tyckte testryttarna gjorde ett fint jobb med honom och gav trevlig kritik som jag intryck av en trevlig ridhäst.
Sen kunde han bära bättre bak. Och gå ned 100kg.

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat