Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 786

Bukefalos 30 år!

Menar du som står i Sverige? I så fall är det väl bara Furst Sinclair S(?) som är kvar men han verkar inte ha varit i avel sen 2022. Har du en Fortnite avkomma?
Då var det som jag misstänkte. Har inte sett någon men tänkte att jag hade missat någon. Tror att utlandsskick fungerar dåligt i Norrland. Jag har en fyraåring efter Fortnite, tycker att den är så himla trevlig och verkar kunna gå fin ridbarhet, så hade velat betäcka med något lite samma på nuvarande sto.

Mitt sto är ju dräktigt nu och jag hoppas allt går vägen med det först såklart, men jag tänker redan på nästa föl om det tittar ut en hingst 😅

Sen så handlar ju allt om när fölet kommer också. Hon är beräknad sent och de kan ju utan problem gå över tiden och då blir de såklart inget föl nästa år. Men allt sånt får man ta sen. Jag planerar för det så jag är beredd iaf 🤗

Jag har funderat massor. Och fortsätter fundera.
Men kikat på

Severucci
Sibelius (ett litet minus på storleken)
So perfect
Janeiro Platinum (endel jazz längre bak)

Hon är dräktig med Devin Franco just nu.
Och tar gärna tips tankar och ideer från alla håll!!

Esmalia själv är e. Westpoint ue. Goodtimes ee. Jazz
Så letar efter hingstar med så lite Jazz blood som möjligt helt enkelt även om de e svårt 😅
Hoppas verkligen det blir ett fint föl! Är det ett stort sto du har? Tänker att Devin Franco är ju själv liten :)
Vet att Sibelius och Janeiro Platinum har en del... åsikter så att säga. Tycker Severucci är fin och tycker att Secret-blodet är tiptop! Gillar So Perfect mycket också, dock lite oroande att den blev kastrerad trots att den fått bra med ston, troligen en del humör med tanke på sir donnerhall.

Är det något speciellt du vill förbättra eller undvika? Hur ska tillgängligheten vara? Väldigt spännande nämligen!

Hoppas verkligen det blir ett fint föl! Är det ett stort sto du har? Tänker att Devin Franco är ju själv liten :)
Vet att Sibelius och Janeiro Platinum har en del... åsikter så att säga. Tycker Severucci är fin och tycker att Secret-blodet är tiptop! Gillar So Perfect mycket också, dock lite oroande att den blev kastrerad trots att den fått bra med ston, troligen en del humör med tanke på sir donnerhall.

Är det något speciellt du vill förbättra eller undvika? Hur ska tillgängligheten vara? Väldigt spännande nämligen!

Esmalia är 168ca, men upplevs "liten" mest för att de bara är manken som är hög 😅 hon har långa smala ben och är nätt. Väger mellan 540-550 inte fått henne till mer eller mindre när jag vägt henne iaf 🤗

Hon själv är ganska åsikts fri, väldigt mild i humöret och en jäkla massa go. Kan räkna på en hand hur många gånger hon sagt åt mig att jag lagt skänkeln fel i ett byte t.ex. vilket är extremt lite om jag jämför med andra ston jag ridit 😅 jätte förlåtande häst som jag tom slängt upp min nybörjar sambo på. Då är hon snäll och stänger av turbon.

De jag önskar förbättra är hennes galopp framförallt, kanske också tagga ner de jätte heta. Ibland skruvar hon upp sig och går inte att skruva ner så att säga, när man sitter på 😅 men i de stor hela är hon absolut min dröm häst. Hon går att göra allt med, en gång fick vi motorstopp på e4an, 4filer stängdes av när vi skulle lasta av, flytta släpet till nu bil och lasta på. Hon stod där som ett ljus när jag lastade av och väntade på att poliserna skulle flytta transporten för hand till den nya bilen 😂 gick rakt på och alla poliser hade hakan ner i marken. En stjärna med allt är hon ♥️

Så här ser hon ut, har ingen bättre uppställd bild tyvärr 🙌

Bifogade filer

• received_170720720917541.webp
    received_170720720917541.webp
    263 KB · Visningar: 1 762
Så här ser hon ut, har ingen bättre uppställd bild tyvärr 🙌
Ser komplett ut exteriört! Den som nedärver bäst galopp (iallafall just nu) är väl Dynamic Dream blodet, men det är ju lite hett! Annars ger ju Secret och Sezuan väldigt bra galopp, har du möjlighet att använda av Helgstrand/Schockemöhle :)? Tycker även att Hesselhöj har riktigt fina som blir lite större men ädlare och bra i alla gångarter + psyket. Men de är så dyra med frakten! Självklart har ju Van Olst hingstar som galopperar fantastiskt, men de nedärver sig ganska dåligt för det mesta och har en del... surr i kupan...

Synd när så fina hingstar som St. Shufro som lämnar så bra, speciellt galopp är så dyra och så dålig tillgänglighet på!
Men om man vill använda av Lövstas egna hade jag nog sagt Verbier som nu blir tillgänglig, eller möjligen Still A secret men tycker Verbier är många gånger finare i helheten!

Ser komplett ut exteriört! Den som nedärver bäst galopp (iallafall just nu) är väl Dynamic Dream blodet, men det är ju lite hett! Annars ger ju Secret och Sezuan väldigt bra galopp, har du möjlighet att använda av Helgstrand/Schockemöhle :)? Tycker även att Hesselhöj har riktigt fina som blir lite större men ädlare och bra i alla gångarter + psyket. Men de är så dyra med frakten! Självklart har ju Van Olst hingstar som galopperar fantastiskt, men de nedärver sig ganska dåligt för det mesta och har en del... surr i kupan...

Synd när så fina hingstar som St. Shufro som lämnar så bra, speciellt galopp är så dyra och så dålig tillgänglighet på!
Men om man vill använda av Lövstas egna hade jag nog sagt Verbier som nu blir tillgänglig, eller möjligen Still A secret men tycker Verbier är många gånger finare i helheten!
Måste tillägga att jag vet om att SAS har varit ett helvete att lyckas rida på eftersom den har haft så enormt mycket och allvarligt sadeltvång!

Öm jag är ju ny i de här så möjligheten vet jag inte? 😅 Bor i Sthlms området om de hjälper.

Har alltid gillat Sezuan blodet. Där av min tanke med Janeiro Platinum, som absolut är en favorit. Och nu när hon varit dräktig borde fryst inte vara omöjligt tänker jag. 🤗

Gillar den nya lilla hingsten på lövsta också Scotland yard el vad den heter. Han hade fina ben och rätt jämna gångarter om jag inte minns fel. Mitt öga kanske lurar mig men ganska kort i kroppen tyvärr de ända jag inte gillar 🤔

Problemen med Sas lockar mig inte 😅

Gillar ju som sagt Severucci bättre men han har för dåliga simmare för att chansa på 😅

Vad vet ni om Glamrock som vi andra inte vet? 🙈
Vet om att de som suttit på den har tyckt att den varit tung och lite jobbig att rida på.

Van Olst hade den som plan att den skulle gå i sin fars fotspår som ung, men det var ingen som ville sitta upp på den för den var riktigt jävla elak, när de då inte ansåg att den höll måttet (för svår att jobba med och inte alls tillräckligt rörlig) valde de att sälja och då köpte Lövsta upp den.

Mycket blod och åsikter både i den själv och i stammen!

Vet om att de som suttit på den har tyckt att den varit tung och lite jobbig att rida på.

Van Olst hade den som plan att den skulle gå i sin fars fotspår som ung, men det var ingen som ville sitta upp på den för den var riktigt jävla elak, när de då inte ansåg att den höll måttet (för svår att jobba med och inte alls tillräckligt rörlig) valde de att sälja och då köpte Lövsta upp den.

Visst är det den som Carl Hedin ridit nu på lövsta?

Öm jag är ju ny i de här så möjligheten vet jag inte? 😅 Bor i Sthlms området om de hjälper.

Har alltid gillat Sezuan blodet. Där av min tanke med Janeiro Platinum, som absolut är en favorit. Och nu när hon varit dräktig borde fryst inte vara omöjligt tänker jag. 🤗

Gillar den nya lilla hingsten på lövsta också Scotland yard el vad den heter. Han hade fina ben och rätt jämna gångarter om jag inte minns fel. Mitt öga kanske lurar mig men ganska kort i kroppen tyvärr de ända jag inte gillar 🤔

Gillar ju som sagt Severucci bättre men han har för dåliga simmare för att chansa på 😅
Janeiro Platinum har en del åsikter... UB40 är inte den snällaste så att säga... Men verkligen supervacker exteriört och rör sig ganska trevligt, lite blandade resultat på avkommorna på unghästtest osv. Jobbar hos några som tycker lite olika om honom. Men älskar Sezuan och JP verkar ha bra fertilitet!
Visst är det den som Carl Hedin ridit nu på lövsta?
Ja Precis och Linnea Cöster!

Scottland Yard är nog glädjemätt till 162, kändes VÄLDIGT liten i stallet efter hingstvisningen😅 Förstår helt med SAS, speciellt nu när det är begränsade skick och då kanske även kvaliteten på den! Synd med så dålig fertilitet på Severucci.

Visst är det samma ben Secret lämnat dåligt där han själv har sin katastrofala hov? Älskar annars Secret!

Tack för svar! Tycker att det är jättesvårt med hingstval, alla är jättefina men de rids av proffs och man får ju inte med ryttarna när man betäcker...

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat