Betäckningar 2018

En fråga till er avelskunniga. Jag har nu två dräktiga ponnyston ca dygn 50 så här långt. Jag har fått förfrågan om jag kan ta emot två beteshästar nu pga torkan ( jag har mer gräs än mina kan äta och de flesta här har inget gräs)
Tidigare sa jag nej på grund av att jag inte ville att stona skulle stressa upp sig och kanske resorbera.

Men det känns egoistiskt att säga nej i dagens läge. Är det någon risk att mina ston resorberar på grund av ny häst i hage? De kommer inte gå i samma hage, men troligen kommer de gå bredvid och kan se varandra så det blir ju alltid en viss stress för dem. Vad säger ni ?

Jag skulle säga att det är en rätt liten risk, med mindre de nya hästarna är extremt stökiga.

Skulle dock göra dubbla staket och undvika kontakt mellan hästarna pga smittorisk.
 
Kollar ni alla på dygn 40 nästa gång? Min vet. rekommenderade att kolla på dygn 30 ifall stoet resorberar och man behöver betäcka om.

Kollade vid 18 och 30 dygn och kommer kolla igen vid 40 dygn.
Kollen efter det blir i slutet av september då resterande avgift till hingsthållaren ska vara betald senast 1 oktober.
 
Kollade vid 18 och 30 dygn och kommer kolla igen vid 40 dygn.
Kollen efter det blir i slutet av september då resterande avgift till hingsthållaren ska vara betald senast 1 oktober.
Jag har funderat lite och om jag ska göra 30-dygnskollen så passar det dåligt ihop med mina arbetstider (måste åka ca 6 mil enkel väg) plus att jag själv är höggravid och vill gärna kunna ha med mig sällskap. Så det får bli en 40-dygnkontroll och hålla alla tummar och tår på att fölis är kvar därinne :heart
Någon som har en uppfattning om hur vanligt det är att stoet resorberar efter 17-19 dygn?
 
Förut har jag bara varit iväg på 17 kollen och inget mer. Har haft levandefölavgift och även enbart språngavgift på hingstar. Detta är första gången jag åkte på 30-koll och kommer åka på 45-koll (och ca 90-koll). Det är rätt mycket åkande zzz:cautious: Har också lite mer än 12 mil fram och tillbaka.
Jag tycker du borde kunna vänta till 45 om det ändå tagit sig men det är bara vad jag tycker :D
 
Idag har vi kollat 3 ston :) Ghia 30 dygn dräktig med Mr Vain GJ :banana: Adeleine kollad på 17 dygn dräktig med Highcruiser :banana: Valle Tora fick föl för 10 dagar sedan hade en gulkropp så hon ska sprutas igång på lördag för koll på måndag. Henne gör vi nog bara ett försök på då hon fölat så sent.
 
Är det någon här i tråden som hade planerat att hålla igång sitt dräktiga sto? Någon som har erfarenhet av att hålla igång dräktigt sto?
Jag har ju haft dräktiga ston förr och har ridit dem normalt det första halvåret. Vår lilla Dingla har helt tappat energin sen hon blev dräktig och orkar typ max 10 galoppsprång i taget, sen blir det trav...

Jag har inte upplevt det så här innan men nu är det så med Dingla. Hon rids inte supermycket annars heller, brukar bli 2-4 ggr i veckan och inte så långa pass, 40 min kanske så det är inte så att vi hade planerat att överanstränga henne direkt. Planen att hålla igång henne hela sommaren och hösten går inte så bra... dottern är på väg att tappa intresset då hon inte är jättesugen på att bara skritta. Lillasyster är däremot nöjd då hon helst skrittar. Jag var mest nyfiken på om någon mer upplevt samma med sitt dräktiga sto? Själv tänker jag att hästen talat om för oss vad den orkar just nu och man kan inte begära mer av henne.
 
Är det någon här i tråden som hade planerat att hålla igång sitt dräktiga sto? Någon som har erfarenhet av att hålla igång dräktigt sto?
Jag har ju haft dräktiga ston förr och har ridit dem normalt det första halvåret. Vår lilla Dingla har helt tappat energin sen hon blev dräktig och orkar typ max 10 galoppsprång i taget, sen blir det trav...

Jag har inte upplevt det så här innan men nu är det så med Dingla. Hon rids inte supermycket annars heller, brukar bli 2-4 ggr i veckan och inte så långa pass, 40 min kanske så det är inte så att vi hade planerat att överanstränga henne direkt. Planen att hålla igång henne hela sommaren och hösten går inte så bra... dottern är på väg att tappa intresset då hon inte är jättesugen på att bara skritta. Lillasyster är däremot nöjd då hon helst skrittar. Jag var mest nyfiken på om någon mer upplevt samma med sitt dräktiga sto? Själv tänker jag att hästen talat om för oss vad den orkar just nu och man kan inte begära mer av henne.
Jag planerar att rida min tjej så länge hon tycker det är okej. Inga tävlingar men rida hemmavid. Hon är en riktig arbetsmyra och än så länge märker jag inte av dräktigheten något i ridningen. Hon är trött i stallet och mer matglad än vanligt, men tröttheten kan nog vara värmen. Min är på dygn 56. Håller på att sätta igång henne nu då hon först hade en vrickning och därefter fått vila mellan dygn 14-40.

Vill inte stona känns det dumt att pressa dem. De mår ju inte dåligt av att vara mammalediga heller.
 
Ny här på buke, och nybörjare inom aveln :D
Har ett KWPN sto efter Calvino Z, världens underbaraste individ. Henne har vi inseminerat med Fidelio Ask. Så nu håller vi alla tummar och tår att hon tar sig denna gång.. första försöket tog sig inte, men de hittade bakterier i livmodern på henne efteråt så nu är hon sköljd och försök 2 gjort. 14 dagars koll den 1e augusti. :)
 
Är det någon här i tråden som hade planerat att hålla igång sitt dräktiga sto? Någon som har erfarenhet av att hålla igång dräktigt sto?
Jag har ju haft dräktiga ston förr och har ridit dem normalt det första halvåret. Vår lilla Dingla har helt tappat energin sen hon blev dräktig och orkar typ max 10 galoppsprång i taget, sen blir det trav...

Jag har inte upplevt det så här innan men nu är det så med Dingla. Hon rids inte supermycket annars heller, brukar bli 2-4 ggr i veckan och inte så långa pass, 40 min kanske så det är inte så att vi hade planerat att överanstränga henne direkt. Planen att hålla igång henne hela sommaren och hösten går inte så bra... dottern är på väg att tappa intresset då hon inte är jättesugen på att bara skritta. Lillasyster är däremot nöjd då hon helst skrittar. Jag var mest nyfiken på om någon mer upplevt samma med sitt dräktiga sto? Själv tänker jag att hästen talat om för oss vad den orkar just nu och man kan inte begära mer av henne.

Min ska försökas hållas i gång en stund utöver hösten iaf. Hon är väl kring 70-75 dygn nu och är precis som hon brukar i ridningen, i övrigt är hon lite lugnare/mer sansad än vanligt samt extremt matglad.

Förra drektigheten visade hon rätt tydligt på senhösten nån gång att hon inte ville bli riden mer, så då blev det bara lite promenader vid hand.

Men denna fråga kanske inte hör hemma i tråden, snart dags att skapa en tråd för dräktiga ston 2018/-19? :)
 
@sassiball Jag har faktiskt till och med tävlat på mitt tävlingssto när hon var tidigt i dräktigheten. Det kanske är lite hormoner i kombination med värmen som gör att lilla Dingla är lite matt? Hon kan väl inte vara så långt gången än, energin kan komma tillbaka. Men jag hade inte jagat på för mycket när de är just dräktig utan anpassat det lite till hästens nivå :)

Skall rida Mira lite i höst då hon är både välnärd och helt otrolig på att äta fort. Skall försöka hålla henne i skäligt hull utan att hon skall behöva stå långa stunder utan mat. Nu i sommar har hon ätit sig igenom två slowfeed-nät och en munkorg. Haggrannarna undrar "om hon har saxar istället för tänder?" :rofl:
 
’Mitt’ sto rids ungefär som vanligt men är för tillfället oerhört trött så nu tar hon det lugnt.
Hon kommer ridas så nära som vanligt det är möjligt men fortsätter hon vara trött så tar hon det lugnt.
Annars rids hon ungefär till december kanske.

I övrigt har hon fått ett oerhört trevligt temperament 😇
 
@DressageNerd jag tror också det är hormonerna eller något som gör att hon är seg och trött. Och eftersom hon är just dräktig så vill jag ju inte jaga på henne att hon minsann ska gå fram utan jag tänker att hon kanske helt enkelt behöver ta det lugnt. Hon betäcktes den 19 maj så det är ju 2 månaders dräktighet bara. Hon tycker skritt o trav i sakta mak är perfekt just nu.
 
Yes! 3 av 3 ston konstaterat dräktiga. Mitt dressyrsto bestämde jag mig för att avvakta till nästa år istället. 2 av 3 ston dräktiga på första försöket och det tredje efter 2:a försöket (igångsprutad)

Dräktig på 45 dygn Clair - camiros (Contendro)- Lagano, med hingsten Crack (Cornet Obolensky-Candillo)
Dräktig på 24 dygn Serafina II (premiesto stostam 474A) -Carpaccio (Caretino) - Silvester, med hingsten Lewine (Livello - Corrado I)
Dräktig på 14 dygn Cindy IX - Cormint (Calido I- Carthago) - Sacroamentoson, med hingsten Lewine (Livello-Corrado I)

Nu är det bara en lång väntan till nästa år och hoppas att allt går vägen:banghead::D
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 637
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp