Bukefalos 28 år!

Betäcka 20 årig nordsvensk?

Ronjiislove

Trådstartare
Funderar på att betäcka min 10 åriga nordisdam.
Hon är musklad och fin och frisk, kry! pigg dam som inte visar på nåt sätt att hon är gammal!:D

Har ni några tips/ideer om vilka hästraser man kan korsa med?:bump:
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Vad har hon för stam? Vad har hon för kvaliteér du vill avla på?
Du bör ju givetvis betäcka med en nordsvensk hingst. Det är en ras som behöver bevaras.

Det finns alltid en risk att avkomman blir oproportionerlig om du korsar med en lättare ras, det är inte att rekommendera.

Har själv en nordsvensk som jag hoppas få dräktig nästa sommar.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Hon är korsning mellan nordsvensk och svenskt halvblod. Dock så ser hon i princip ut som en nordsvensk.
Mina funderingar var att antingen betäcka henne med en svart nordsvensk hingst, eller använda det svenska halvblodet för att få fram en nättare häst.

tankar om detta? :laugh:
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Jag hade nog inte betäckt alls, särskilt inte ifall att hon inte haft föl förut.
Jag ser inte riktigt vitsen med att betäcka just detta stoet.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Vi betäckte min mammas nordsvenska sto när hon var 21, och har avkommor 3 och 1 år efter Welsh sec C, avkommorna blir D-ponny, med mammans fina lugna temperament och cobbens rörelser. Detta var en god kombination. 3åriga dottern är precis inriden och ska betäckas nästa år med ridponnyhingst.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Jag vill ha en avkomma från henne, därför ska hon ev. betäckas. :)
welsh cob verkar spännande faktiskt, tips på hingstar?

fler tips på raser? :D

575456_494474117230692_1719179059_n.jpg

så här ser damen ut! :)
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Precis som i all avel vet man inte vad det blir utan man får hoppas på det bästa.

I korsningsavel är det extra svårt att veta vad det blir då du inte har en aning om det är halvblodsgenen eller genen från nordsvensken som slår igenom.

Så frågan är vad ska du göra med din framtida avkomma. Välj hingst där efter och hoppas på att den ärver det bästa.
Tänk även på att avkomman kommer kosta ca 50000kr från tillverkning till dessa att den är 6mån. För de pengarna kan man köpa en väldigt bra häst.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Man ska inte avla bara för att man vill ha en avkomma efter sin häst.

Eftersom hon dessutom är korsning mellan en nättare och en tyngre hästras så kan det slå igenom så fölet blir lite tokigt i kroppsbyggnaden.

Köp istället en häst du önskar, som har de egenskaper du vill ha.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Vill du ha en häst undan ditt sto så tycker jag du ska betäcka henne. Välj hingst efter vad du ska ha avkomman till för att öka chansen att hästen kommer att passa dig. Lycka till. Har själv betäckt ett korsningssto med en korsningshingst. Jag har inga problem alls med korsningsavel så länge man har en tanke med sin betäckning och givetvis använder friska djur och hästar som passar varandra. Omman har chansen att se andra avkommor efter hingsten är det ett plus. Då kan du se vad hingsten nedärver.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Den här tråden handlar om vilken ras jag ska betäcka med min häst och tips och idéer om detta, inte om jag ska göra det eller inte.
Jag vill ha ett föl efter henne som jag sedan själv ska behålla och rida in mm.
Hon har väldigt lite halvblod i sig, kanske 20-25 %. ser därför att det är mest troligt att nordsvensken slår igenom på avkomman.
Resultatet jag är ute efter är en lagom stor häst, lite av den grövre typen fast ändå lite 'smidigare'.
Har funderingar på antingen nordsvensk, welsh cob eller kallblodstravare. funderingar?
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Sett framifrån ser hon ju ut att vara rätt ädel, förutom huvudet då. Tror du verkligen att det är så mycket nordsvensk (bruks) i henne?
Connemara ska du nog fundera på. Undvik PRE och halvblod.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Först så ska du vara medveten om att det kan bli dyrt att få henne dräktig. Inte helt lätt med en så pass gammal häst som inte haft föl under senare år. Bäst före för avel är innan 16 år och efter det så kommer ålderförändringar i livmoder m m. Så första tanken är att du ska tänka ekonomiskt så att du har råd att fullfölja det och inte måste sluta i mitten för att pengarna är slut.
Nästa bit är åter igen åldern på stoet. Med ökad ålder ökar också riskerna men både dräktighet och fölning. Om det värsta inträffar så kan du blir stående med ett föl utan mamma. Vilket är dyrt. Så åter igen se till så att du har ekonomi till det om det skulle inträffa.

All avel är ett lotteri och för att få störst chans på högvinst går man flera generationer bakåt och ser vilka anlag som bruka komma fram i avkommorna. I ditt fall har du stora svårigheter att göra det för att du inte vet vad som finns ens en generation bak. Detta gör att du måste se till att välja en hingst som är lite äldre och många avkommor som då dessutom visat att de har just de egenskaper du vill ha.
När man avlar på sitt sto så tittar man ju efter vilka egenskaper hon har som man vill ha i avkomman. Efter det tittar man på vilka svagheter stoet har som man inte vill ha vidare. Efter det väljer man hingst som har samma starka sidor som stoet men inte de svaga.
Så att inte veta mer om varken stoet eller vad du egentligen vill ha är det väldigt svårt att ge tips på ras eller individ som passar. Men börja med att låta undersöka stoet så att hon verkligen har fungerande ägglossning och inte har några infektioner innan du börja på det hela.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Räkna efter då!

Språng avgift och övriga kostnader att tillverka fölet
+ uppehälle, mat, hovslagare m.m till stoet i 1 1/2år.

Ska man räkna tills dess att de är 3år och användbara så idiot förklarar men sig själv så det har jag aldrig vågar göra.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?

Nu räknar du tokigt.
Räknar man med att man köper in ett avelssto så visst, räkna med stoets avskrivning och stoets uppehälle.
Men nu har ju TS ändå stoet, så de kostnader som tillkommer är ju bara språngavgift, lite uppstallning hos hingst, lite extra foder under högdräktighet, och lite småkostnader.
 
Sv: Betäcka 20 årig nordsvensk?


Såhär ser hon ut idag :) helt säker på att det är mycket bruks i henne :)
Hon är väldigt dominant och bufflig, en dam som är stor och stark och vet om det.
Jag vill bevara hennes coola, orädda temperament och storlek. Är ca 157 cm skulle jag tippa på.
Dock så vill jag få en något nättare häst med lite mera fart i. Hon är inte så jättesnabb trots att
hon har fått ganska långa ben från halvblodet.

Tack Masse för tipsen, de ska jag ha i bakfickan!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 861
Senast: Lingon
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: Astrid1
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp