Bukefalos 28 år!

Betäcka eller inte?

sofia2000

Trådstartare
Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new forest. Född -92. Hon är gammal men hon har hoppar 130 så vi tycker de är synd att inte ha en avkomma efter henne. Frågorna:
-Betäcka eller ej? Vand uppfödare har kollat på henne och tror inte de ska vara några problem.
-Vid val av hingst så är den runt 147-148cm och hon är 145 (vilket är stort på mamma va 141 och pappa 144cm) hur stort blir fölet ungefär?
- Mitt sto ska (enligt tidigare ägare) hoppat 130cm och tävlat LA i dressyr. Ska man satsa på dressyr elller hopp hingst?
- Viktigt att tänka på om man ska ta föl?
Gärna tips på böcker osv! Om någon har stor erfarenhet av new forest avel, eller avel överhuvudtaget kan jag tänka mig lite mejlkontakt för att lära mig mer.

Jag har varit med 2 föl tidigare fån födsel till 2års ålder och det andra 5 och tycker jag själv vill testa på nu. Tacksam för hjälp!
 
Jag tycker att hon är alldeles för gammal. Benen kan ta mycket stryk av en dräktighet och det kan gå snabbt. Tänk ordentligt om du tycker det är värt att offra hästens hälsa och kanske också liv för möjligheten att få ett föl.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 507
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Görel
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 318
Senast: Marty
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 084
Senast: Digbil
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp