Betäcka shettis med b-ponny, tips?

linnlarssonn

Trådstartare
Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer inriktning mot hoppningen. Stoet är stort, ca 110 cm och är avlad för trav så hon rör sig väldigt lätt och bra och hon har ett superhärligt psyke! Söker då en hingst som ger en så stor avkomma som möjligt (Vill inte ha en liten b-ponny som avkomma), har bra psyke och inte är hispig eller liknande men ändå inte är slö och slapp i ridningen. Det ska helt enkelt va den perfekta hingsten som ger den perfekta avkomman ;)

Har vart inne lite på en welsh mountain eller någon typ av ridponny, helst inte russ då vi vill blanda ut de envisa generna lite :p
 
Nu är jag långt ifrån expert på shettisar, men är inte det en ras man vill undvika att lägga större hingstar på då de kan ha ganska jobbiga förlossningar?
 
Jo det stämmer!
Då var det som jag mindes :)

@linnlarssonn Finns en hel del fina welsh till salu, framåt hösten brukar det komma ännu fler iom årsfölen, dessutom säljs dom billigt. Där kan du ju också vara lite mer säker på vad du får, oavsett vad du lägger för hingst på stoet så kan ju fölet bli litet ifall den får generna av modern/hennes sida. Vill du föda upp själv finns det säkert folk som kan tänka sig att låna ut magen på ett sto :)
 
Som skrivet av andra - man rekommenderar inte att använda shettisar till att försöka göra större ponnyer. De är redan överrepresenterade vad det gäller fölningskomplikationer så jag tror inte att du kommer att få något råd som pekar mot att betäcka med en större hingst.
 
Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer inriktning mot hoppningen. Stoet är stort, ca 110 cm och är avlad för trav så hon rör sig väldigt lätt och bra och hon har ett superhärligt psyke! Söker då en hingst som ger en så stor avkomma som möjligt (Vill inte ha en liten b-ponny som avkomma), har bra psyke och inte är hispig eller liknande men ändå inte är slö och slapp i ridningen. Det ska helt enkelt va den perfekta hingsten som ger den perfekta avkomman ;)

Har vart inne lite på en welsh mountain eller någon typ av ridponny, helst inte russ då vi vill blanda ut de envisa generna lite :p
Utöver vad som redan nämnts ovan så ska du nog inte räkna med att få en särskilt stor B-ponny nästan oavsett vad det är för ras på hingsten. Använder du en för stor hingst finns risk för allvarliga betäckningskador.

Om man vill föda upp en lite större B-ponny med inriktning mot hoppning är det störst chans att lyckas om båda föräldrarna har ungefär den storlek och de egenskaper man vill att avkomman ska ha. Man kan inte betäcka ett litet sto och beställa att avkomman ska få den önskade storleken.

Shetlandsponnyn är en ras med lite egna egenskaper och jag kan inte se att de har något särskilt att tillföra i korsningsavel.

(sen blev jag bara lite nyfiken på stammen :p, eftersom jag har sålt en uppfödning till dina trakter, som var lovande till travet men visade sig vara övervuxen)
 
Svarar alla! Tack för upplysningen 0m förlossningskomplikationer! Kanske borde fundera på att betäcka med en shettis istället även om dom är lite mindre... Vill ju inte ta onödiga risker med stoet :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 358
Senast: Narcissa
·
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 398
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Heloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp