Welsh kat b betäcka med connemara eller ridponny?

Heloise

Trådstartare
Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar). Vi funderar på att betäcka henne antingen med en connemarahingst eller en ridponnyhingst.
Det vi främst önskar hos en avkomma är
# bra och lugnt temprament
# gärna c ponnymått el högre( men det är nog inte troligt)
# allround
# bra gångarter

Vårt sto är en väldigt trevlig, klok och positiv individ( det vi sett än så länge) trots att hon inte är så gammal. Hon är vacker och nätt.
Vår ena dotter har ett syndrom så vi hoppas kunna fostra en ponny som passar som handikapphäst. Därför är vi främst ute efter ett bra psyke och gärna lite grövre modell.
Vi är inte ute efter att avla fram den ultimata tävlingsponnyn utan vill ha en trevlig, rejäl familjeponny.
Vi som familj har stor hästvana och stor vana av avel men då inom trav. Ponnier har vi ingen koll på alls, tyvärr.
Anledningen till att vi vill betäcka redan den här sommaren är för att det skulle passa väldigt bra tidsmässigt för oss och våra barn är ännu så små att deras krav inte är så höga.
Vårt sto har fått ett föl förra året med en ridponnyhingst. Hon är en bra mamma och fölet är jättefint.
Jag är väldigt förjust i connemaror men vill självklart få en så bra avkomma som möjligt.
Har ni några tankar?
 
Jag tror att med en connemara kan det bli lite rejälare, ridponnyer är ju avlade åt det ädla hållet. Det är å andra sidan flera ridponnyer som går på semin och då är ju utbudet större på nära håll, dvs du behöver inte åka till själva hingsten, det räcker med att du åker till station. Sektion B är dessutom en väldigt bra ras att använda i RP-aveln.

Annars så tänker jag spontant att det är sent på säsongen så en hingst med bra fertilitet hade nog varit hög prio.
 
Tack för svar cirkus!
Vi bor ganska nära en fin connemara hingst( Gräns Diamond Surf).
Vi har även relativt nära till både Vitluvens Curbitz och Midnight Dancer H( sista går på semin) den tredje ridponnyhingsten vi funderar på är Cartier.
Det är så svårt.
Det är klart att vi kan köpa ett årsföl eller unghäst men vi vill ju ha den härliga processen med att få vänta, längta och fundera över vad det blir.
 
Om connemaran är i avel hade jag kollat närmare på den och dens fertilitet.

Vitluvens Curbitz intresserar mig inte det minsta (jag avlar också ridponny förresten). Cartier är fin och Magic Dancer är också en hingst som jag gillar. Jag avlar mest mot hoppning och om inte mitt ridponnysto redan var dräktigt hade plan b varit Converse all star till henne. Även Nääslehult Nobelium är riktigt fin och även Top Silvio.

Du vet att du inte maximerar chanserna för ett gult för genom att ta en som själv bär gulanlag va? Det är alltid bara 50% på gult oavsett. Däremot riskerar du dubbelgula om du tar en gul hingst till ditt sto
 
Det svåra för dig blir nog biten att avkomman ska funka till det syfte du har - att tro att man ska ´kunna fostra en unghäst in i en roll är optimistiskt, för att inte säga omöjligt, om inte hästens kynne redan är passande
 
Jag vet om detta med gulanlaget. Men jag har haft svårt att hitta en jag gillar utan gulanlag. Men du kanske har något tips på en trevlig hingst som står på semin?
Jag tycker väl att det inte borde vara omöjligt att få en trevlig avkomma efter ett trevligt sto och en trevlig hingst☺.
Vår dotter är högfungerande och kan både gå och springa. Däremot har hon sämre balans än jämnåriga och behöver en häst som är stadig på foten. Jag har inte tänkt mig att ponnyn ska kunna lägga sig ned etc. Jag var nog otydlig och använde handikapphäst när jag ist skulle ha valt en annan beskrivning.
Skulle fölet visa sig helt olämplig så kommer vi självklart lämna hen på inridning och sedan antingen spara åt vårt andra barn eller sälja.
Med fostra menar jag att vänja fölet vid vårt barns rörelsemönster etc. Jag anser ju att man fostrar alla hästar in i roller, håller du inte med? Man avlar för ett syfte och gör val längs vägen för att komma så nära sitt mål som möjligt☺
Sen är det ju självklart att vissa som avlats för ex hoppning inte har varesig lynne, kapacitet eller fysik för det. Men det är ju det som är charmen☺.
Connemaran är i avel och har hög dräktighet.
Det är inte hela väröden om hon inte blir dräktig. Vi vill att det ska kännas som en bra och genomtänkt val. Hittar vi ingen som känns bra så väntar vi.
Det hade bara passat så väldigt bra med dräktig ponny under det här året.
Jag ska titta närmare på Converse☺
 
Jag såg nu att du skrivt 3 tips. Top Silvio föll mig verkligen i smaken☺. Tack för tipset!
Vi får diskutera hur vi ska göra. Vi kanske inte tar föl alls och försöker hitta en passande ponny. Fast det är väldigt svårt. Vi har letat länge innan vi hittade vårt sto. Men så var hon värd varje minut av letande!
 
Jag tror att om man som i ditt fall har lite specifika önskemål som ligger lite utanför ramen så handlar det massor om magkänslan. Om connemaran känns som en stabil hingst som kan ge det ni är ute efter så hade jag inte tvekat att använda honom.

När det gäller att fostra dom i roller så håller jag inte med, nej. ;)
 
Så du tycker inte att man "skolar" hästar på olika sätt? En galopphäst och en ardenner går i samma skola? En polishäst och en shettis? Att olika hästar har olika syften och uppgifter?
Jag har i alla fall aldrig stött på en galopphäst som dragit timmer i skogen.
 
Så du tycker inte att man "skolar" hästar på olika sätt? En galopphäst och en ardenner går i samma skola? En polishäst och en shettis? Att olika hästar har olika syften och uppgifter?
Jag har i alla fall aldrig stött på en galopphäst som dragit timmer i skogen.

Du pratade om att fostra ett föl/unghäst till att bli en handikapphäst och nej, det tror jag inte på. Däremot att utbilda hästar på olika vis är en helt annan sak, men det görs inte när de är föl. Min poäng är alltså att det inte går att forma ett föl särskilt mycket, vilket många tycks tro.

Jag tror absolut på att hästar är avlade till olika syften och att man inte kan fostra dom in till något de inte var ämnade/lämpade för.
 
Om det är ett utmärkt temperament som du letar efter i första hand så titta på Nässlehults Nobelium RP 187. Han får beröm vart han än kommer för sitt fantastiska temperament! Han är alltid arbetsvillig, modig och framåt. Standardkomentaren när vi är ute på brukar vara " är han verkligen hingst?!" Tycker helt klart att du ska välja RP hingst då du då får en avkomma med gröna papper.
 
Nu har vi bestämt oss för att betäcka med Nässlehults Nobelium nästa år om han finns tillgänglig för avel. Annars blir det Simbergs Superman.
Tack för alla bra råd och tips!
Om fölet inte visar sig passa för våra behov så passar det säkert någon annans men då har vi i alla fall försökt tänka till och inte avlat utan att tänka igenom vårt val.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 968
Senast: moonstruck
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 332
Senast: cikoria
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 233
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp