Bukefalos 28 år!

Betäcka welsh mountain

WG_84

Trådstartare
med sektion C eller en liten D_ponny? Skulle ni våga göra det, eller är skillnaden storleksmässigt för stor.

Stoet 120 hingsten 140???
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Jag skulle kanske våga, men jag vet inte om det är meningsfullt.

Vad hoppas man av fölungen ?
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Absolut skulle jag våga det. Min sec C (133cm) fick ett föl i år med sec D-hingst (145cm) och är i år betäckt med ridponnyhingst på 152cm.

I welshaveln blandar man ju ofta mellan sektionerna och jag har aldrig hört att det skulle vara nga problem. Däremot en sec A på 115cm + en sec D på 155 cm är ju en risk men 120 + 140 hade jag inte oroat mig för.

Mvh JV
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Jag hade som sagt inte heller oroat mig, men kruxet är ju vad man förväntar sig ffa storleksmässigt. Där kan det nog bli rätt stort spann
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Blandar man verkligen mellan sektionerna?

Jag har tittat lite på welsh mountain och har läst på lite :p och vad jag förstod vill uppfödarna gärna värna om sina sektioner, helst ska man inte blanda? En uppfödare jag frågade tyckte att antingen betäcker man en wm med en wm eller en ridponny och reggar som welshpartbreed för att få fram en sportponny.

Men rent "riskmässigt" så kan jag för lite för att uttala mig.
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Beror ju också lite på om det är naturlig betäckning eller semin, iallafall om det är en ännu större storleksskillnad.
I övrigt undrar jag nog mest liksom övriga, vad man hoppas få...risken är ju att den hamnar mittemellan föräldrarna och blir en liten Cponny
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Jadå, det gör man. Däremot är ju väldigt många uppfödare "inkörda" på en viss sektion och då koncentrerar man ju aveln dit. Ser man däremot bakåt i stamtavlorna är det ofta en väldig mix. Blandningen är ju egentligen grunden till sec C. Däremot sec A och B är ju s.a.s. utan mix liksom många sektion D.

Mvh JV
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Ja, storleken är alltid svår när man har stor storleksskillnad på sto och hingst. Eftersom stoet i detta fallet är sec A kan man anta att hon har mkt litet bakom sig och då beror det ju ganska mkt på hur hingstens stamtavla ser ut.

Mitt eget sto har en rejäl mix av sec A, C och D bakåt i stamtavlan men är liten själv (133). Vi har chansat på stora hingstar då hennes mamma verkar ha lämnat ganska smått även med större hingstar men risken finns ju att våra avkommor blir 150 trots att vi önskar större D-ponny.

Alternativet vore att välja en mindre D-ponny och hoppas på en maxad C - allt handlar ju om vad man har råd och möjlighet att riskera och hur ens egen situation ser ut. Vi känner oss dock än så länge trygga med att avkommorna stannar under 148 men säker kan man ju aldrig vara.

Risken med TS avkomma är ju att avkomman trots en större pappa i princip ändå kan bli B-ponny eller åtminstone liten C.

Mvh JV
 
Sv: Betäcka welsh mountain

Hej
Jag har betäckt ett welsh sto (med welsh mounain i stammen) på 118 cm med en stor welsh på 143 cm, 3 gånger. Utfallet har blivit 128, ca 134 (osäker) och 120 cm.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Horsenerd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp