betäckning till våren. frågor :)

S

sarkijarvi89

Hej!
Jag har en del funderingar kring avel då jag tänkt betäcka mitt sto för första gången nu till våren.
Vi har äntligen flyttat ut till landet, vi har stora hagar, stor fölbox och perfekta möjligheter för att ta ett föl. Mitt sto är ett halvblodssto född 93, E: kaliber Ue: Gibraltar. Bra kondition, har aldrig haft föl tidigare, men jag vill i varje fall försöka. Blir det inget så blir det inget.
Vi är en hel del människor kring detta föl (om det tar sig) så det finns mycket engagemang.
men jag har två frågor:

1. Jag vill ha en lite mindre häst (Min är ca 160 cm) och tänkte då välja en mindre hingst med ett lugnt och bra psyke, förslag?
Jag kan tänka mig att korsa henne med någon annan ras, vad tycker ni om det?

2. Kan man inseminera dem med fryst semin hemma på gården, eller kör man iväg dem oavsett?

Vore tacksam för lite hjälp :laugh:
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Man kör alltid iväg stona för semin, oavsett fryst eller färsk.

Det går dock att söka semintillstånd hemma men då måste du ha en veterinär som åtar sig att komma hem till sig och är ansvarig för det - vilket inte alltid är så lätt kanske, de har ju ofta en egen seminstation att hålla sig på som brukar hålla de nog så sysselsatta.... :) Men jag tror inte någon veterinär skulle åta sig hemseminering med fryst. Det är alldeles för mycket jobb och känsligt.

Men tanke på att hon är till åren kommen och är maiden så hade jag valt en hingst på antingen naturlig betäckning eller en på AI (stoet insemineras på samma station hingsten finns) eller TAI från en hingst med GOD kvalité på sperman.
Då har du optimalast förutsättningar.
Jag hade också tagit ett bakterie prov på livmodern vid första tillfälle för att se om där finns nåt. Det går bra att göra i samma brunst som man seminerar. Många stationer gör först detta när stona inte tagit sig men på ett sto som är äldre, säkert gått med valacker och inte är kollad förut så känns det alltid bra att gjort det.

Vill du ha en mindre häst än hon själv? Isf skulle väl en trevlig ridponny hingst kunna vara ett alternativ, då blir det fortfarande renrasigt och du får troligen en mindre häst, dessutom brukar de bli väldigt trevliga.
Annars rekomenderar jag en halvblods hingst för, OM, då någon gång måste sälja så är det lättare att få sålt ett halvblod eller en schysst ridponny än en halvblod/konstig korsning (såna finns det ju redan en del av...)
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Jag hade nog också använt mig av en hingst som står på naturlig betäckning eller så hade jag nog kört stoet till samma station som hingsten står på. Jag hade även låtit en veterinär ultraljuda stoet för att se så allt ser okej ut "där inne". :)

Jag kan rekommendera dig att köpa "Hingstkalendern", där finns alla godkända halvblodshingstar med och fastnar du för någon, ring upp ägaren och fråga om hingsten och efter det kan du ju försöka hitta folk med avkommor efter hingsten för att se hur avkommorna är.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Vill du ha en mindre hingst hade jag kollat på en ridponnyhingst med mycket fullblod i. Kaliber kunde ge lite tunga avkommor, men underbara ändå;), fast Gibraltar hade ju fullblodspappa så ditt sto är kanske inte så tung?
Har känt en Kaliber med Hurricane till mormorsfar som var kraftig men rörde sig bra.

Inför hingstvalet bör man kritiskt granska sitt stos för- och nackdelar. Vad vill du förstärka och vad vill du försöka förändra.

Jag lät själv betäcka mitt sto för första gången då hon var 14. Fick tips om naturlig betäckning från alla håll men det funkade inte. Året efter tog jag henne till seminstation och hon tog sig på första brunsten med transportsperma. Innan betäckningen lät jag en veterinär kolla henne så att det inte fanns några hinder som var i livmodern.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

tack för alla svar!
:D
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

näe, hon är inte så tung, hon har bra gångarter och rör sig lätt, men det är klart, hon ser ju inte ut som "dagens" halvblod. :)
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Varför inte ett rent fullblod? Mr Carrera xx är min personliga favorit bland fullblodshingstarna. Det finns inget direkt värde i en korsning mellan ridponny och halvblod om du vill sälja i framtiden. Då säljer du nog en häst lättare om det är ett renrasigt halvblod vilket det blir om du använder dig av en fullblodspappa, men det visste du nog redan? :)
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Jo, fullblod låter faktiskt bra:)
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Mr Carrera kan absolut vara ett bra alternativ. Han står på semin och har ett vettigt pris.
Han har tävlat mycket på galoppen vilket tyder på god hållbarhet också, något som man inte ska glömma. :)

Annars finns ju även 88an själv i livet fortfarande, han står på naturlig i Småland.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Vill du ha en mindre fullblodshingst finns bl a Green River 154 cm godkänd av ASRP eller Fabian som är godkänd av den andra ridponnyföreningen vars namn någon säkert kan hjälpa mig med.

Mr Carrera är 169 cm och hans pappa 167 så möjligheten att få en mindre häst är nog inte så stor.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Vill du ha en mindre fullblodshingst finns bl a Green River 154 cm godkänd av ASRP eller Fabian som är godkänd av den andra ridponnyföreningen vars namn någon säkert kan hjälpa mig med.

Mr Carrera är 169 cm och hans pappa 167 så möjligheten att få en mindre häst är nog inte så stor.

Jag har hört att han lämnar åt det mindre hållet men om det stämmer har jag ingen aning om men det är vad jag har hört. Jag tror verkligen att Mr Carrera är ett bra alternativ.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Mr Carreras äldsta avkommor är väl inte färdigvuxna ännu så ingen kan veta hur stora de blir.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Vad gäller åtminstone 88an så lämnar han relativt stort i storlek, min egen är rätt stor, mitt förra sto va 172-173cm och jag har sett fler som är närmre 170 så njae han var nog ingen bra idé ops! :o

Mr Carrera vet vi ju inget om än men med tanke på pappsen så kanske det inte är värt att prova?
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Håller med dig, en dum chansing om man inte vill ha en för stor avkomma.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Mr Carreras äldsta avkommor är väl inte färdigvuxna ännu så ingen kan veta hur stora de blir.

Men de som jämfört sina unghästar efter honom med sina övriga unghästar har sagt att de är mindre än de andra. Därav resonemanget.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Det kan vara så att hans ungar som t ex de från Irco Marco som utvecklas sent och inte kommer igång att växa när andra ungar gör det.
 
Sv: betäckning till våren. frågor :)

Det kan vara så att hans ungar som t ex de från Irco Marco som utvecklas sent och inte kommer igång att växa när andra ungar gör det.

Ja, så kan det ju också vara men det vet man ju inte som sagt. ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 237
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp