Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2012!

Alfakrulls

Trådstartare
Dags för en sådan här tråd, så vi har nått att se fram emot tills våren är här :)


Vad har ni för planer i år?
Vilka ska ni betäcka era ston med?
Varför just den hingsten?
Vad vill ni uppnå med kombinationen?

Berätta å dela med er av era tankar :)
 
Sv: Betäckningar 2012!

Vad har ni för planer i år? Tävla lite lätt på klubbnivå
Vilka ska ni betäcka era ston med? Det vet jag inte än. Drömmen hade vart med en silversvart hingst
Varför just den hingsten? För färgen, men inte enbart givetvis
Vad vill ni uppnå med kombinationen? Mitt stos lynne, hennes gångarter, hingstens färg samt även lite extra på gångarterna och exteriören. (Min kan vara lite grov känner jag)


Vore kul om det blev betäckning detta året, men å andra sidan vill jag så mycket med henne! Och hon är ju bara 9 år. Finns många år kvar att betäcka ju.
Vill träna, tävla och rida som bara den nu! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2012!

Inga planer för egen del, min gamla gumma kommer att säljas och vad den personen bestämmer får ju bli upp till den. Hon kan ju betäckas eller användas som ridhäst vi får helt enkelt vänta och se.
 
Sv: Betäckningar 2012!

Mídas frá Kaldbak funderar jag på att använda:) vet dock inte till vilket sto... 2st som skulle passa:)

Askja ska betäckas med Thor från kalvsvik igen, dock är fölet som blir redan sålt:)
 
Sv: Betäckningar 2012!

Har inte bestämt om jag ska betäcka några detta året, kanske att morfars gamla sto Gletta betäcks.
Tror att jag själv ska avvakta lite då jag tycker det blivit svårt att sälja & nu har det blivit lite många att rida..

Men jag har planer på att betäcka Randalin med Alfur frá Selfossi 2013 eller 2014, så då har jag tänkt köra henne till Norge, fast de vore ju ännu bättre ifall han blev inlånad till Sverige ;)
 
Sv: Betäckningar 2012!

Alfur frá Selfossi ja mumma:):) Finns en son till honom i närheten och jag hoppas han visas i år så kanske det är nått att fundera över:) Sen är det iof inte så långt till Norge.
Fast det lär säkert bli mass betäckningar med honom kan jag tänka mig... vilket iof är bra då det är en bra hingst men jag gillar ju lite att använda nått som matchar mina ston bra och en bra hingst men som kanske inte MASSOR har använt... men de e ju min smak:) tur vi alla inte är lika:)

Sen ska jag ev betäcka nått av mina ston med min egen hingst iår då han kommer att befinna sig i skåne nästa sommar...
 
Sv: Betäckningar 2012!

Dags för en sådan här tråd, så vi har nått att se fram emot tills våren är här :)

Vad har ni för planer i år?

Rida in min 08:a (E: Svadilfari UE: Samherji f. Saudárkróki) och ev. betäcka henne men har inte bestämt mig än.

Vilka ska ni betäcka era ston med?

Finns ju så många fina med Eldvaki och Fagur har jag tittat på, men även på Tjaldur. Väldigt olika hingstar men som skulle kunna slå väl ut.


Varför just den hingsten?
Vad vill ni uppnå med kombinationen?

Eldvaki har en otroligt snygg resning, bra gång och är väldigt trevlig, avkomman skulle kunna bli min nästa häst.
Fagur rör sig otroligt bra och är en trevlig liten kille, vill gärna åt hans gång.
Tjalle har jag aldrig träffat men skulle kunna bli en juste söt kompis åt någon, kanske mig :)
 
Sv: Betäckningar 2012!

Vad har ni för planer i år?
Att fortsätta träna egna och andras hästar och lära mig så mycket jag kan

Vilka ska ni betäcka era ston med?
Jag funderar på Kraftur frá Bringu och Bragi frá Kópavogi

Varför just den hingsten?
De är båda fantastiska gångartshästar med takt, schwung och aktion!
Det som talar emot Kraftur är att han är fux och jag ha ev en fux jag vill betäcka. Jag vet att man inte får avla på färg men har man två hingstar med de egenskaper man vill ha så får färgen en liten betydelse ändå

Vad vill ni uppnå med kombinationen?
Ridbarheten och gången är det jag vill uppnå och det behöver alltid förbättras om man inte har riktiga toppston. Och det har inte jag även om de är över medel.
Naturlig takt och aktion är vad jag vill ha, tillsammans med ett bra lynne.
 
Sv: Betäckningar 2012!

Vilka ska ni betäcka era ston med?
Jag funderar på Kraftur frá Bringu och Bragi frá Kópavogi

Varför just den hingsten?
De är båda fantastiska gångartshästar med takt, schwung och aktion!
Det som talar emot Kraftur är att han är fux och jag ha ev en fux jag vill betäcka. Jag vet att man inte får avla på färg men har man två hingstar med de egenskaper man vill ha så får färgen en liten betydelse ändå
[/B]

Jag tror bestämt min dubbelgula är den du vill avla på :P (Så slipper jag :D )
 
Sv: Betäckningar 2012!

Vilka ska ni betäcka era ston med?

Vi har ju köpt Gneisti från Lermansbo 1:a klass fyrgångare som är isabellblack med bläs och brunanlag. Desutom efter Hrafnfaxi och 1:a klass mor. Sen kommer vi använda Oskar från Änghaga och har bokat en plats hon Midas, stoet på Island har redan en plats hos Spuni och ev åker vi med en till Tyskland till Tigull vom Kronshof och kommer har Hosias fra Engholm (om han blir godkänd) på gården.

Varför just den hingsten?
Gneisti har väll allt, stam, färg, gångarter och super bra lynne.
Oskar har stamen, sin fölbedömning och riktig bra rörelser.
Midas, Spuni och Tigull är alla tre extrempt bra tävlinghästar med höga bedömningarm, tävlingsresultat och hög blup.
Spuni och Tigull har desutom bra pris på betäckningen, tyvärr ett stort minus för Midas han är ju rätt dyr.
Hosias har vi använd tidigare och är mer än nöjd med fölen + att han har en läcker färg.

Vad vill ni uppnå med kombinationen?
Alla hingstarna vi har valt har mycket bra halsar och mycket bra proportioner.
De har alla lätt för tölt. Vi vill har mjuka hästar med mycket tölt och själv klart även roliga färger.
 
Sv: Betäckningar 2012!

Gneisit såg jag på annons förut, vad kul att ni köpte honom, han verkar supertrevlig! Hade jag valt att betäcka i år hade han varit en kandidat :)
 
Sv: Betäckningar 2012!

Vad har ni för planer i år? Börja tävla min 6 åriga valack Rödull från Marklanda lite smått :love:

402248_2980481439209_1477137001_3010807_612695571_n.jpg


Vilka ska ni betäcka era ston med? Ska få låna magen på min kompis Emmas flotta sto Dis, som jag även hjälper till att rida ibland. Skall betäcka henne med Kraftur frá Bringu

ds-och-emma-vintern-2011.jpg


Varför just den hingsten? Känner att de kompletterar varandra väldigt bra på många sätt.

Vad vill ni uppnå med kombinationen? Önskar en elastisk och flott häst för framtida träning och tävling :laugh:
 
Sv: Betäckningar 2012!

Nu har vi en hingst till som det är bokat plats hos och hoppas fler kan vara intresserade. För vi kommer ta in Fryst sperma från ingen mindra än.
Värdsmästaren i avel för 6 åringa hingst 2011 Arnoddur frá Auðsholtshjáleigu. Dessutom till sluper pris bara 535 euro ca 5000 skr (inkl tysk moms) med möjlighet för ombetäckning året efter till halva priset om stoet inte blir dräktig.
FIZO: Ext.: 8,50, RE: 8,51, Ges. 8,51, BLUP 126
e. Þórrodur frá Þórrodsstöðum (Ext. 8,28 / Rid 9,04 / tot: 8,74)
u. Trú frá Auðsholtsjáleigu (Ext. 8,14 / Rid 8,43 / tot: 8,31)´

Ja detta är reklam med men kan man få en så bra hingst till detta pris så få man sprida informationen.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 593
Senast: Fibusen
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 370
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp