Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Jag är visst inte ensam om att önska ett stoföl :D
Själv gillar jag ston bäst, men i just detta fall är det för att jag gärna skulle vilja behålla ungen och då har jag mycket mer nytta av ett sto än en hingst.



Håller helt med om att man ända tar med ett sto på resan är det ju trevligt att få ut lite mer för pengarna, det var en anledning till att jag lät betäcka i USA. Jag har Rocky Mountain hästar, troligen de första i Sverige. Det gör det ändå mer värdefullt att få lite olika blodslinjer.

Så, nu hoppas jag på en liten fölis i slutet av mars efter detta sto:
DSC_0037.JPG

DSC_0043.JPG


..och hingsten hon är betäckt med, en av mina absouluta favoriter inom rasen:
union+blue+2crop.jpg

Gud så spännande! Var de inte de hästarna det var ett repotage om i (om det var ridsport eller hästmagazinet/hästfocus?)?

Hoppas att det kommer ut ett litet sto som ökar på Sveriges genpool.

Jag har länge suktat på en fulsöt Akhal-Teké, de är ju rätt ovanliga så då vore det kul att med få ett stoföl. Men det får vänta tills man har en gård att ha dem på så man kan bedriva lite mer seriös avel. Nu får det bli ett föl när den gamla hästen håller på att ta slut.. (skämt å sido)

:d
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag vill också ha hingstföl, för då kommer jag ha lättare att sälja... :angel: Det kommer blöda i hjärtat att sälja ett stoföl, så risken är väl att hon "råkar" bli kvar. :p

Men, du kan ju inte sälja Rickardo... Vad ska vi då prata om på jobbet? Nu får du skärpa dig :D:d
 
Sv: Betäckningar 2012

KL
Jag misstänker att fölet kommer bli kvar här vad det än blir faktiskt.. Men min plan är att sälja om det blir en hingst och behålla om det blir ett sto...
 
Sv: Betäckningar 2012

Gud så spännande! Var de inte de hästarna det var ett repotage om i (om det var ridsport eller hästmagazinet/hästfocus?)?

Hoppas att det kommer ut ett litet sto som ökar på Sveriges genpool.

Jag har länge suktat på en fulsöt Akhal-Teké, de är ju rätt ovanliga så då vore det kul att med få ett stoföl. Men det får vänta tills man har en gård att ha dem på så man kan bedriva lite mer seriös avel. Nu får det bli ett föl när den gamla hästen håller på att ta slut.. (skämt å sido)

:d

Helt rätt, vi var med i ett reportage i Ridsport i somras. Och ja, det vore ju smidigt med ett stoföl för flera avelsmöjligheter, skulle jag få en hingst i samam färg som stoet kan jag inte alls använda den i aveln.

Akhal-Teké tycker jag verkar vara väldigt häftiga hästar, har alltid haft ett goitt öga till dem, även om jag inte träffat någon i verkligheten.

CaisaLundblad & Poison-heart:
Tack! Jag tycker hon är väldigt vacker, och men allt vad jag sett av hennes personlighet ännu så är den ännu bättre...:love:
Och hon är ju bara 3 år ännu och inte mycket hanterad och helt otränad på bilderna så både psyke och kropp kommer ju att utvecklas en hel del...
 
Sv: Betäckningar 2012

Och sedan ska det förhoppningsvis bli ytterligare en liten Rocky-bebis till kring midsommar, men den är tillverkad i Sverige.
Mamma häst, i våras:
DSC_0060crop.jpg

Pappa häst:
pepper1.jpg
 
Sv: Betäckningar 2012

Haha, vi får väl prata om nästa föl då. Han skall heta Allfons. ;)

Har du alltid manliga arbetsnamn för dina föl eller är det bara en tillfällighet?:p

Jag kallar min för hamsterfölet, för att den har en ungefärlig storlek av en lite nakenhamster!:grin:
 
Sv: Betäckningar 2012

Och ja, det vore ju smidigt med ett stoföl för flera avelsmöjligheter, skulle jag få en hingst i samam färg som stoet kan jag inte alls använda den i aveln.

Akhal-Teké tycker jag verkar vara väldigt häftiga hästar, har alltid haft ett goitt öga till dem, även om jag inte träffat någon i verkligheten.

Varför går han inte att använda då? Är det någon risk för albino eller någon annan konstig färgrelaterad sjukdom?

Det enda med den hästrasen är att de ser så bräckliga ut, men å andra sidan bär de vuxna män på säkert 100kg utan problem.. Framtiden får utvisa om det blir några eller ej! :)
 
Sv: Betäckningar 2012

Varför går han inte att använda då? Är det någon risk för albino eller någon annan konstig färgrelaterad sjukdom?

Det enda med den hästrasen är att de ser så bräckliga ut, men å andra sidan bär de vuxna män på säkert 100kg utan problem.. Framtiden får utvisa om det blir några eller ej! :)

Silver färgen som stoet har ger i dubbel uppsättning en ögon sjukdom.
Sjukdomen finns hos alla hästar med silverfärg, även hundar.

Alla silverhästar en en lätt form av ögonförändringar men dessa ger inga syntom/problem.

I dubbel dos kan de få svårt med mörkerseende, stora cystor i ögonen, förhöjd ögon tryck, och vara helt blind.
 
Sv: Betäckningar 2012

Har du alltid manliga arbetsnamn för dina föl eller är det bara en tillfällighet?:p

Jag kallar min för hamsterfölet, för att den har en ungefärlig storlek av en lite nakenhamster!:grin:

Nä, bara de två första för de skall säljas. :p

Ariels foster går för ögonblicket under namnet Ekorren, då någon sade att det var så stor den var nu. ;)
 
Sv: Betäckningar 2012

Ok tack för svaret!

KL

Läste tidigare i tråden att ngn efterlyste ett internetverktyg för att räkna ut mer exakt datum för fölning. Har googlat men hittar inget?

Själv önskar jag mig ett stoföl, vill nämligen sälja mamman nästa år o då passar det ju bättre med ett stoföl som kan föra släkten vidare.
 
Sv: Betäckningar 2012

När jag googlade på "När kommer fölet" kommer det upp lite olika sidor, IFokus tex har en engelsk sida där man skriver in sista betäcknings datumet. :laugh: Du får skrolla ner en bit på den sidan så hittar du den.
 
Sv: Betäckningar 2012

Just det ja! Morsan är veterinär och hade träffat en gammal bonde som berättade att han med 99% säkerhet kan fastställe fölet/kalvens kön bara genom att ha datum för befruktningen. Enligt hans teori kommer min få ett sto... Det har med månen att göra, sker befruktningen på väg MOT fullmåne = sto, på väg FRÅN fullmåne = hingst.
Det var några som skulle låna hans tjur till sina kor, och de ville enbart ha tjurar, så de skulle testa hans teori och släppte ihop tjuren med kossorna strax efter fullmåne. Som det hände glömde de bort tiden och tjuren stod kvar där en vecka för länge, dvs in i nästa period. Nästa vår fick de en hel DRÖS med tjurkalvar och bara 2 små kvigor. :D

Dock sa mamma att han verkade lite smått förvirrad när hon frågade igen för att säkerställa vilken period som gav vilket kön, så det kan gott vara tvärtom också. :P
 
Sv: Betäckningar 2012

Ja men det är ju perfekt för en spåman, då spelar du ju igen roll vad det blir så har han rätt.
 
Sv: Betäckningar 2012

Ja men det är ju perfekt för en spåman, då spelar du ju igen roll vad det blir så har han rätt.

Haha eller hur!
Men vore roligt att testa teorin, om tillräckligt många vet om de seminerad/betäckte sitt sto före eller efter fullmåne så kan man ju se om det stämmer ch isåfall vilken period som ger vilket kön. ;)
 
Sv: Betäckningar 2012

Attans, min är betäckt under en period på väg mot fullmåne, så då får jag ett sto ändå. :crazy:
 
Sv: Betäckningar 2012

Mitt sto betäcktes första gången den 17:e och sista den 19:e den sista var det fullmåne. Då var det ju innan fullmåne så då skall det bli stoföl :laugh: vi får väl se om det stämmer :D
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 162
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 516
Senast: Hedinn
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 149
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp