Betäckningar 2022

Min blir ju lite sådär lullig ibland annars med, som hon var första veckan. Sen en period med lte mer hispighet och så pendlar det. Men nu går jag ju bar runt här och övertänker och analyserar precis allt. Hoppas i vilket fall på dräktigt såklart.

Läste på facebook ang ridning eller inte ridning. Seminstationen sa att jag kunde rida som vanligt så länge hon inte visade att hon inte vill bli riden. Eftersom hon har en hel del nerv har jag känt mig kluven till om jag ska rida med risk att hon flipprar ur ibland, eller om jag ska låta henne vara. Samtidigt har hon så mkt i skallen så jag tänker att hon mår bra av att aktiveras, så jag har ridit. Svårt att veta vad som är rätt. I tisdags red jag ut och hon var reaktiv och stressad, inget ovanligt för att vara hon förvisso men jag insåg då att den där lulligheten definitivt var över... :angel: Nu är frågan om jag kanske ska skippa att rida ut, jag vet inte hur känsligt det är för enstaka stresspåslag i början av dräktigheten? Hon är ju en vaken och reaktiv häst oavsett vad man gör, hon går ju inte runt och stressar sig själv i hagen precis men flyger det förbi en plastpåse blir det såklart cirkus. Svårt att skydda henne från precis allting hon ev kan reagera på men jag vill såklart maximera chanserna för att det ska bli ett föl.
Vet att denna diskussionen är en evighet sedan men kunde inte låta bli att visa denna bilden.
 

Bifogade filer

  • 40A40A35-B377-4F31-AF35-1B0074A9536E.png
    40A40A35-B377-4F31-AF35-1B0074A9536E.png
    227,8 KB · Visningar: 107
Vet att denna diskussionen är en evighet sedan men kunde inte låta bli att visa denna bilden.

Ja det är svårt att veta vad som är vad. Jag satte mitt sto på sommarvila i måndagsskiftet maj/juni då jag ändå jobbade och var bortrest på jobb och inte kunde rida vettigt på ett par veckor. Hon seminerades 29 maj sista gången och då tog hon sig. Det är 4e försöket. Jag har under tidens gång hört alla möjliga varianter alltifrån artikeln ovan till att stoet absolut inte får ridas alls.
Jag är glad att hon äntligen är dräktig, och en högre makt vet varför det tog sig just på 4e. Men nu är hon avelssto och jag har inga planer på att rida henne mer. Jag kommer flytta och byta jobb och som det ser ut nu kommer hon att inkvarteras på ett stuteri 100 mil ifrån där jag kommer jobba, så rida blir svårt i vilket fall. Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
 
Ja det är svårt att veta vad som är vad. Jag satte mitt sto på sommarvila i måndagsskiftet maj/juni då jag ändå jobbade och var bortrest på jobb och inte kunde rida vettigt på ett par veckor. Hon seminerades 29 maj sista gången och då tog hon sig. Det är 4e försöket. Jag har under tidens gång hört alla möjliga varianter alltifrån artikeln ovan till att stoet absolut inte får ridas alls.
Jag är glad att hon äntligen är dräktig, och en högre makt vet varför det tog sig just på 4e. Men nu är hon avelssto och jag har inga planer på att rida henne mer. Jag kommer flytta och byta jobb och som det ser ut nu kommer hon att inkvarteras på ett stuteri 100 mil ifrån där jag kommer jobba, så rida blir svårt i vilket fall. Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
Det är väl ganska få avelsston som tränas egentligen? Merparten av alla avelsston går väl gissningsvis i avel på heltid och rids då inte alls under dräktigheten 😊
 
Ja det är svårt att veta vad som är vad. Jag satte mitt sto på sommarvila i måndagsskiftet maj/juni då jag ändå jobbade och var bortrest på jobb och inte kunde rida vettigt på ett par veckor. Hon seminerades 29 maj sista gången och då tog hon sig. Det är 4e försöket. Jag har under tidens gång hört alla möjliga varianter alltifrån artikeln ovan till att stoet absolut inte får ridas alls.
Jag är glad att hon äntligen är dräktig, och en högre makt vet varför det tog sig just på 4e. Men nu är hon avelssto och jag har inga planer på att rida henne mer. Jag kommer flytta och byta jobb och som det ser ut nu kommer hon att inkvarteras på ett stuteri 100 mil ifrån där jag kommer jobba, så rida blir svårt i vilket fall. Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
Tror inte du behöver oroa dig för att fölningen skall bli ett problem för henne av den anledningen. De flesta blivande mammor går ju mest omkring och myser och äter mat❤️

Tyckte bara det var intressant att det funkar fint att bli dräktig och behålla det trots den totala urladdning ett travlopp innebär. Det funkar såklart inte för alla men tror att under betäckning så kan man fortsätta precis som vanligt med sitt sto utan att riskera allt för mycket☺️
 
Det är väl ganska få avelsston som tränas egentligen? Merparten av alla avelsston går väl gissningsvis i avel på heltid och rids då inte alls under dräktigheten 😊

Ja så är det ju, men nu var ju planen att kunna rida henne under hösten. Nu blev det inte så, och då får jag helt enkelt trösta mig med precis det att de flesta som är avelsston på heltid är just det...
 
Tror inte du behöver oroa dig för att fölningen skall bli ett problem för henne av den anledningen. De flesta blivande mammor går ju mest omkring och myser och äter mat❤️

Tyckte bara det var intressant att det funkar fint att bli dräktig och behålla det trots den totala urladdning ett travlopp innebär. Det funkar såklart inte för alla men tror att under betäckning så kan man fortsätta precis som vanligt med sitt sto utan att riskera allt för mycket☺️

Ja, för att inte tala om resor och sånt det innebär att tävla. Jag tänkte ett tag att jag skulle ta med stoet för att unna ha henne i närheten, men då det är en lång resa tänkte jag att den i sig skulle bli påfrestande? Sen har jag inte hittat en likvärdig avelsuppstallning dit jag ska heller så det är nog enklast att hon blir där det var tänkt, men jag har ännu lite tid att fundera.
 
Ja, för att inte tala om resor och sånt det innebär att tävla. Jag tänkte ett tag att jag skulle ta med stoet för att unna ha henne i närheten, men då det är en lång resa tänkte jag att den i sig skulle bli påfrestande? Sen har jag inte hittat en likvärdig avelsuppstallning dit jag ska heller så det är nog enklast att hon blir där det var tänkt, men jag har ännu lite tid att fundera.

Nu vet jag inte hur långt norrut du tänkt flytta, men det borde väl finnas nåt ställe som är bra, som är närmare? Vet att det funnits större stuterier i tex Sundsvall. Nånstans kanske 50 mil är trevligare att åka än 100 mil?
 
Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...

Den enda gången jag varit med om att det blivit problem med att stoet inte var i tillräckligt bra form inför fölningen, var med ett äldre sto som inte haft föl förut, som stod sista delen av dräktigheten i en pytteliten hage ungefär som en sjukhage i storlek.

Annars om dom bara får röra sig fritt på en vettig yta så brukar det gå fint, och om dom varit i bra form innan dom blev dräktiga så är det en bonus. :)
 
Den enda gången jag varit med om att det blivit problem med att stoet inte var i tillräckligt bra form inför fölningen, var med ett äldre sto som inte haft föl förut, som stod sista delen av dräktigheten i en pytteliten hage ungefär som en sjukhage i storlek.

Annars om dom bara får röra sig fritt på en vettig yta så brukar det gå fint, och om dom varit i bra form innan dom blev dräktiga så är det en bonus. :)

Då kan jag nog andas ut. Hon var i toppform innan hon fick sommarlov. Och hon kommer gå i vettiga hagar med kompis.
 
Nu vet jag inte hur långt norrut du tänkt flytta, men det borde väl finnas nåt ställe som är bra, som är närmare? Vet att det funnits större stuterier i tex Sundsvall. Nånstans kanske 50 mil är trevligare att åka än 100 mil?

Nja, 50 mil är inget man gör på en eftermiddag efter jobbet ändå. Då ser jag hellre till ett bra ställe som jag besökt, kollat upp referenser, kan få hjälp med ev fölvisning osv. Hästen bryr sig inte om jag är 50 eller 100 mil bort, det var mest känslan av att jag ville kunna vara lite delaktig i fölet och det kan jag ju ändå inte vara om det är längre än 10 mil. När det börjar närma sig hoppas jag kunna tajma in semester och åka dit med min husvagn och hoppas hon inte går hela semestern över tiden...
Jag har inte tid att åka runt halva landet och kolla på stuterier nu. Jag har sonderat närområdet där jag ska bo, men det är såklart fullbokat på den lokala stationen, sen har jag kollat med lite kontakter men inte fått svar. Eftersom jag redan har en vettig lösning till hands så får det väl vara så om det inte dyker upp nåt alternativ väldigt snart. Jag besparar hästen en lång resa om inte annat. Reser gör hon bra men jag är tveksam till att stanna och övernatta med en dräktig...
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 752
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 119
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 971
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp