Betäckningar 2022

Grattis, vad härligt :heart

Nu har du bara 11 månader kvar att vara orolig på :angel:

Tack :heart

Jag börjar med att invänta 30- och 40-dagars ;) Därefter är det ändå för sent att göra nåt nytt försök tänker jag, så då får det vara som det är. Men ja, mkt kan hända. Dock kommer jag inte ha hand om hästen själv och det kommer göra det lättare tror jag. Jag har ett stort kontrollbehov förvisso men eftersom jag ändå inte kan nåt om detta så är det inget jag kan göra bättre än den som ska hysa in henne. Skönt på sätt och vis. Jag får ta tidig semester nästa år så kanske jag kan vara med på plats när fölet är ute....
 
02-an brunstar fortfarande, även ute på betet med bara ston, så jag åkte inte in med henne i dag. Hon får kollas igen när den andra ska göra sin 40-dagars koll istället, behöver ju en attest på att hon är tom oavsett....

Läste f.ö. att Schockemöhle brukade skicka ut faktura på mejl och att den kunde hamna i spamfiltret, undrar om det kan ha hänt hos mig med?! :nailbiting: Vi har ju betäckt sedan april, så visst borde de ha hunnit skicka faktura?
 
02-an brunstar fortfarande, även ute på betet med bara ston, så jag åkte inte in med henne i dag. Hon får kollas igen när den andra ska göra sin 40-dagars koll istället, behöver ju en attest på att hon är tom oavsett....

Läste f.ö. att Schockemöhle brukade skicka ut faktura på mejl och att den kunde hamna i spamfiltret, undrar om det kan ha hänt hos mig med?! :nailbiting: Vi har ju betäckt sedan april, så visst borde de ha hunnit skicka faktura?

När vi använt Schockemöhle har fakturan kommit någon gång runt September/Oktober trots utlandshingstar, så jag hade bara hållt koll och frågat dem om jag tyckte det dröjde för länge med fakturan.
 
Lite gladare nu för mitt stos tvillingar som låg för tätt för att klämmas. Idag på dag 27 kunde veterinären bara se hjärtslag på den ena. Veterinären sa att hon kunde ju inte lova att det bara fanns på en men att det såg hoppfullt ut. Antingen kommer veterinären på måndag och kollar igen eller väntar vi tills efter veterinärens semester (blir ca dag 50). Hoppas, hoppas!
 
Lite gladare nu för mitt stos tvillingar som låg för tätt för att klämmas. Idag på dag 27 kunde veterinären bara se hjärtslag på den ena. Veterinären sa att hon kunde ju inte lova att det bara fanns på en men att det såg hoppfullt ut. Antingen kommer veterinären på måndag och kollar igen eller väntar vi tills efter veterinärens semester (blir ca dag 50). Hoppas, hoppas!
Kanske dum fråga men tvillingen som evt inte lever, tappar stoet den av sig självt då eller behöver ni göra något mer? Är det någon risk att hon gör sig av med båda?
 
Den försvinner isf av sig själv. Det finns en ökad risk att båda försvinner.
Precis så är det! Jag hade tänkt börja med Regumate men vet inte riktigt om det kan motverka att den ena försvinner? Mitt sto fick Regumate förra dräktigheten och det gick bra så jag vågar inte chansa.
 
Har 30-dagarskoll i slutet av veckan och givetvis har jag blivit smittad av Covid på jobbet förra veckan :banghead: Nu är det bara hoppas att jag hinner passera de där 5 dagarna samt inte får feber, så jag kan åka på kontrollen. Är ju i slutet av säsongen och jag har väl bara en chans kvar om hon inte är dräktig, så jag vill verkligen inte missa detta nu när vi krånglat hela säsongen och hon äntigen tog sig på 4e försöket...
 
07-an kollad dräktig på dygn 42 i fredags, och fostret försäkrad så allting i ordning där nu.
02-an såg inte dräktig ut tyvärr, hon skulle varit på dygn 29 så det borde varit möjligt att skilja ett evt foster från hennes cystor. Kommer nog göra en biopsi på henne när betet är slut, och kanske ett nytt bakterieprov för att kolla om vi blivit av med de som fanns senast.

Har börjat kolla upp ang embryo transfer och det verkar ju inte så farligt dyrt, i alla fall inte i Tyskland eller Belgien. Men kanske testar först med vanlig betäckning och bara en annan hingst... får se lite vad biopsin visar. Evt tyckte reproduktionsvetten som kollade på henne för second opinion nu senast att vi borde testa IVF, men har inte hittat någon som gör det på hästar än...
 
07-an kollad dräktig på dygn 42 i fredags, och fostret försäkrad så allting i ordning där nu.
02-an såg inte dräktig ut tyvärr, hon skulle varit på dygn 29 så det borde varit möjligt att skilja ett evt foster från hennes cystor. Kommer nog göra en biopsi på henne när betet är slut, och kanske ett nytt bakterieprov för att kolla om vi blivit av med de som fanns senast.

Har börjat kolla upp ang embryo transfer och det verkar ju inte så farligt dyrt, i alla fall inte i Tyskland eller Belgien. Men kanske testar först med vanlig betäckning och bara en annan hingst... får se lite vad biopsin visar. Evt tyckte reproduktionsvetten som kollade på henne för second opinion nu senast att vi borde testa IVF, men har inte hittat någon som gör det på hästar än...
Det är väl det vi kallar för ICSI?
 
Har inte hunnit läsa upp mig ang. ICSI, men brukar man inte frysa ner det befruktade ägget då, innan det sätts in i ett sto?

Svarar mig själv - egentligen vore det perfekt att frysa ner för senare använding, då jag helst skulle haft ett pausår från aveln nu.... har inga andra som ska betäckas nästa år, och skulle helst blivit av med några hästar innan jag skaffar ännu flera...

Så ska absolut kolla upp ang. ICSI!
 
På fredag ska vi åka på ultraljud och vaccinering. Hon fick tänderna kollade i slutet av juli och sen en nattlig rymning ut på gräs. Så har inte velat åka iväg tidigare, men nu får det bli av på dygn 77. När hon kom hem från hingsten var hon dessutom på sitt värsta transporthumör hittills så det har inte varit jättelockande att åka. Men nu blir det lite försiktighetsåtgärder och så tror jag det ska gå bra. :) Finns det inget föl blir det ingen ny ombetäckning i år.

Hon rids mest och är i riktigt god form vilket känns positivt. Lånade henne idag för en körtur och hon var sitt bästa jag. Kan ju vara placebo men tycker hon är lite annorlunda, så hoppas ju att det är dräktighetshormorner som gör det. :)
IMG_20220725_125132033_HDR.jpg
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
32 826
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 120
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 972
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp