Betäckningar 2022

En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? 😢 Eller kan man vänta till senare?
Kan inte svara för hur andra gör men min veterinär kollar dygn 14, 17 och 21 när dom har dubbelovulerat.
Märkligt att dom missade att hon hade dubbelovulerat men iofs missas det från och till med tanke på de tvillingarfödslar som sker..
Tycker nog inte du ska vänta om det inte går klämma. Hade nog sprutat bort det isåfall och börjat om.
 
En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? 😢 Eller kan man vänta till senare?
De kan vara lättare att klämma vid dag 30
Vet bör ju kolla efter tecken på resorbering, dvs att ena blåsan inte fortsätter utvecklas.
Men ligger de nära är det risk att båda försvinner
 
Som jag läst försöker man klämma den ena så tidigt som möjligt (runt 14 dygn) då det ännu inte påverkar det andra embryot. Väntar man längre (typ efter 20 dygn, kommer inte ihåg exakt 🙈) har det blivit så pass stort att det är större risk att även det andra embryot påverkas och aborteras.
 
En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? 😢 Eller kan man vänta till senare?
Vi kollar våra ston som dubbelovulerar senast vid 14 dagar. Det är lättare att klämma ju tidigare man gör det. Det kan säkert vara så att det idag ser annorlunda ut på ditt sto, embryon rör sig runt och fäster inte i livmodern förrens senare (dag 17-20 ca) och risken är då att de fäster in precis intill varandra, de tenderar att göra det.

Din veterinär behöver inte ha missat att hon dubbelovulerat, hon kan ha släppt ett litet ägg några dagar senare. Sånt händer☺️

Ska du inte betäcka om så kan du vänta länge innan du sprutar bort den ena om ni mot förmodan inte skulle lyckas klämma den ena. Det är vanligt att det ena fostret tar över och det andra dör naturligt längre fram.
 
En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? 😢 Eller kan man vänta till senare?
Såg nu att stationen uppmärksammade dubbel-ov men inte talade om det. Det är isf lite beklagligt, nu är 15 dagar inte en katastrof men som sagt, 13-14 dygn är att föredra. Håller tummarna att ni lyckas med klämning idag.
Annars är det som jag skrev ovan, hygglig chans att naturen löser det själv. Ha noga koll på henne bara så att ni inte av misstag låter henne gå hela vägen med en tvillingdräktighet, det har ni säkert men tänker bara så att veterinär följer henne med UL ofta. Man kommer senare till en punkt där det inte längre går att avgöra om man har ett eller två foster och man måste avbryta innan dess.

Lycka till!🤞
 
Hur vanligt är det att ston dubbelovulerar om och om igen?
En del ston har för (o)vana att göra det och då sker de i princip vid varje cykel. Risken ökar dessutom vid användandet av hormoner.

Både Prostaglandin för att stimulera brunst (flera ägg växer till under en cykel pga detta) och Hcg för att stimulera ägglossning (ägg som kanske ej skulle ha släppt utan hormoner gör det efter injektion med Hcg) ökar risken för dubbelovulation.

Det ställer såklart till det om det blir tvillingar som resultat men kollar man sitt sto i tid så brukar det sällan vara problem att klämma den ena. Det ökar ju chansen till dräktighet med flera ägg så det är inte nödvändigtvis enbart dåligt☺️
 
Såg nu att stationen uppmärksammade dubbel-ov men inte talade om det. Det är isf lite beklagligt, nu är 15 dagar inte en katastrof men som sagt, 13-14 dygn är att föredra. Håller tummarna att ni lyckas med klämning idag.
Annars är det som jag skrev ovan, hygglig chans att naturen löser det själv. Ha noga koll på henne bara så att ni inte av misstag låter henne gå hela vägen med en tvillingdräktighet, det har ni säkert men tänker bara så att veterinär följer henne med UL ofta. Man kommer senare till en punkt där det inte längre går att avgöra om man har ett eller två foster och man måste avbryta innan dess.

Lycka till!🤞
Tack för alla svar jag har fått! Det gick inte att separera dem idag heller och de är lika stora. Hur länge vågar man vänta innan man sprutar bort dem? Tänkte vänta så länge som möjligt och hoppas att den ena dör. Innan ultraljudet fanns så hade man ingen större aning om hur många tvillingdräktigheter det var.
 
Tack för alla svar jag har fått! Det gick inte att separera dem idag heller och de är lika stora. Hur länge vågar man vänta innan man sprutar bort dem? Tänkte vänta så länge som möjligt och hoppas att den ena dör. Innan ultraljudet fanns så hade man ingen större aning om hur många tvillingdräktigheter det var.
Du kan vänta, enligt min mening, med gott samvete, till och med 45 dygn iaf (du ska om jag förstått det rätt ändå inte betäcka om i år?). Håll koll med UL som sagt, veterinären kommer sannolikt att se om den ena kommer att sluta utvecklas.
Kolla också imorgon, möjligheten att de delar på sig finns fortfarande🤞
 
Tack för alla svar jag har fått! Det gick inte att separera dem idag heller och de är lika stora. Hur länge vågar man vänta innan man sprutar bort dem? Tänkte vänta så länge som möjligt och hoppas att den ena dör. Innan ultraljudet fanns så hade man ingen större aning om hur många tvillingdräktigheter det var.
Har din veterinär provat att ge lite sedering? Det kan ibland hjälpa att ge lugnande så att stoet slappnar av ordentligt, det kan göra att saker och ting ser lite annorlunda ut och definitivt hjälpa till vid klämning☺️
 
Har din veterinär provat att ge lite sedering? Det kan ibland hjälpa att ge lugnande så att stoet slappnar av ordentligt, det kan göra att saker och ting ser lite annorlunda ut och definitivt hjälpa till vid klämning☺️
Ja, hon provade att ge lugnande igår (vet inte vilket preparat) men det blev inte någon skillnad. Kollar i morgon igen och hoppas! Jag tycker det blir för sent att spruta bort nu och betäcka om så att då har jag i alla fall ganska gott om tid på mig.
 
Ja, hon provade att ge lugnande igår (vet inte vilket preparat) men det blev inte någon skillnad. Kollar i morgon igen och hoppas! Jag tycker det blir för sent att spruta bort nu och betäcka om så att då har jag i alla fall ganska gott om tid på mig.
Håller tumme för att det sker något tills imorgon🤞

Jadå, gott om tid. Du kan nog vänta ytterligare lite efter 45 dygn utan att det skall vara några problem att avbryta. Viss risk för skendräktighet finns väl men den är nog inte speciellt stor. Hon behöver ju heller inte komma igång att brunsta i år igen, det är oftast av den anledningen man vill spruta bort innan 30 dygn (förutom den upenbara faktorn att man vill spara tid). När de kommit längre än en månad in så kan de ibland fortsätta tro att de är dräktiga även efter att man avbrutit.
 
Tyvärr inte bättre idag. Veterinären gav ett tips i alla fall som tydligen hade lyckats för en kollega till henne som hade samma problem med sitt sto. Från dag 26 och därefter varannan dag några gånger hade de "duttat" på den blåsan som var en aning mindre och "stört" den. Nu verkade det som om den höll på att resorberas.
 
Allting fint på 07-an, 31 dygn på väg vid gårdagens koll.

Den andra var som vanligt jättesvår att se något på.... massor med cystor och något som kanske kunde vara en fosterblåsa... Ska tillbaks om en vecka och kolla igen... Ingen ny brunst på g, men det är ändå lite tidigt vid dygn 17 för henne... Så det blir fortsatt tumhållning ett tag till, även om jag inte har jättestora förhoppningar
 
Meeeh, tog in hästarna i natt pga regn, och då var 02-an tokbrunstig när hon fick syn på stallägarens hingst.... Så känns extremt osannolikt att hon är dräktig. :(Dygn 21 i dag, så precis lagom att vara högbrunstig igen nu.

Så j....a surt och ledsamt att jag orkar knappt ta in det... Skulle SÅ gärna haft en sista avkomma efter henne nästa år, särskilt som jag nyligen fick ta bort hennes underbara son. :cry:
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
33 397
Senast: jemeni
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 126
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp