Betäckningar 2022

Ja, fast nu får vi evt en ny chans med Fynch Hatton, håller iaf tummarna för det! Men jag blir galen på att behöva jaga seminagenter, pratade med denne i morse och har fortfarande ingen aning om det är sperma på väg i dag eller inte....

Det var Revolution ni stoppade i eller hur? Är det en lokal seminagent eller är det den som ansvarar för de tyskstationerade hingstarna som är så dålig på att uppdatera?
 
Det var Revolution ni stoppade i eller hur? Är det en lokal seminagent eller är det den som ansvarar för de tyskstationerade hingstarna som är så dålig på att uppdatera?

Jag har kontakt med hon som är agent här i Norge, hon är inte jättebra på att uppdatera med mindre det är något "akut". Men tror även hon har problem att få raka svar från Helgstrand/Schockemöhle, som t.ex. i dag berättade hon för mig att de inte gett henne besked förens vid 3 att de inte hade tillräckligt med sperma till mitt sto....

Har lagt in ny beställning för imorgon, OCH försöker få dem att skicka fryst från DK, så hoppast hon avvaktar lite med ovuleringen....
 
Jag har kontakt med hon som är agent här i Norge, hon är inte jättebra på att uppdatera med mindre det är något "akut". Men tror även hon har problem att få raka svar från Helgstrand/Schockemöhle, som t.ex. i dag berättade hon för mig att de inte gett henne besked förens vid 3 att de inte hade tillräckligt med sperma till mitt sto....

Har lagt in ny beställning för imorgon, OCH försöker få dem att skicka fryst från DK, så hoppast hon avvaktar lite med ovuleringen....
Det lät inte så kul! Jag har varit med om att sperman inte räckte, och då vi frågade vilken tid man beställt så kom det fram att hon som beställde väntat ganska länge med att beställa. Väldigt tråkigt när man står med redo sto men den gången fick vi till så att det kom fryssperma.
En bekant till oss tyckte den tyska stationen var lite svårare att få kontakt med, men det är flera sedan nu så jag inte vet ens om det är samma människor som jobbar kvar.
 
Jag som har slutat med avel... :angel:
Mitt Corland-sto var planerad till Emerald (igen) men det blev knas med beställningen och IDAG var hon redo med stor säkerhet att ägget släppt till imorgon - så jag grät en skvätt igår när jag förstod att det blir till att vänta en brunst eller hoppas på att stationen har en överbliven dos av nåt som intresserar mej och tamejfan - ett annat sto hade ovulerat och hennes dos Esmeraldo (Emerald-Caretino-Lord-Landgraf), segerhingst i Holstein, gick till min märr.
 
Nu har jag bestämt mig. Det blir en chansning och vi betäcker vårt new forest sto med en swb.

Men dottern vill vara med på ridläger, och då är det väl det klokaste att vänta till efter det ägt rum?
 
Koll idag och hon är inte dräktig. För mig som inte kan språket eller fattar vad de gör lät det som att de såg en kollapsad fosterblåsa. Betyder det att hon varit dräktig eller vad? Hon står i vilket fall kvar på station och ny koll fredag. Hoppas det tar sig den här gången då... Tur jag började tidigt, hade räknat med krångel.
 
Nu har jag bestämt mig. Det blir en chansning och vi betäcker vårt new forest sto med en swb.

Men dottern vill vara med på ridläger, och då är det väl det klokaste att vänta till efter det ägt rum?

Jag vet inte hur kunniga gör, men jag kan säga att jag sejfar mkt nu. Kommer inte åka med henne nånstans annat än mellan seminstation och hemmastallet. Jag har å andra sidan en häst som lätt går upp i stress av rutinbyten. Tycker det är nog drygt att ha henne stående på station, men hon har såklart tajmat in detta dåligt med mitt jobb och jag har inte möjlighet att åka mellan denna vecka, så alternativet var att ta hem henne o riskera att missa den här brunsten.
 
Koll idag och hon är inte dräktig. För mig som inte kan språket eller fattar vad de gör lät det som att de såg en kollapsad fosterblåsa. Betyder det att hon varit dräktig eller vad? Hon står i vilket fall kvar på station och ny koll fredag. Hoppas det tar sig den här gången då... Tur jag började tidigt, hade räknat med krångel.
Ja det låter som tidig resorbering.
Det har mitt sto gjort 2 ggr och det har berott på bakterier bägge gångerna.

Får jag fråga var i landet stoet finns? Jag ha tips på var du ska härbergera henne
 
Ja det låter som tidig resorbering.
Det har mitt sto gjort 2 ggr och det har berott på bakterier bägge gångerna.

Får jag fråga var i landet stoet finns? Jag ha tips på var du ska härbergera henne

Ok, ja det kan ju förklara varför jag tyckte hon ändrat beteende första tiden och sedan återgick till att bli som vanligt. Kanske?

Skicka PM, jag försöker hålla mig så anonym det då går att vara. Åtminstone för de som inte redan känner mig.
 
Koll idag och hon är inte dräktig. För mig som inte kan språket eller fattar vad de gör lät det som att de såg en kollapsad fosterblåsa. Betyder det att hon varit dräktig eller vad? Hon står i vilket fall kvar på station och ny koll fredag. Hoppas det tar sig den här gången då... Tur jag började tidigt, hade räknat med krångel.
Säkert (som redan skrivits) har hon blivit dräktig men av en eller annan anledning så har embryot ej utvecklats. Händer nog oftare än vi kan ana att våra ston tar sig, resorberar tidigt och kommer i ny brunst utan att någon då märker vad som skett.
 
Vi lyckades otroligt nog få färsk sperma från Tyskland som anlände i tid i går, så då blev det inseminering. Koll i dag för att se om hon ovulerat. Håll tummarna.

Till råge på allt dog hennes son och min första uppfödning i går morse, i tarmvred. :cry: Så nu vill jag ännu mera ha en ny liten (eller stor) dressyrstjärna. :heart
 
Vi lyckades otroligt nog få färsk sperma från Tyskland som anlände i tid i går, så då blev det inseminering. Koll i dag för att se om hon ovulerat. Håll tummarna.

Till råge på allt dog hennes son och min första uppfödning i går morse, i tarmvred. :cry: Så nu vill jag ännu mera ha en ny liten (eller stor) dressyrstjärna. :heart

Nej så tråkigt med uppfödningen :cry: Jag beklagar. Hoppas hon tar sig så du slipper mer krångel.
 
Vi lyckades otroligt nog få färsk sperma från Tyskland som anlände i tid i går, så då blev det inseminering. Koll i dag för att se om hon ovulerat. Håll tummarna.

Till råge på allt dog hennes son och min första uppfödning i går morse, i tarmvred. :cry: Så nu vill jag ännu mera ha en ny liten (eller stor) dressyrstjärna. :heart

Men så fruktansvärt, jag beklagar förlusten 💔
 
Tack, ja det var nog det värsta jag varit med om i hästväg. Hör inte riktigt till tråden, men dagen i går blev alldeles för innhaldsrik, med födsel, död och betäckning på mindre än 12 timmar...

Allt såg iaf bra ut i dag, hon hade ovulerat även om hon fortsatt visar rätt häftig brunst. Så koll om det tagit sig den 28/5. Ni får gärna fortsätta tummhållningen.
 
Hörrni, funderar på att betäcka andra stoet på fölbrunsten, för att få fölen så nära varandra som möjligt (OM nu sto nr 1 tagit sig, peppar peppar!). Hon fölade i onsdags och började brusta i dag, dvs. på dag 3 efter fölning. Är det läge att kolla redan på måndag? Har aldrig betäckt på fölbrunsten innan, tror vi tänkte göra det med andra stoet tillbaks i 2015 men var för sena så hon redan ovulerat när vi kom in...
 
Hörrni, funderar på att betäcka andra stoet på fölbrunsten, för att få fölen så nära varandra som möjligt (OM nu sto nr 1 tagit sig, peppar peppar!). Hon fölade i onsdags och började brusta i dag, dvs. på dag 3 efter fölning. Är det läge att kolla redan på måndag? Har aldrig betäckt på fölbrunsten innan, tror vi tänkte göra det med andra stoet tillbaks i 2015 men var för sena så hon redan ovulerat när vi kom in...
Jag vet att de finns de som seminerar om väldigt tidigt men hos oss så börjar vi inte kolla våra ston förrens 9 dagar efter fölning och seminerar helst inte förrens efter 11 dagar. Har de släppt då så anser vi att det var lika bra att låta bli. Varje dygn gör stor skillnad för livmodern (alltså dess möjlighet att återhämta sig efter fölning och dräktighet). Det är stor skillnad att seminera ett sto 8 dagar efter fölning eller 12 dagar efter fölning.

Har man ett sto som går in i brunst såpass tidigt som 3 dagar efter fölning så är det ju risk att hon kanske är redo för ovulation 6-7 dagar efter fölning. Det tycker åtminstone jag är lite för tidigt för att man ska ha en rimlig chans till dräktighet. Nu kanske du inte var ute efter min åsikt men den fick du ändå🙈☺️

Tycker i dessa fall att det är mycket, mycket klokare att kolla när hon ovulerar, säg att det är på dygn 7, plocka in henne på dygn 12, kolla så att allt ser ok ut och ge henne en PG-spruta, plocka in henne på dygn 17 och förhoppningsvis seminera om däromkring. Då har man i förhållande till att seminera 7 dygn efter fölning ”förlorat” 10 dagar men man har i gengäld ökat chansen till dräktighet nåt alldeles, alldeles väldigt mycket.
Mycket få ston har återhämtat sig såpass väl efter 6-7 dygn att de tar sig på fölbrunsten.

Hoppas du förstår min lite röriga förklaring till hur jag resonerar.
 
Hörrni, funderar på att betäcka andra stoet på fölbrunsten, för att få fölen så nära varandra som möjligt (OM nu sto nr 1 tagit sig, peppar peppar!). Hon fölade i onsdags och började brusta i dag, dvs. på dag 3 efter fölning. Är det läge att kolla redan på måndag? Har aldrig betäckt på fölbrunsten innan, tror vi tänkte göra det med andra stoet tillbaks i 2015 men var för sena så hon redan ovulerat när vi kom in...
Alltså det jag menar är att det är redan från början lite lägre procent som tar sig på fölbrunsten och för varje dygn tidigare som stoet ovulerar så minskar chansen ganska mycket. När vi är nere på 6-7 dygn efter fölning så är oddsen så pass dåliga (tycker vi) att det inte är rimligt att ens försöka utan då släpper vi den och sprutar igång henne direkt igen.

Finns säkert de som har en annan upplevelse än jag gällande detta men jag har hyfsat med statistik i bagaget för att kunna konstatera att det är svårt nog att få dem dräktiga på fölbrunst ändå, även om de står kvar 12-13 dygn efter.
6-7 dagar efter så är livmodern i de allra flesta fall fortfarande väldigt stor, cervix har inte återhämtat sig riktigt osv.

Kanske har du tur och hon har en lång brunst? Så att hon inte går ur den förrens uppåt 10 dagar efter ändå?
Vet inte vad ni har för regler och rekommendationer hos er (för visst bor du i Norge?) men jag tror heller inte att man rekommenderar att ta ett så ungt föl till en seminstation. Vi tar inte emot föl som är yngre än en vecka här. Just pga smittrycket som är oundvikligt på en station. Men det kanske du inte behöver bekymra dig för om det är ett mindre ställe eller så. Det är nog inte av den anledningen främst som jag skulle avstå utan av dålig chans till dräktighet som sagt.

Låter super-neggo nu känner jag, det är inte meningen men ville ändå ge dig min syn på saken eftersom frågan kom☺️

Lycka till!
 
Alltså det jag menar är att det är redan från början lite lägre procent som tar sig på fölbrunsten och för varje dygn tidigare som stoet ovulerar så minskar chansen ganska mycket. När vi är nere på 6-7 dygn efter fölning så är oddsen så pass dåliga (tycker vi) att det inte är rimligt att ens försöka utan då släpper vi den och sprutar igång henne direkt igen.

Finns säkert de som har en annan upplevelse än jag gällande detta men jag har hyfsat med statistik i bagaget för att kunna konstatera att det är svårt nog att få dem dräktiga på fölbrunst ändå, även om de står kvar 12-13 dygn efter.
6-7 dagar efter så är livmodern i de allra flesta fall fortfarande väldigt stor, cervix har inte återhämtat sig riktigt osv.

Kanske har du tur och hon har en lång brunst? Så att hon inte går ur den förrens uppåt 10 dagar efter ändå?
Vet inte vad ni har för regler och rekommendationer hos er (för visst bor du i Norge?) men jag tror heller inte att man rekommenderar att ta ett så ungt föl till en seminstation. Vi tar inte emot föl som är yngre än en vecka här. Just pga smittrycket som är oundvikligt på en station. Men det kanske du inte behöver bekymra dig för om det är ett mindre ställe eller så. Det är nog inte av den anledningen främst som jag skulle avstå utan av dålig chans till dräktighet som sagt.

Låter super-neggo nu känner jag, det är inte meningen men ville ändå ge dig min syn på saken eftersom frågan kom☺️

Lycka till!
Något OT kanske men jag har för mig man inte får transportera föl yngre än 30 dagar (annat än i nödfall då), men jag minns kanske fel om ni tar emot yngre?
 
Något OT kanske men jag har för mig man inte får transportera föl yngre än 30 dagar (annat än i nödfall då), men jag minns kanske fel om ni tar emot yngre?
Har inte bergkoll på reglerna men det låter lite konstigt för mig att de skulle behöva vara 30 dagar. Många kör ju till seminstation för betäckning vid fölbrunst och de som inte gör det men skall betäcka om kommer ju garanterat komma med sitt sto när fölis är 25-26 dygn för att hinna till 30-dagarsbrunsten med hygglig marginal.
Skulle det stämma med 30 dagar så innebär ju det att man skulle missa två tillfällen att betäcka om sitt sto om man skall följa reglerna. Eller ja, några skulle såklart hinna om stoet inte ovulerar förrens dygn 31-32 typ men ändå.

Jag har 7 dagar i huvudet men jag vet inte om det är för att vi har det som gräns eller om det är vad lagen säger.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 970
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 106
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp