Betala eller inte som medryttare

Sv: Betala eller inte som medryttare

För flera år sedan hade jag faktiskt medryttare under en kortare period, i min annons nämnde jag inget om det ekonomiska eftersom jag egentligen inte hade för avsikt i det läget att ta betalt. Hästen var av äldre natur, behövde för röra på sig och därför såg jag det ekonomiska som försumbart.

Men det kom en kvinna som iofs verkade bra för pållen, efter att ha prov ridit några gånger så bestämde jag mig för att hon faktiskt dög för det som hon ville rida. 2 ggr per vecka, vad säger människan till mig?
Jo du, jag tycker nog att 400 kr per månad kan räcka, dessa hästar är ju inte så dyra i drift. Hon fick pröjsa 400 spänn per månad, idag är hon själv hästägare och jag har dristat mig att fråga. Du, 400 kr måste du ju komma långt med. Dom här hästarna är ju inte så dyra i drift, dessutom så har ju du en mindre variant än vad jag har.;):angel:

Gissa vem som skäms.:rofl:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jo, precis. Det är ju så mycket som ska klicka mellan häst-medryttare-ägare. En människa kan ju låta jättebra på mail/telefon och sen när man träffas så inser man att det här inte kommer att fungera.

Men som sagt så är det inte gratis att ha häst och känner man att man vill ha ersättning så är det självklart man ska få det, man upplåter ju sin häst och sina saker till någon annan och man måste ändå betala för den dagen. Den som inte är villig att betala ens 200 kronor borde inte ens svara på en annons där det står att man ska betala. Har nog pratat om det i någon annan tråd också tror jag.

Jag hoppas du hittar någon bra! :) Och jo, det går ganska bra för oss, ett steg i taget så ska det väl gå bra till sist. :)

*trött och snurrig angelwings som förmodligen är helt obegriplig nu*
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

haha detta var ju faktiskt lite småroligt.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

kl

Jag kan nog tycka att båda är rätt. delvis så kan jag förstå dem som tycker att man borde ta betalt eftersom hästar inte är gratis och medryttaren får rida kanske till och med tävla. men jag kan även se att vissa tycker att man gör varandra en tjänst (särskilt om medryttaren på sina dagar gör allt övrigt i stallet så att ägaren får en "ledig" dag)

jag letar efter en medryttarhäst och skulle definitivt kunna betala några hundralappar för att rida 1-2 dagar i veckan (och ev. hjälpa till med mockning och liknande). det känns även lite seriösare på det sättet.

viktigaste är väl ändå att alla tre (ägaren, hästen och medryttaren) trivs tillsammans:)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Knapplån och har inte läst hela tråden.

Jag läste insändaren och tyckte skribenten verkade väl trångsynt och kategorisk, om jag ska vara krass.

Inget är ju svart eller vitt, och det beror väl helt på situationen, omständigheterna och vad medryttaren får göra med hästen. Om man som medryttare får förfoga någorlunda fritt över hästen x antal dagarar i veckan, och har möjlighet att träna och kanske t o m tävla om man vill, så kan jag inte förstå varför det skulle vara så fel att bära en liten del av kostnaden. Troligtvis blir det ändå MYCKET billigare än att ha egen häst och dessutom har man troligtvis en fast kostnad per månad till skillnad från vad man har som hästägare.

Att däremot ta betalt för att någon ska mocka och skritta ut i skogen en sväng tycker jag personligen känns väl häftigt.

Jag har haft betalande medryttare en gång, till min ponny. Hon betalade 1000 kr per månad, fick rida hur ofta hon ville och träna och tävla. Jag tog hand om stallhyra, hovis, vet, etc, etc och hade kvar huvudansvaret för hästen, men hon hade i stort sett fri tillgång till henne. Jag- och tjejen med familj- tyckte det var en bra lösning: Jag fick min gamla ponny (som av semtimentala skäl aldrig sålts) riden och skött, samt ett tillskott i kassan för en häst jag trots allt inte själv "använde", och hon fick i princip "egen" häst men till fast pris och med hästkunnig vuxensupport från mig.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Den där insändaren gjorde mig uppretad, var det bara reklam för hennes blogg eller ett seriöst inlägg? I mina ögon står det varje hästägare fritt att vilja ha betalt i pengar eller med arbete eller fritt låna ut sin häst. Den som vill bli medryttare och inte vill betala får väl leta rätt på de hästägare som inte vill ha betalt. Det är ju en marknadsekonomi vi lever i med utbud och efterfrågan. I Stockholm tror jag de flesta hästägare vill ha betalt och tjejen i insändaren får väl leta efter en medryttarhäst så nära Stockholm det går utan att behöva betala eller betala för att rida på ridskola. Hon vill väl bli medryttare för att hon gillar att rida och inte för att hon skall vara snäll och hjälpa någon. Varför ska hon få något hon vill ha gratis när hästägaren vill ha betalt? Att folk får betala för att få hunden rastad beror just på att det nästan inte finns någon som tycker det är kul att rasta hundar utan gör det för att få en inkomst.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Nu är det inte så lämpligt med medryttare på min häst. Han är lite väl mycket satan i ponnyform när han umgås med andra än matte. Så jag har avslutat försöken.

Men skulle jag ha någon som rider honom som medryttare skulle de få betala. Denne skulle isf få rida en häst som den nog kan lära sig en del på. Nyttja/slita på min utrustning, nyttja ridhus, utebana och bra ridvägar. Jag betalar en stallhyra på över 4000 och skor för 1000 kr per gång. Samt betalar försäkring, tillskottsfoder, övrig utrustning, veterinär, hästens utbildning sköts av mig etc. Och deras ridning skulle nästan garanterat förstöra lite av det jag tränat upp i hästen.

Vore det så att ryttaren skulle utbilda min häst så kanske jag tom skulle kunna tänka mig att betala för det, om det nu inte vore så att jag vill sköta det själv. Men vill jag ha ngt utfört och jag vinner mer på det så betalar jag. Nu om jag ska bort eller är sjuk och någon vänlig själ offrar sig och rider min häst så betalar jag.

Det är inte många som får göra det de vill gratis. Vill man inte betala - låt bli då och hitta någon annan att rida. Det är väl så enkelt.

Själv har jag både betalat för att få rida och fått betalt för att göra det och gjort det gratis. Allt beroende på vad jag och ägaren haft för behov. När jag ville rida betalade jag för det. Jag såg aldrig det som något konstigt. Jag var ju jättelycklig över att få rida en privat häst utan att behöva allt slit som det innebär att äga en. Jag var inte så duktig att jag kunde tillföra ngt i hästens utbildning. Däremot lärde jag mig väldigt mycket på den hästen.
Det är ju sällan man vill vara medryttare enbart för att avlasta någon annan. Man är ju medryttare för att man gillar att rida och vill göra det.

Skulle jag idag bli medryttare skulle jag gärna betala om jag hittade en fin häst jag ville rida. Det kan kosta många mer tusen än runt 4-5 tkr i mån i Stockholm att ha häst.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Som vanligt finns det alla varianter av och så länge folk är nöjda så borde folk inte uppröras. Däremot fattar jag inte varför människor ser det som givet att få rida gratis mot lite mockning och sen bli förbannade för att man inte får det. Det är ju inte så att hästar är ngn typ av allemansrätt som får nyttjas fritt så länge man mockar och ryktar och tar några fodringar.

Jag skulle också gärna varit en betalande medryttare och försökte bli det - men hittade ingen häst så det fick bli egen häst istället. Men jag skulle absolut kunna betala för att vara medryttare - inget snack.
Så mycket arbete och så kostsamt som det är att vara hästägare ser jag inga problem med att både betala och mocka och sköta fodringar på min riddag.

I andra trådar har jag läst att medryttare ska slippa för att de kanske inte har tillgång till hästen helt plötsligt. Eftersom jag vet flera hästar som fått benen avsparkade och tas bort så tycker jag att det resonemanget inte håller. Det kan hända att hästar plötsligt rycks bort även från ägare.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Okej. Ehm, nu kommer jag säkert bli hatad för all framtid på detta forum, men jag känner att jag måste skriva något.
Har läst igenom nästan hela tråden, och ser att det finns många olika åsikter om detta - självklart.

Det var min pappa som skrev insändaren. Detta efter att ha läst ett inlägg i min blogg (min blogg handlar för övrigt INTE om den här frågan, utan det var ett enskilt inlägg jag skrev när jag läst annonsen som insändaren refererar till, där en hästägare ville ha 1600 för att någon skulle skritta ut på den och sköta om den, vilket gjorde mig lite uppretad).
Jag fick just en kommentar på inlägget i bloggen, och därför känner jag att jag vill svara här nu. Det lär bli en kortare roman, men jag vill ge både mig och min pappa nån sorts upprättelse.

Nej, min pappa har inte så mycket kunskaper i ämnet, och självklart kan man inte jämföra hundar med hästar - främst för att ridning är ett intresse att likna vid t.ex. fotboll, hockey, ja vad fan som helst. Och sådant kostar, naturligtvis. Det kan nog alla hålla med om.

Folk har påpekat att vi "snåla" medryttare borde skaffa egen häst och betala alla kostnader själva, så slipper vi fundera (det var det kommentaren på min blogg sade).
Det är ju verkligen inte det det här handlar om. Jag tror att dom flesta förstår att om vi haft råd, så hade vi köpt egen häst för länge sen, eller? Det är väl helt uppenbart?

Och nej, det handlar inte ens om snålhet. Jag har absolut INGA problem med att betala för att få rida - det gör jag tvärtom gärna. Om jag får RIDA, that is. Inte skritta i skogen och mocka skit två dagar i veckan. DÅ, i sådana situationer, anser jag att jag utför ett jobb för hästägaren, och det borde jag få betalt för, eller åtminstone få det gratis. För det är inget större nöje för mig. Jag får ingenting för mina pengar om jag betalar 1600 kronor i månaden för det. Kalla mig snål, men så är det. Umgås med hästen, visst, men det kan jag göra gratis på vilken ridskola som helst, om ni förstår min poäng.

Min pappa presenterade det hela lite klantigt. Ni som läste den vet inte historian bakom, och då förstår jag att man blir upprörd/känner sig stött, eftersom tonen var rätt vass i insändaren.

Jag har nämligen varit medryttare på ett flertal hästar, men i vissa fall slutat efter inte så lång tid. Detta på grund av en rad olika anledningar (tänker inte räkna upp alla här), men delvis för att jag kände att jag betalade en rätt saftig summa och inte fick valuta för pengarna.
Ett par exempel: Ett halvblod som skulle startas upp efter att ha stått med föl i två år - 1000 kr/mån, 2 dagar/vecka. Ett varmblod som inte kunde galoppera ordentligt och som hade problem med ett ben - 1000 kr/mån, 2 dagar/vecka.
I dessa fall anser jag att priset jag betalade var ALLDELES för högt för vad jag fick. Kan även tillägga att mockning, in-/utsläpp, foder osv också föll på mig.
Och i dessa fall tycker jag att det är fel att jag som medryttare ska betala så mycket pengar, eftersom jag inte kunde rida hästarna ordentligt (meaning dressyr, hopp, o.s.v., i alla tre gångarter).

Ett annat exempel är när jag var medryttare på ett gammalt halvblod (26 år, men jävlar vilken fart det var på honom!), där jag betalade 700 kr/mån, fick rida varje dag om jag ville, och fick göra i stort sett vad jag ville med honom. Hans rygg var lite klen, så jag skulle helst inte hoppa bana, isåfall nåt hinder i skogen, men jag är mer en dressyrmänniska så jag kände inte att jag förlorade nåt på det. Jag fick alltså disponera honom i princip som min helt egna.
I det fallet tycker jag 700 kr/mån är extremt billigt, då jag i stort sett hade egen häst och bara betalade några hundralappar.

Jag hoppas att ni får en något mer förstående syn på det här, och att ni kanske kan ursäkta min pappas insändare, som jag förstår att vissa hästägare (och andra) nästan tog som ett påhopp.
Det var inte så han menade.

Jag är inte en snål människa (inte min pappa heller för den delen), tvärtom betalar jag gärna för att få rida, och JA, jag är mer än medveten om att det kostar att ha häst.

Däremot, en grej jag måste säga att jag har reagerat på när jag läst inläggen här;
Många hästägare har menat att de inte ska behöva låna ut sina hästar gratis, som nån sorts välgörenhet.
Nej självklart inte, men när ni hästägare lägger ut en annons och söker en medryttare till er häst - gör ni det då för att ni är så gudomligt ödmjuka och tänker, "nej, jag är så ofantligt snäll så att jag ska låta någon annan rida och sköta min häst"?
För jag har fått intrycket att folk som söker medryttare gör det för att dom behöver HJÄLP. Alltså, att någon avlastar genom att rida och sköta hästen ett par dagar i veckan, för att ni hästägare ska få mer tid (eller något annat).
För ni som har skrivit sådana inlägg - om att det inte ska vara nån sorts välgörenhet - ni får det att låta som att ni "lånar ut" era hästar av ren godhet. Och det tror jag inte riktigt stämmer i verkligheten.
Med det menar jag inte att det ska vara gratis, inte alls. Jag undrar bara över hur ni tänker, när ni lägger fram det på det sättet.


Hoppas att någon orkade läsa igenom allt det här, och har något att säga om det.
Jag hoppas att folk förstår lite mer vad min pappa, och även jag, menade. Ifall det är någon som fortfarande inte förstår varför jag reagerade som jag gjorde - låt mig veta det!
Svara gärna på det här, jag vill se vad ni tänker efter att ha läst min sida av saken.

MVH
Boven i dramat
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

PS. En petitess kanske, men jag kan även tillägga att varmblodet som inte kunde galoppera, var under utbildning från travare till ridhäst. Jag hjälpte alltså till med att utbilda honom. Vilket jag inte borde ha behövt betala för, enligt min mening.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Knapplån

När det gäller medryttarens betala eller inte så förstår jag inte varför det ska bli så upprörda känslor. Om två människor är överens om något så är det ju bra anser jag. Tycker man att något är dyrt alt inte värt det så strunta i det.

Jag kan ta upp ett exempel jag känner till angående det här med medryttare som betalar.

En vän till mig har en travhäst, hon delar denna med en kompis och allt är frid och fröjd. Sen flyttar kompisen utomlands ett tag och min vän går i sär från sin man. Pga tid och ekonomiska skäl så behöver hon hjälp med sin häst. Hon får tag på en kvinna i 40 års åldern som är intresserad av att rida och även betala för det. Först tar hon xkr/månad, tiden går och som de flesta vet går bla foderpriserna upp så min vän känner att hon behöver höja summan lite grand. Hon tycker att detta är pinsamt att efter ett år begära en högre summa, jag sa att om hon förklarar för sin medryttare så kanske hon förstår. Detta gör hon, och medryttaren tycker att det är inga problem och dessutom inte ens dyrt. Hur som helst så är medryttaren ganska duktig och utbildar hästen, inte för att ägaren vill utan för att medryttaren tycker att det är kul. Varför ska det vara fel att medryttaren betalar i detta fallet? Båda parter är nöjda och samarbetet fungerar jätte bra mellan dem.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

knapplån, har inte läst heela tråden.

Om medryttaren rider 2-3 gånger i veckan på fin ridbana/ ute i skogen (du väljer själv) + får vara med på hoppkurs som ägaren betalar + tävlat 1-2 ggr/månad.

-Skulle du som ägare ta betalt?

-Skulle du som medryttare tycka att det är fel om ägaren vill ha en liten summa på några hundralappar?

**Detta är ett senario som är helt taget ur luften men finns säkert liknande situationer i verkligheten.

Ska bli intressant att sew vad du skulle gjort.. betalat eller inte betalat.. :D
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hej,
du verkar ha en vettig syn på det hela och uttrycker, till skillnad från din pappa, din åsikt på ett mycket bra sätt. Jag fick spader på hans insändare...
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Vet inte om frågan egentligen är riktad åt mig i och med att du skrev knapplån men jag svarar ändå.

Om jag skulle bli tillfrågad idag att rida någon annans häst, tävla och träna den lite grand skulle jag inte betala för detta. Anledningen är att jag själv har tre hästar hemma så jag ser ingen mening med att rida någon annans häst och dessutom lägga pengar på det då jag har egna hästar att rida.

Hade jag inte haft en enda häst hade jag inte haft något emot att betala för att få vara medryttare. Hellre betala för att få rida någon annans häst än att rida på ridskola. Jag vet vad det kostar att ha häst så för mig skulle det inte störa att betala en del av hästens månadskostnad om jag fick rida.

Om jag som hästägare skulle vilja ha betalt av en medryttare? Svaret är nog ja, jag skulle nog vilja ha hjälp med en liten summa varje månad. Sen kan jag tillägga att jag skulle aldrig låta vem som helst rida mina hästar, då får de hellre stå den dagen jag inte kan rida.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Från en medryttares perspektiv.

Jag har aldrig betalat någon månadssumma men kan istället sköta om tex utrustning o foddringar osådant. Är alltså ingen som kommer o rider o myser o sen åker hem utan tar hela stallbiten. Betalar för kurser o banavgifter själv.

Jag tycker det är upp till var o en. Varje hästägare får känna sig för om man vill ha betalt i pengar eller arbete av sin medryttare o varje medryttare får själv fundera över vad man vill ställa upp på att betala eller utföra.

Faast. skulle jag någon gång köpa häst skulle jag inte acceptera att ha en medryttare som kom o red o inte gjorde något annat. Antingen är man intresserad av ridning o då kan man hålla sig till ridskolan eller så är man intresserad av hästen o då kan man hitta sig en medryttare häst eller egen häst där man får hela kakan.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hej!

Jag svarar som jag brukar..

Jag har hästskötare på min häst ca 2 dagar/vecka, ibland mer ibland mindre. Hon behöver inte betala och hjälper mej med mockning, skötsel och ev motion (tömkörning/longering/skogsridning). Nu är pållan en nyinköpt unghäst och inte så stabil, så jag vill inte slänga upp min hästskötare innan jag sett att häst kan sköta sej, men på förra hästen fick skötaren rida 1 dag/vecka mot 2 dagars mockning.

Vill jag ha någon som ska ha egen talan om vad den vill göra med min häst, skulle denne person få betala för sina dagar. Jag har svårt att se varför jag ska sponsra någon annans rid/tränings/tävlingsintresse, när det går att få utlopp för detta antingen på ridskola eller med egen häst. Alltså, vill personen bestämma mer själv över vad den gör och tävla/träna skulle den få betala lämplig del av stallhyran, min häst är ingen gratisleksak och för mej skulle det innebära missade träningar eftersom häst inte kan träna varje dag.

Kanske har jag denna syn då jag är uppvuxen i stall i centrala stockholm med de skyhöga stallhyror som finns där. Själv har jag min häst i ett billigare stall utanför stan och vill helst ta hand om både häst och ekonomi själv..

/ Lavinia,som har svårt att se skillnaden mellan att vara medryttare och att hyra häst..
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

I senaste Ridsport, nr 16, togs ett ämnet angående hur man gör ekonomiskt som medryttare. Det har troligen varit uppe här också en hel del, hur gör ni? I insändaren i Ridsport var det en pappa till en som hade en blogg angående detta och han anser inte att man ska betala något eftersom det är en win-win situation. Han gjorde t ex en jämförelse med folk som vill ha sina hundar rastade av andra- det betalar man för och ansåg att unga flickor utnyttjas ekonomiskt av hästägare som tar ut pengar för att man ska få vara det. Han hade också exemplet på att man betalar 1600:-/månad för att vara medryttare till en häst ganska centralt i Stockholm och där kostar stallplatserna tydligen 4-5000:-/månad, men hans åsikt var att man som hästägare själv skulle bära det ekonomiska.
Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det. Jag har dock aldrig haft så dyra stallplatser som i Stockholm. Utnyttjat små flickor, det har jag aldrig gjort, mina "medryttare" har varit i min egen ålder. Om medryttaren har velat tävla eller träna med hästen har de dock fått bekostat detta själva.
Hur gör ni som har medryttare och hur tänker ni?

Det är ju en fråga om tillgång och efterfrågan. Skulle jag kunna ta betalt för medrytteri skulle jag göra det. Fast där jag bor är det snarare brist på medryttare. Jag är glad att min inte tar betalt av mig för att motionera min häst. :d

Hälsning Maja
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det är därför jag sällan tar in medryttare, då får hästen hellre vara ifred. Det skadar i varje fall inte, eftersom utegången är lång och hagarna är kuperade. På så sätt slipper även jag som hästägare att bli ifrågasatt, samtidigt är det en sak med hästar. Det går inte att komma undan med bara ridning, det krävs en del omhändertagande först.

Om vi diskuterar hjälp, så är det trots allt så att en medryttare disponerar något som jag valt att lägga pengar på dvs inköpet. Medryttaren slipper inköpskostnaden, slipper räkningar från veterinär eller hovslagare, räkningar från försäkringsolag. Medryttaren kanske får betala en slant för att rida, oftast handlar det om en del av stallkostnader. Alltså ser jag det ändå som, krasst sett. Medryttare disponerar hästen för en relativt låg kostnad ändå mot vad det egentligen kostar. Man kan tacka nej också, man måste inte rida den hästen mot villkor som man anser felaktiga.

Sen måste det vara upp till medryttaren att avgöra om villkoren är förenliga med den ev kostnad som en medryttare kanske får betala.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Var detta ett svar på det jag skrev? Jag förstår inte riktigt vad du syftar på isåfall...
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hej,
du verkar ha en vettig syn på det hela och uttrycker, till skillnad från din pappa, din åsikt på ett mycket bra sätt. Jag fick spader på hans insändare...

Hej!
Tack, känns bra att höra. Hehe ja jag förstår det, jag klandrar varken dig eller någon annan för det. Det var en rätt vass ton, som sagt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 408
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 030
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 046
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp