Betala eller inte som medryttare

Sv: Betala eller inte som medryttare

Det är därför jag sällan tar in medryttare, då får hästen hellre vara ifred. Det skadar i varje fall inte, eftersom utegången är lång och hagarna är kuperade. På så sätt slipper även jag som hästägare att bli ifrågasatt, samtidigt är det en sak med hästar. Det går inte att komma undan med bara ridning, det krävs en del omhändertagande först.

Så resonerar jag också numera.

Det är oerhört svårt att hitta någon som är bra.
Då ska kanske sägas att jag INTE har direkt höga krav på en skötare/medryttare, mer än att den ska ha ett stort intresse för hästar och vilja lära sig.

Har aldrig tagit en spänn i betalt, de som hjälpt mig har sällan eller aldrig behövt vare sig mocka, göra maten eller ta in eller ut från hagen.

Sådant fixar jag gärna själv, bor på egen gård så det är enklast att mocka på morgonen.

MEN när de sk skötarna inte ens orkar att borsta bort leran från hästens ansikte innan tränset ska på, där är min gräns nådd och jag har insett att mina hästar hellre får gå i hagen och loda de dagar jag inte vill rida själv.

Enklast att ha det så, då slipper man bli besviken och irriterad.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

*KL*

Jag läste också pappans insändare om hur "medryttare utnyttjas".

Jag måste säga att jag ser inte alls problemet. Har aldrig hört talas om NÅGON som TVINGATS att vara medryttare - det är faktiskt ett fritt val!

Om någon inte tycker att villkoren för medrytteriet är OK står det personen helt fritt att:
- köpa egen häst och ta på sig allt det ansvar och alla kostnader det innebär
- rida på ridskola
- rida turridning
- inte rida alls
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

jag är medryttare i ett stall på lite olika hästar;D jag betalar ingenting, det blir som att de som har hästen köper sig fritid;)
Däremot om jag vill tävla lr träna för tränare betalar jag det själv och så kostar det en j*vla massa pengar att köra till stallen i bensin.......:crazy::angel:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

men usch vilka tråkiga typer det finns... hästarna jag rider får tom stretching efter ett ridpass om det har varit åt det jobbigare hållet även fast kl. är 21 en lördag:D
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

För mig är det solklart, känner man sig utnyttjad så är det bättre att rida på de verksamheter som finns runt om i landet. Även det är väl i så fall ett utnyttjande, som man inte skulle behöva betala för.
Men herre gud, hur kan man vara så korkad att skaffa så många hästar att man måste ha in folk som rider dem också.;) Dessutom betala för det.:rofl:


ojojoj du skulle bli förvånad om du visste hurmånga som finansierar sitt hästhavande just genom medryttare...en del har tom flera stycken...har stått i sånt stall men nej tack ....

om jag behöver hjälp att sköta min häst så får jag nog vara välldigt tacksam om någon anser sig ha tid att hjälpa mig...så jag tar inte betalt...men det innefattar ju också eftersom det rör sig om avelshästar och unghästar att långa perioder så blir det inte någon ridning...men det är då inte nått problem.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Nu menade jag ridskolan, hur kan de vara så korkade att man skaffar så många hästar. Man måste ju då ha en massa betalande människor, snacka om att utnyttja.;)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det där är så svårt, jag säker själv en medryttarhäst med ljus och lykta just nu. Eftersom jag är smått desperat är jag villig att betala, men det handlar ju med om att att jag är med och "sliter" på hästen. Det kan jag känna med, att det ebror på vad man gör med hästen. Innan hade jag en ganska välutbildad häst jag red åt en kvinna som inte hade tid, det handlade bara om motionsridning så han inte stod och ruttnade, det fick jag inte betala ett öre för. Ska man rida, träna och tävla någon annans högutbildade häst så tycker jag man kan betala en slant. Handlar det om någon som vill ha hjälp med sin häst, t ex att den är en "problemhäst" och måste ha mycket träning tycker jag nästan man borde få betalt.... :)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

I senaste Ridsport, nr 16, togs ett ämnet angående hur man gör ekonomiskt som medryttare. Det har troligen varit uppe här också en hel del, hur gör ni? I insändaren i Ridsport var det en pappa till en som hade en blogg angående detta och han anser inte att man ska betala något eftersom det är en win-win situation. Han gjorde t ex en jämförelse med folk som vill ha sina hundar rastade av andra- det betalar man för och ansåg att unga flickor utnyttjas ekonomiskt av hästägare som tar ut pengar för att man ska få vara det. Han hade också exemplet på att man betalar 1600:-/månad för att vara medryttare till en häst ganska centralt i Stockholm och där kostar stallplatserna tydligen 4-5000:-/månad, men hans åsikt var att man som hästägare själv skulle bära det ekonomiska.
Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det. Jag har dock aldrig haft så dyra stallplatser som i Stockholm. Utnyttjat små flickor, det har jag aldrig gjort, mina "medryttare" har varit i min egen ålder. Om medryttaren har velat tävla eller träna med hästen har de dock fått bekostat detta själva.
Hur gör ni som har medryttare och hur tänker ni?
jag vill först bara fundera krin en sak du nmner, nämligen
"Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det."

Nu vet inte jag hur många hästar du har men om vi säger att du har 4 hästar.. du har själv valt att äga 4 ridbara hästar för att du älskar att rida.. och visst kan man tänka såsom du gör, att en dag i veckan per häst kan man väl "ge bort gratis" men vad händer när det blir för många medryttardagar? för du skulle väl aldrig säga nej till hjälp?`tänk att du har 7 medryttare, två på tre av hästarna och en på den fjärde, alla vill rida tre dagar i veckan och alla hästarna skall ha en vilodag.. det ger att du enbart får rida tre ridturer i veckan.. men ändå skall du betala för 4 hästars stallplats, foder, vaccinationer, skoning och utrustning..
för som sagt, du får ju hjälp med hästarna och då är du bara jätteglad och skall självklart låna ut dina hästar gratis..

eller känner du aldrig att det ändå är DINA hästar som du skall sköta om och rida i första hand och en medryttare ALLTID kommer i efterhand och DU bestämmer hur mycket den skall få ha hästen?

Om du då bestämmer att medryttaren endast skall rida 2 dagar i veckan, och du skall enbart ha en medryttare på varje häst, men två av dem vill rida mer även fast du också vill rida, de erbjuder sig att betala för att du skall ge bort din bit av kakan..

det är där en av gränserna ligger om man skall betala eller inte för medrytteri..
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Hej.
Det skulle vara jättesnällt om någon vill skicka den här artikeln till mig. mvh Tyra
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Verkar som att många har dålig erfarenhet av medryttare, det är trist att höra.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

kl.

Vår familj har variit medryttare två gånger och det har funkat bra. Har det varit tveksamheter eller nått man tyckt varit knepigt så har vi fått deala med varandra. Man får ta och ge våga prata om saker.

Vi betalade lagom hjälpte till lagom och när hästarna senare blev till salu kunde vi köpa dem. Vi är nöjda. Man får nog kolla runt lite efter trevligt stall och bra hästar och bra deals. Trivs man inte så får man kolla vidare. Visst kan det funka mycket bra absolut.

Tycker det är bra att kunna va medryttare. Man får känna på lite hur det är med hästliv tex och sen kanske så småningom som vi skaffa en eller flera hästar i familjen.:):love::)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag tycker att det är sunt att ta betalt av medryttare, man betalar ju på ridskola, ridläger, clinicar. Om nu hästen kostar låt oss säga kostar 150-200 kr/ dag, (många glömmer att kalkylera in försäkringar, hovslagare mat, slitage av sadel, träns etc.)Vad är felet med att ta betalt? Det vore ju enkelt att utnyttja hästägare med att gratisrida överallt, då behövde ju inte så många köpa häst eftersom det blir billigare när någon annan står för kostnaden. Det här med gratisridning vet jag sedan tidigare att en och annan dyker upp när det passar och rätt som det är finns dom inte längre. En som betalar tycker jag är mer seriös och går mer in för sin medryttarroll och ansvar, den vet att det kostar skjortan att ha häst framförallt i Stockholm. Jag har själv betalt då jag varit medryttare och har varit väldigt tacksam att jag fått möjlighet att rida som jag vill och i hur många timmar jag vill, då är det billigt att betala 1000-1500 kr i månaden för att rida och ha "egen häst" utan huvudansvar några dagar/vecka. Min 6 åring rider på ridskola, det kostar 170 kr/gång då borstar dom i 30 min och rider lika länge och inte klagar jag på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jo just det, att betala på ridskolan för det du beskriver verkar vara helt ok för de flesta, att betala en slant som medryttare verkar däremot inte lika intressant.;)
Då blir hästägaren ifrågasatt, men ingen verkar ifrågasätta att ridskolan vill ha betalt.:angel:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

*kl*

Jag har otroligt svårt att förstå hur någon kan vara upprörd att något de vill ha gratis kostar något.

Precis som någon sa högre upp; känner man sig utnyttjad är det ju bara att strunta i att vara medryttare.

Köp egen häst eller rid på ridskola istället. Eller rid inte alls...
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Nu har jag mina hästar hemma så dom kostar ju inga jättesummor, men jag skulle kanske vilja ha lite hjälp just med den hästen eller den dan som den rids iaf.

Sen att man jämför med hundar tycker jag e lite överdrivet. Vilken hund kostar så mkt pengar att köpa och ha och vilken hund kan t ex bryta benen om nån tar den på en promenad.
E ju faktiskt en kostnad att ha häst.

Sen e det ju upp till var och en vad man bestämmer om/vad det ska kosta eller vad som ska göras.
Vill man inte så finns det ju fler hästar, eller så får man köpa en själv. :rofl:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det där beror ju på.. Jag betalar gärna en slant för foder/stall etc, men jag har sett en hel DRÖS med annonser från folk som vill ha medryttare som vill att man ska vara där 2 ggr/vecka och ändå betala halva stallhyran/foderhyran och halva skoningen. Hade man velat bli halvfodervärd hade man ju sagt det :>
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

nu var det ett bra tag sen (8 år sen) jag hade en medryttare senast...

men kan berätta hur det var då... jag hade totalt 3 st. kompisar (något yngre) som hjälpte mig med en av mina hästar. hon som var med sist och längst (säkert 5 år) hade min b-ponny helt för sig själv. hon betalade skoningen (bara skodd fram) that´s it.

om jag idag skulle skaffa en medryttare; först måste det vara någon jag absolut kan lita på (har en värdefull tävlingshäst och en unghäst idag) sen hade jag nog inte kunnat med att ta betalt för att få avlastning och slippa vara i stallet vissa dagar.... det beror iofs på hur många dagar det rör sig om, men 2 per vecka hade jag itne kunnat med att ta betalt för. träningar etc. på man står för själv.

vet dessvärre att det ä rmkt vanligt idag att ta betalt, finns inte en annons som inte innebär betalning....
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det där beror ju på.. Jag betalar gärna en slant för foder/stall etc, men jag har sett en hel DRÖS med annonser från folk som vill ha medryttare som vill att man ska vara där 2 ggr/vecka och ändå betala halva stallhyran/foderhyran och halva skoningen. Hade man velat bli halvfodervärd hade man ju sagt det :>

Men tror du de får svar då? Det är ju bara att ignorera. Precis som saluhästannonser där hästarna kostar flera hundra tusen utan att ha gjort något. Eller köpes annonser där hästarna ska vara 8-12 år, gå MSV klockrent och kosta 30.000 kr...
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Nu orkade jag inte läsa hela tråden så jag ber om ursäkt om jag repeterar något ni redan sagt eller om ni är någon helt annanstans i diskussionen vid det här laget. Ville bara säga vad jag tyckte i själva trådfrågan.

Det kostar att ha häst och det kostar att rida någon annans häst på regelbunden basis, det tycker jag är helt i sin ordning. Jag har alltid tagit betalt av mina medryttare, förutom när min bästa kompis var medryttare -hon ställer upp så mycket på mig i övrigt så det kändes inte rätt att ta pemot pengar av henne.

Jag tycker det är ett löjligt tankesätt, det att man som ägare utnyttjar medryttaren genom att ta betalt. Ska vi snacka om att utnyttja små hästtjejer så kan vi ta 90% av alla ridskolor runt om i landet som ett jävligt bra exempel. Där springer det tjejer dagarna i ända som mockar, borstar hästar, leder på lektionerna och får tragiskt dålig (eller ingen) kompensation för det.

Då tycker jag att man får ut bra mycket mer av att vara medryttare, det är en stor utvecklingsmöjlighet för den som inte har egen häst och jag ser ingen anledning varför man inte skulle vilja betala för det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 408
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 045
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp