Betala??? Hur mycket???

lille skutt

Trådstartare
Hur mycket sjunker en sadel av ett mkt. bra märke som ligger på ett nypris på ca 25000:-
Sadeln är anv. typ 4-5mån och ser så gott som ny ut!(hopp)
OBS! jag äger ej sadeln så detta är ingen annons!!
Vad hade ni kunnat tänka er att betala, om ni VET att sadeln ifråga skulle passa både er och hästen?? Vill bara veta så att man inte skulle gå och göra en dålig affär:crazy:

Sv: Betala??? Hur mycket???

Max 20 000 kanske? Annars kan man ju lika gärna köpa en sproilans ny :D

Då jag sålde min Passier som var lika gammal fick jag 7500kr mindre än vad jag gav för den ny...

Folk vill inte betala så mkt för en begagnad sadel. Även om den är som ny..

Är det en tex Butet sadel så sjunker den inte så mkt på 4mån. Jag skulle tippa på runt en 22-23 000kr för en sådan

Man brukar räkna så att sadeln minskar 10%/år. Säg att sadeln är ett år gammal sjunker priset med 10%

Haha, nej du kolla på verkligheten! Så är det verkligen inte. Den tappar minst 25% av värdet på ett år..

Om det vore som du säger skulle ingen köpa begagnade sadlar...

Jag skulle ALDRIG köpt en 1 år gammal sadel för 22 500 kr om den kostade 25 000 ny! Då köper jag hellre en ny utprovad och gjord efter min häst för den lilla extra summan.

TS: Runt 20 kanske jag skulle kunna tänka mig att ge.

JAg tror det beror på hur snabbt man kan få tag i en ny.. Butet har ju väldigt lång leveranstid så de brukar många vilja ha begagnat...

Jag tog upp det eftersom det inte är så många hoppsadlar som ligegr i den prisklassen. Och de sadlarna brukar inte sjunka i värde speciellt mkt

Man kan få betala 15 000kr för en Butet sadel från tidigt 90-tal

Det finns ju tex Jaguar o Amerigo också..
15 för en så gammal sadel?? :crazy:

Finns ju några beg. ute nu....

Jojo... jag tog bara butet som exempel... Amerigo och jaguar har väl också ett väldigt högt andrahandsvärde...
Fast personligen tror jag att butet kommer att sjunka lite nu när CWD och Equipe är stora nykomlingar.

Haha, nej du kolla på verkligheten! Så är det verkligen inte. Den tappar minst 25% av värdet på ett år..

Om det vore som du säger skulle ingen köpa begagnade sadlar...

Jag fick det "tipset" av flera olika affärer att jag skulle dra av 10% av priset/år när jag skulle sälja min sadel. Och jag fick den såld. Tänkte bara berätta om mina erfarenheter vad det gäller att sälja sadlar

Fast det tror jag inte. De flesta håller väl fast vid sina Butet så därför finns det inte så många beg till salu.

Equipe tycker iaf inte jag håller samma standard som CWD eller Butet. Jag har ingen erfarenhet av CWD men den är superskön att sitta i. Men jag har haft en Butet från -86 och den var super så länge jag hade den kvar. kan ju säga att den såldes för runt 10'kr för ett par år sedan.

jag tror att det kan fungera ifall det är en äldre sadel. De sjunker ju snabbare i värde i början för att senare plana ut något. Du kan ju tex köpa en fem år gammal sadel för ett visst pris och två år senare får du nästan ut samma som du gav för den. Men i början så försvinner ju framför allt momsen som bara den är > 20 %...

JAg tror det beror på hur snabbt man kan få tag i en ny.. Butet har ju väldigt lång leveranstid så de brukar många vilja ha begagnat...

Precis så, många väljer nog en nästan ny istället för att vänta ca 3 månader!

Fast det tror jag inte. De flesta håller väl fast vid sina Butet så därför finns det inte så många beg till salu.

Equipe tycker iaf inte jag håller samma standard som CWD eller Butet. Jag har ingen erfarenhet av CWD men den är superskön att sitta i. Men jag har haft en Butet från -86 och den var super så länge jag hade den kvar. kan ju säga att den såldes för runt 10'kr för ett par år sedan.

Vill bara poängtera att jag akdrig haft en butet så mina sadlar som jag skulle ha sålt var av andra märken. Inte ens samma märken från gång till gång utan olika.
Nu har jag egentligen ingen aning om hur mycket priset på sadlarna sjunker, utan ville som sagt bara dela med mig av vad jag har fått höra.

Skulle jag välja att köpa en så pass dyr sadel som en butet och det var 3 månaders leverans tid skulle jag absolut kunna vänta så länge för att få den perfekt till min häst. Antagligen har man en sadel hemma redan, (oftast) som man vill byta ut. För man köper oftast inte en butet sadel till sin unghäst som sedan kommer att växa ur den :confused:

Efter vad ni nu har sagt så tror jag att jag har gjort ett mkt. bra köp!:D :angel:
Kan väl avslöja att det är en Amerigo hopp dj, fick även med ett par passier stigläder.
Sadlen är anv. typ max 10ggr. syns ej att den är anv. då hästen hoppade så "stort" att ryttaren behövde ha mer stöd.
Detta kalaset gick på 13000:-:banana: :banana: :banana: :bump:
Så alla ni där ute har jag gjort ett fynd eller?
Bilder på min fiiina sadel kommer imorgon!:D

Du har nog gjort ett riktigt fynd!! :) Grattis!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 367
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka