Betala mer för bete än uppstallning?

Sv: Betala mer för bete än uppstallning?

Kan även tillägga till er som självklart kommer att tala om för mig att jag har gjort det här valet och gillar jag inte läget så är det bara att flytta.

Jag kommer att flytta. Det tråkiga är bara att jag inte har fått något kontrakt och det är så mycket saker som vi inte blivit informerade om, tex 2 månaders uppsägningstid. Eftersom hon blivit sur över personer som kommit och bara stått en kortare period så har hon beslutat sig för att inte ha skrivna kontrakt.

Jag har försökt fråga om hyran under sommaren men har inte fått några tydliga svar. Min kompis som flyttade hit samtidigt med mig har sagt upp sin plats för att flytta till en annan större anläggning i närheten. Lite dyrare men ingår samtidigt mycket mer. Jag kan ju säga det var inte populärt. Tack vare det har hennes häst inte fått gå i stohagen, där det finns gräs, och för att hon inte ska vara tvungen att gå själv har jag låtit min häst också gå kvar i rasthagen. Nu är jag ju rädd för att mitt sto ska få gå själv i rasthagen när kompisen flyttar i slutet på månaden om jag säger upp mig.

Jag har självklart tänkt att det kostar att ha henne på bete, hade faktiskt räknat med 2000 kr, eftersom jag förstått att h*n är dyr, men 3000 kr:(
/Söderböna

Om du inte skrivit på någonting som nämner 2 månaders uppsägningstid så är det bara att flytta. Så enkelt är det. Utan papper eller muntlig överenskommelse kommer hon/han inte särskillt långt juridiskt sett..

Hej

jag undrar om det är någon som varit med om att man får betala mer för betet, i sitt ordinarie stall, än vad stallägaren tar ut som ordinarie pris vid uppstallning?

I mitt stall så har vi en grundhyra på 2500 kronor. Då ingår in och utsläpp, 4 spånbalar, 4 fodringar/dag och en skvätt betfor till eftermiddagen.

Vi betalar allt foder själva (förutom betforen på em).

Vad jag nu har förstått så ska hon ta ut ett pris på 3000 kr/månad!!!
Det skulle för mig innebära att jag kommer att få betala mer för att ha min häst i sommarhagen än att ha henne uppstallad. Är det bara jag som tycker att det här är sanslöst, eller??

P.S
Vi står inte uppstallade på någon otrolig, fantastisk anläggning, utan ett litet stall med en hyffsad sommarhage.
/arg söderböna

Vissa ser ju verkligen sin chans att utnyttja hästägare:smirk:
hade aldrig betalt för att ha mina hästar på bete, jag har alltid skaffat eget bete när jag haft hästen installad.
3000 är ju rena fantasipriset.

Jag håller med, utan skrivet "svart på vitt" kan stallägaren inte ens få betalt för en månads uppsägningstid.
Jag har själv varit i en liknande tvist. Stallägaren gav sig inte och det ledde till rättegång. Den förlorade stallägaren, utöver all kostnad o tid hon la på fallet. Anledningen var att hon inte hade skrivit i kontraktet det som hon begärde av mig då jag sa upp min stallplats.

*KL*

Hos mig där vinterkallhyran ligger på 500:- höjer jag under sommarmånaderna till 700:-. Jag har ju kostnader på betena så som gödsling, isådd mm. Samt att de ju förbrukar det grovfoder jag annars hade slagit och tagit in. Detta innebär ju fortfarande att de får en billigare hyra sommartid utan att jag för den skull förlorar allt för mycket i grovfoder. Jag vill ha betalt för grovfodret vinter som sommar. :)

Om du inte skrivit på någonting som nämner 2 månaders uppsägningstid så är det bara att flytta. Så enkelt är det. Utan papper eller muntlig överenskommelse kommer hon/han inte särskillt långt juridiskt sett..

Så här tyckte jag med i en annan tråd ang uppsägningstid men blev helt "nedröstad" av alla som menade på att det förstod jag väl att jag ingått ett avtal iom att jag flyttade in och ALLA avtal har uppsägningstid...

Men personligen hade jag bara tagit min häst i slutet av den månad jag betalt och flyttat !!!

Liknande trådar

S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar... 2
Svar
26
· Visningar
3 911
Senast: stalle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 622
Senast: moonstruck
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början... 2
Svar
35
· Visningar
4 181
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka