Betalar era 18 åringar hemma?

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Ni som har 18 åringar som bor hemma fortfarande, betalar de något och i så fall hur mycket?
Har de jobb eller endast csn?
Hur har ni lagt upp det?

Har en 17-åring, så för oss är väl frågan ganska relevant ändå. Men här kommer inga barn (oavsett ålder eller skolsituation) betala för tak över huvudet eller maten i kylskåpet om man säger så :)

Sen har man precis som redan skrivits försörjningsplikt tills de gått ut gymnasiet, vilket de flesta gör året de fyller 19.

Klart man har försörjningsplikt, men de behöver också lära sig att saker kostar och att försörja sig själva

För mig är det en principsak, mina barn kommer alltid under alla omständigheter få bo och äta gratis hos mig. Vad som än händer.

Har ingen oro för deras förmåga att ta hand om sin ekonomi i framtiden även om vi inte behövt låtsas att jag är någon slags hyresvärd O_o

Däremot ser jag mitt ansvar i att prata om faran i spel och snabba lån, vikten av budget och buffert osv. Den medvetenheten tycker jag är absolut nödvändig i god tid innan 18-årsdagen då alla dessa dörrar plötsligt öppnar sig.

Nej. Men de har ansvar för vissa delar själva, som bensin till bil/epa, kläder etc. Så de får vara med och betala på så sätt.

Självklart köper vi nödvändiga kläder om pengar inte finns, ingen blir utan vinterjacka. Men i övrigt köper de sina egna kläder.

Äldsta bonusen, som är 20 och arbetar deltid, betalar en viss summa till sin pappa varje månad också.

Ni som har 18 åringar som bor hemma fortfarande, betalar de något och i så fall hur mycket?
Har de jobb eller endast csn?
Hur har ni lagt upp det?
Min betalade inte något hemma varken som 18- eller 19-åring eftersom han gick på gymnasiet och därmed hade jag försörjningsplikt. Däremot fick han bidra en del till sina studentutgifter eftersom de kostnaderna kan springa iväg galet mycket.

Klart man har försörjningsplikt, men de behöver också lära sig att saker kostar och att försörja sig själva
Jag behövde inte betala för mig när jag gick gymnasie och bodde hos mina föräldrar. Jag hade t.o.m. en pojkvän som de lät bo och äta gratis hos oss något år. De betalade också för min ponny. När jag jobbade extra fick jag behålla pengarna.
Självklart kan man lära sig vad saker kostar/hantera pengar/jobba hårt iaf.

Det här är väl en klassisk story?

Jag betalade hyra till mina föräldrar för dom ville att jag skulle lära mig att saker kostar pengar. Min vän sparade istället ihop till handpenningen på ett hus - och jag lärde mig att han behövde betala för det.

Vår 18 åring betalar inte heller något hemma, men står för kläder, nöjen osv själv. Om han behöver något som t.ex. nya skor eller jacka så köper vi det om han inte har råd själv. Men jag funderade på hur man egentligen bör göra.

20 åring med jobb, bor hemma, betalar inget men köper mycket mat själv, köper det han behöver i klädväg och till sin bil. Han har bra koll på ekonomi och vi diskuterar ekonomi hemma en del.

Vill inte att något av våra barn ska betala för mat och husrum så länge de bor hos oss.

Tänker att det är prevligerat att inte behöva ekonomiskt bidrag från sina vuxna barn (menar efter de slutat gymnasiet). För tex ensamstående kan inkomsterna minska när barnen slutar skolan.

Men går barnet på gymnasiet så tycker jag inte det är rätt att behöva betala hemma. Men att det går att ställa krav på vad ungdomens pengar ska räcka till. Jag har inte något minne av att jag fick mer pengar av min förälder än studiebidraget och med det betalades kläder, mobil, osv.

Jag har haft hemmaboende 18-åriga bonusbarn, tre efter varandra. Ingen har behövt betala för boendet så länge de gick i skolan.

Äldste bodde dock kvar några år efter skolan, med heltidsjobb, då hade vi en jobbig diskussion där h*n inte alls förstod varför man skulle behöva betala något hemma. Vi stödde huvudsakligen diskussionen på rättviseargument; om man är flera vuxna med lön som bor tillsammans så blir det skevt om bara två skall betala allt inklusive den tredjes mat.
Vi valde att inte gå på schablonkostnaderna som banker m fl presenterar, utan tittade på de faktiska kostnaderna just i vår situation vilket var mindre. Men jag minns att det ändå var väldigt svårt att få förståelse för att vara med och dela på kostnaderna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar