Betalar era 18 åringar hemma?

Bukefalos 30 år!

Det märks i skolan. På måndagar, dvs efter helgen, äter en del barn enorma mängder mat. Det finns barn som inte orkar tillgodogöra sig undervisningen för att de inte har med sig frukt/smörgås som mellanmål, eller som kommer till skolan utan att ha ätit frukost.

Det är inte alla barn som ser fram emot loven, framför allt inte det långa sommarlovet.
Var ett tag sedan jag läste om en svensk kommun som hade förslag på att ta bort lunchen för dem som fick på gymnasiet. Funderade på hur resultaten på gymnasiet skulle påverkas, finns en risk att frånvaron skulle öka

Var ett tag sedan jag läste om en svensk kommun som hade förslag på att ta bort lunchen för dem som fick på gymnasiet. Funderade på hur resultaten på gymnasiet skulle påverkas, finns en risk att frånvaron skulle öka
Finns ju en hel del gymnasier där lunchen inte är gratis, så det borde man ju kunna jämföra. Eller menade du ta bort lunchen helt som i att det inte finns någon?

Det visste jag faktiskt inte! Jag trodde att lunchen alltid ingick.
Det trodde jag också. Men google säger att lunchen bara behöver vara kostnadsfri i grundskolan. Dock är det väldigt få kommuner som väljer att ta betalt för lunchen på gymnasiet. Men det verkar inte röra sig om några jättesummor.

• Gilla
Reactions: Sel
Vi fick betala en viss % om vi jobbade, kommer inte ihåg hur mycket då jag aldrig jobbade extra under skoltiden. Men mina systrar gjorde. :) Kan inte tänka mig att der var speciellt mycket, var nog mer att vi skulle veta att det kostade att leva.

Du kan nog få ihop bilden om du läser alla inlägg. Just precis nu är de 15 och 17. Nästa år har jag alltså en 18-åring.

I trådstarten undrar man om barn över 18 betalar för sig och sedan om de har CSN eller annan inkomst. Och för mig spelar alltså varken ålder eller sysselsättning någon roll för mitt svar till trådstarten. Den som är närmast 18 får CSN och jobbar ihop några tusen extra varje månad, kommer förmodligen ha samma förutsättningar tills hon slutar gymnasiet i alla fall (19 år).
Jag svarade på perspektivet 18 år+ och egen inkomst, utan en rimlig inkomst kommer ingen kunna betala för sig och frågan blir direkt omöjlig. Jag har då aldrig föreslagit att minderåriga barn ska betala mat och del i hyran eller att folk ska låna pengar för att betala för sig.

Senast ändrad:
Jag svarade på perspektivet 18 år+ och egen inkomst, utan en rimlig inkomst kommer ingen kunna betala för sig och frågan blir direkt omöjlig. Jag har då aldrig föreslagit att minderåriga barn ska betala mat och del i hyran eller att folk ska låna pengar för att betala för sig.
Nej det har du säkert inte föreslagit, jag har inte påstått det heller vad jag vet?

Vi svarar väl båda utifrån våra egna tankar och värderingar kopplat till ämnet och trådstarten.

Det visste jag faktiskt inte! Jag trodde att lunchen alltid ingick.

Det trodde jag också. Men google säger att lunchen bara behöver vara kostnadsfri i grundskolan. Dock är det väldigt få kommuner som väljer att ta betalt för lunchen på gymnasiet. Men det verkar inte röra sig om några jättesummor.

I min kommun kostar maten för gymnasieeleverna. Kommunen har inga egna gymnasier utan de går i kommunerna runtom. Det kostar 800 kronor per termin så definitivt inga jättesummor.

I min kommun kostar maten för gymnasieeleverna. Kommunen har inga egna gymnasier utan de går i kommunerna runtom. Det kostar 800 kronor per termin så definitivt inga jättesummor.
För matsvinnent skull är det kanske bra att man gör så istället. Många gratismåltider som lagas kastas förmodligen när eleverna istället väljer att gå till mataffär eller snabbmatsrestaurang på lunchen.

För matsvinnent skull är det kanske bra att man gör så istället. Många gratismåltider som lagas kastas förmodligen när eleverna istället väljer att gå till mataffär eller snabbmatsrestaurang på lunchen.

För matsvinnets skull hade jag helst sett att man betalade per måltid. Nu blir ju matsvinnet lika över en hel termin, om jag inte missförstår dig.

För matsvinnets skull hade jag helst sett att man betalade per måltid. Nu blir ju matsvinnet lika över en hel termin, om jag inte missförstår dig.
Jag tänker mest att om man överhuvudtaget betalar för maten så är man väl kanske mer benägen att äta den, istället för att gå iväg någon annanstans? Och köket måste väl ändå veta hur många elever de ska planera mat för på ett lite längre perspektiv än bara dag för dag? Men det är bara mina funderingar :) .

Vi har inte tagit betalt av våra barn när de har fyllt 18. Jag betalade däremot hem när jag hade gått ut gymnasiet och bodde kvar hos min ensamstående mamma samtidigt som jag jobbade heltid. Jag ser inget orimligt i att en vuxen med egen inkomst betalar för sig, tvärtom.

Jag tänker mest att om man överhuvudtaget betalar för maten så är man väl kanske mer benägen att äta den, istället för att gå iväg någon annanstans? Och köket måste väl ändå veta hur många elever de ska planera mat för på ett lite längre perspektiv än bara dag för dag? Men det är bara mina funderingar :) .

Jag tror inte att så många gymnasieungdomar bryr sig om deras föräldrar betalat 800 kronor för maten eller inte ;)
Just planeringsbiten förstår jag men jag tänker typ som en vanlig lunchrestaurang för vanligt folk, alltså inte skolelever.

Matsvinn blir det först när man kastar maten. Det är inget som hindrar att man serverar mat som blir över som extrarätter eller fryser in det till ett senare tillfälle.

Vårt gymnasium låg så avsides att det inte fanns något annat att välja på. :D Vår lunch (och "fika" om man var ute på tur) var gratis men även elever som inte var inackorderade kunde betala för frukost.

Nej, givetvis men då måste skolorna också bort från "fast meny flera månader i förväg"-tänket.
På vilket vis hindrar fasta menyer att man serverar en extrarätt? eller återanvänder maten på annat vis? Långt ifrån alla skolor har planering på flera månader i förväg dessutom. Ett visst matsvinn blir det förstås med mat som inte går att värma eller låta ingå i andra rätter (den kokta potatisen steks eller används i en gratäng exv) eller för mat som stått framme. Men det gäller alla restauranger. Dessutom har kökspersonalen stor vana vid att beräkna åtgång och beställa mat därefter. Visst kan det bli fel, visst kan man tvingas slänga en del mat men att göra det regelbundet med stora mängder har skolorna knappast råd med.

På vilket vis hindrar fasta menyer att man serverar en extrarätt? eller återanvänder maten på annat vis? Långt ifrån alla skolor har planering på flera månader i förväg dessutom. Ett visst matsvinn blir det förstås med mat som inte går att värma eller låta ingå i andra rätter (den kokta potatisen steks eller används i en gratäng exv) eller för mat som stått framme. Men det gäller alla restauranger. Dessutom har kökspersonalen stor vana vid att beräkna åtgång och beställa mat därefter. Visst kan det bli fel, visst kan man tvingas slänga en del mat men att göra det regelbundet med stora mängder har skolorna knappast råd med.

Vill du berätta varför du ens skriver allt detta till mig? Har jag på något vis gett intryck av att tycka att matsvinn är något att strunta i? Det var inte ens jag som först nämnde matsvinn.

Vill du berätta varför du ens skriver allt detta till mig? Har jag på något vis gett intryck av att tycka att matsvinn är något att strunta i? Det var inte ens jag som först nämnde matsvinn.
Tja jag svarade på ditt märkliga påstående om problem med matsvinn skulle vara relaterat till menyer som sträcker dig över många månader. Det är det jag ifrågasätter och att du förstorar problemet med matsvinn från skolor. Vill du inte ha svar, låt bli att skriva.

Sen undrar jag lite om hur du fått för dig att jag skulle tro att du strunta i matsvinn. Det är inget jag skrivit om. Lite roande att du ifrågasätter svaret utifrån något jag inte skrivit.

Tja jag svarade på ditt märkliga påstående om problem med matsvinn skulle vara relaterat till menyer som sträcker dig över många månader. Det är det jag ifrågasätter och att du förstorar problemet med matsvinn från skolor. Vill du inte ha svar, låt bli att skriva.

Sen undrar jag lite om hur du fått för dig att jag skulle tro att du strunta i matsvinn. Det är inget jag skrivit om. Lite roande att du ifrågasätter svaret utifrån något jag inte skrivit.

Eh, du får nog ta en extra titt. Jag var inte den första som nämnde matsvinn utan nämnde bara att jag hade föredragit att betala per lunch, inte per termin.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka