Bukefalos 28 år!

Betes/hag planering!

Sv: Betes/hag planering!

Det är klart att det bästa är att inte låta de dela hagar alls, men det faller ju då du ändå ska släppa ihop alla ibland.
 
Sv: Betes/hag planering!

jaså det är alltså inte bra att de går ihop egentligen?(för maskarnas skull)
 
Sv: Betes/hag planering!

Jag personligen gillar inte att man låter hästarna gnaga ner så in i norden, tycker det förstör betet.
Däremot hade jag nog hellre låtit "tjockishästarna" gå i en stor uppöppnad skogshage skiftat med en med "mindre bra betet" sommartid, hade även använt skogshagen vintertid.
 
Sv: Betes/hag planering!

okej mkt tack för svaret. låter jättebra lite så som jag tänkte göra.

använda det bästa och mesta betet till unghästarna där de får beta av effektivt men inte för hårt och där man tar bort ratorna(för har märkt att de äter inte alls lika noga som vuxna vad beror de på?)

sen att man försöker ha skogshagar som vinterhagar så man använder så lite betesmark som möjligt till vinterhagar.
för det är ju bara slöseri med bete ju.
 
Sv: Betes/hag planering!

måste fråga med....på vilket sätt tycker du att jorden blir förstörd när marken betes mkt hårt? att det blir ett "tunnare, glesare" bete året efter eller?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 676
Senast: Santoxen
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: tanten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 708
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp