Hur mycket mark behövs EGENTLIGEN?

Vad man klarar sig på beror ju både på vilken typ av mark och vilken typ av hästar som ska gå där.

Vi har ca 4-4,5 ha som använts till hagar, lite gammal vall men också en del "naturängar" och lite magrare skogsbete i kombination. Vi har tre hästar på den marken.

Vi har bara haft gården i 1 år, men förra året räckte vårt bete mitten på maj-mitten på september sen började jag fodra framförallt för att den ena är en svårfödd häst som bli sur mot de andra när maten tryter. Vi hade kunnat hålla det utan stödfodring i ett par veckor till egentligen. Då hade vi ca 0,6 ha som inte användes då den hagen inte var inhägnad. Nu började det regna så ofantligt mycket på slutet av sommaren och framåt vilket gjorde att vi tog hem hästarna till "vinterhagen" lite tidigare för att jag ville att de skulle ha sin ligghall. De hade annars kunnat gå kvar i sin sommarhage ett tag till. Vi kände heller inte marken och hade såhär i efterhand kunnat göra ett par smartare val 🙂

På vår mark hade jag inte velat ha mindre mark till hagar men det beror ju också på att våra går på lösdrift och är ute dygnet runt vilket medför hårt tryck på vinterhagen som jag därför vill hålla stor, ca 1,5-2 ha. Mockar och/eller betesputsar en del för att få ut optimalt av marken. Har ytterligare ca 1 ha som vi tar foder på för vintern vilket räcker till ungefär halva vintern, lite mer.

Men jag hade inte velat ha mer än 4 (kanske max 5) hästar på den marken vi har för att kunna ha bete mitten/slutet på maj till och med sep/okt.
 
I förslaget dom jag hänvisade till tidigare i tråden står det bla ;

”Mark bör inte användas som hästhage i mer än 10 år eftersom ackumulationen av näringsämnen då blir för stor.”

”För att minimera näringsläckage från hagar rekommenderas att hästtätheten i hagar inte bör överstiga 2–3 hästar per hektar, och att hagar ska ha minst 80 % intakt växttäcke, 10 % kan ha ett förtunnat växttäcke, men inte mer än 10 % bör vara söndertrampat”
 
De här frågorna dyker upp rätt ofta och tycker de är lika intressanta var gång. Jag har lite svårt för tänket att de ska gå i pyttehagar för att någon månad om året få vara "hästar". För hästars välfärd är det kanske bättre att gå i stora vinterhagar, slippa gå upp i vikt och få röra sig ordentligt året om. Sedan är ju diskussionen vad "stor" hage är.
Använts hagarna bara som sommarbete vid normal sommar, som mockas så kan de definitivt hålla 1 häst/ 0.5 ha.
Vill man slippa mocka och inte att hästarna ska gå och äta vid ratorna behövs det mer. Jag har gjort lite olika, min åretrunhage till 2-3 hästar är på 1,5 ha, nu på våren stängs hälften av och en del får växa till sig. Den mockas regelbundet året om.
För ett par veckor sedan så slutade de äta upp höet och jag har dragit ner givan rejält.

Gräset blir sällan högt på sommaren (ibland åker de på bete på annat ställe, men rids då till och från hela sommaren, de går på hyfsat magert naturbete som är stort). Går de kvar får de 1-2 kg hö om dagen, egentligen helst halm om vi har hunnit få in det, för att få extra fiber i magen. Förra året gick det hästar i hagen förutom 6 veckor, då hann gräset ta sig så pass att det inte behövdes stödfodras fören från i oktobermånad.

Jag hade inte velat köpa minimimark, men det är jag och beroende på var man bor är det inte alltid ett alternativ.
 
Bete = 1ha/häst. För att det ska räcka hela perioden.

Att stoppa in en häst i en rasthage behöver man "ingen plats" till. Så jag tänker såhär: om jag har två hästar och vill ha vinterhage och bete så skulle jag klara mig på 2,5 ha.

Min gård är på totalt 1,5 ha. Då går hälften bort i byggnader, trädgård skulle jag gissa. Kvar är 0,75 ha. Jag hade då en mindre vinterhage (50x30 meter?) För att kunna erbjuda gräs på sommarhalvåret. Plus att jag lånade ungefär en ha av grannen till bete. Det var på gränsen till för lite, då gick hästarna bara på bete dagtid och fick en tuss hö nattetid i vinterhagen.
Lägger till att det också beror på hur lättfödda raser man har, var i landet och vilken typ av mark det är. Min gård är på totalt 2,75 ha. Vilket ger alldeles för mycket bete till mina lättfödda. Även om en sommarhagen vilas varje år..
 
Jag tycker det även är avgörande hur hagarna sköts. Sedan vi började mocka hagarna dagligen, gödslar med mineralgödsel ca 2 ggr/sommar samt har koll på pH så har vi inte längre ogräs eller områden i hagarna som inte betas.
 
Jag tycker det även är avgörande hur hagarna sköts. Sedan vi började mocka hagarna dagligen, gödslar med mineralgödsel ca 2 ggr/sommar samt har koll på pH så har vi inte längre ogräs eller områden i hagarna som inte betas.
Vad är mineralgödsel? Hur håller ni koll på ph?
 
Vad är mineralgödsel? Hur håller ni koll på ph?
Det går bra att mäta jordens pH med pH test eller ph-mätare.
Man kan även kika på växterna som växer i hagen, men det blir ju såklart ett grövre mått. Tex mossa och smörblommor är kalkskyende och gillar sur mark. Då är det bra att kalka tex.
Mineralgödsel och konstgödsel är samma sak. Hästgödseln vi mockar upp ur hagar och ut ur boxar lagras/vänds och ibland vattnas i 3 år för att sedan bli jordförbättring på vallarna som slås, så det går inte till spillo.
 
Jag hade gärna haft mina i större hagar, men det blir för mycket gräs. Jag får spärra av befintliga stora hagar för att hålla nere intaget. Vi putsar oxå men det kommer ju snabbt upp igen. Vill inte att de går och äter ihjäl sig.
Hade gärna haft dom i jättestor hage på vintern och mindre på sommaren, men de trampar ju sönder på vintern. Så får trixa o fixa för att alla ska vara nöjda o glada. Vi har 16 ha men ca 5-6 av dem är vall/hagar så vi tar även hö på en del av det. Har bara 3 hästar här.
 
I förslaget dom jag hänvisade till tidigare i tråden står det bla ;

”Mark bör inte användas som hästhage i mer än 10 år eftersom ackumulationen av näringsämnen då blir för stor.”

”För att minimera näringsläckage från hagar rekommenderas att hästtätheten i hagar inte bör överstiga 2–3 hästar per hektar, och att hagar ska ha minst 80 % intakt växttäcke, 10 % kan ha ett förtunnat växttäcke, men inte mer än 10 % bör vara söndertrampat”
Har läst den med och är förvånad att den inte har diskuterats mer, eller så har jag bara missat det! 😊
Den 10-årsregeln kommer att bli svår för små hästgårdar med ett fåtal hektar mark, samt ridskolor med stadsnära läge?
Var ska hästarna vara när det gått 10 år?
Och vilka vinterhagar på de ställena har plats för 2-3 hästar/hektar? Minimum 3300 kvadratmeter per häst.
Hur många hyrstall kan erbjuda det?

Och hur många avstyckade gårdar med ett par hektar mark, kan komma kallas för hästgård? I teorin med antal hästar/hektar, antal % som ska vara beväxt osv.

Grusade vinterrasthagar är inte ok efter det träder i kraft? Eller hur ska man tolka?

Många frågetecken. För ridskolor blir det inte lätt som jag ser det. Inte för hyrstall/verksamheter heller.
Stor omställning för många?
 
Senast ändrad:
Hur mycket mark som egentligen behövs beror på hur man har för avsikt att hålla hästarna.
Ska det räcka till bete hela somrarna? Eller till rasthagar där de kan vara ute hela dagarna, men gå in på nätterna året runt?
Jag har erfarenhet av att ha betydligt mindre än 1-2 ha/häst och ändå inte hinna med att få det avbetat, de somrar som vädret är varmt och regnigt så att det växer hur mycket som helst. Och torra somrar ser det ut som öken i våra hagar, så att vi måste tillskottsfodra i princip hela somrarna. Vissa år behöver vi börja ställa ut hösilagebalar ungefär när skolorna kör igång och andra år har vi kunnat vänta till slutet av oktober.
Har man begränsat med utrymme för hagar och kan tänka sig att tillskottsfodra hela somrarna, så är det i min värld bättre att ha 10 hästar tillsammans i flock i en hage på 1 ha, så att de fortfarande har utrymme att sträcka ut och galopprejsa ordentligt i sin hage, än att dela upp ytan i många små rasthagar för 1-2/hästar per hage. (de där 15x30 metrarna, eller vad det nu är det säger, som är minimimått för att hästarna ska kunna röra sig i alla gångarter, är enligt min uppfattning vansinne, det är mer skaderisk om de galopperar på den ytan - start, stopp, tvära svängar etc - än att kunna rejsa i full fart på betydligt större yta.)
10 hästar/ha och grusade små rasthagar lär försvinna med det nya förslaget?
Gårdar som din kommer troligen, om allt går igenom, bli värda sin vikt i guld? 😊
 
Hur lange maste en hage vila efter 10 ar da? Kan man undvika 10 ars anvandning om man bara roterar hagar? maste ju vara skillnad pa aretrunthagar och de som bara anvands nagra manader om aret?
 
Har läst den med och är förvånad att den inte har diskuterats mer, eller så har jag bara missat det! 😊
Den 10-årsregeln kommer att bli svår för små hästgårdar med ett fåtal hektar mark, samt ridskolor med stadsnära läge?
Var ska hästarna vara när det gått 10 år?
Och vilka vinterhagar på de ställena har plats för 2-3 hästar/hektar? Minimum 3300 kvadratmeter per häst.
Hur många hyrstall kan erbjuda det?

Och hur många avstyckade gårdar med ett par hektar mark, kan komma kallas för hästgård? I teorin med antal hästar/hektar, antal % som ska vara beväxt osv.

Grusade vinterrasthagar är inte ok efter det träder i kraft? Eller hur ska man tolka?

Många frågetecken. För ridskolor blir det inte lätt som jag ser det. Inte för hyrstall/verksamheter heller.
Stor omställning för många?
Jag har också läst den och tycker det hela är väldigt oklart. Jag förstår inte riktigt hur någon hästgård kan få det att gå ihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp