Betesputsning

A

Andiamo

Hade mer bete än hästar i år och nu undrar jag bara hur länge man måste vänta efter putsningen inna man kan släppa hästarna på betet?
:confused:


Tacksam för svar så fort som möjligt då det putsas imorgon (onsdag)...
 
Är ju bara att putsa ned ratorna och sedan släppa hästarna...fast ska du släppa på mer bete nu ??
 
Nej alltså vi har haft flera olika hagar och våran "vinterhage" är full med klöver så våra hästar har inte gått där någontng den här sommaren... Men nu är betet slut på självs sommarbetet så nu måste vi ta hem dom!
Därför ska hagen putsas och det är därför jag undrar hur länge man ska vänta innan man kan släppa på hästarna...

Så det är alltså inte bara "rator" som ska putsas utan HELA hagen! ;)
 
Det ni putsar bort ska ni ju även köra bort...så när det är gjort är det ju bara att släppa in hästarna. Förstår inte riktigt frågan.
 
Vid betesputsning lämnar man ofta kvar det putsade i finfördelad form så att näringen blir kvar. Brukar putsa när jag tar bort hästarna o släpper dem sedan igen när det kommit nytt bete.
PL
 
Måste man putsa betet? Jag har släppt ut mina på ett vildvuxet bete. De äter och ser lagom runda ut :)
 
Men det var ju vinterhagar...och enligt SVA så ska man ju betesputsa vinterhagarna för parasittrycket skull...
 
Inte direkt svar på din fråga, men... Jag har släppt grisar i vinterhagen. De äter det långa gräset, bökar upp rötter och översta jordlagret (så jag antar att det är rätt effektivt som parasitdödare). När sen grisarna flyttas kommer det upp nytt fint "skirt" gräs. Nån annan som gjort liknande?
 
Det ni putsar bort ska ni ju även köra bort

Det beror ju också på vad du putsar med. Putsar du med en vanlig slåttermaskin så kan det ju bli mycket gräs kvar som förstör vallen. Putsar du med en slagslåtter tex så blir allt finfördelat. Jag är dock skeptisk till slagslåtter eftersom gräset inte skärs av utan det slits av. Det tar därför mycket längre tid för gräset att börja växa igen.
 
Hur länge ska jag vänta innan jag kan släppa på hästarna efter att jag betesputsat?
Så svår att förstå är väl inte frågan? ;)

Det slagna "gräset/klövern" är väldigt finfördelat men samtidigt finns det ju grönt kvar så att säga...
Ser ut som en kortklippt gräsmatta...
 
Frågan är svår....
Jag fattar inte ur vilken synvinkel du vill vänta över huvud taget?
Parasit? Bete?
Du kan ju släppa in hästarna samtidigt som du kör ut traktorn...
 
Brukar putsa när jag tar bort hästarna släpper dem sedan igen när det kommit nytt bete.

Men jag tycker inte att gräset ska växa upp igen utan jag vill släppa på dem när det är kort, hur länge ska jag vänta inna klövern har förlorat sitt innehåll??
 
Hur hägnar du in grisarna \"Tussa\"?

Vad häftigt att använda grisar! Hur funkar det att hägna in dem? Hurudant staket och ungefär på vilka höjder har du? Vilken typ av grisar?
 
Näringsvärdet försvinner inte förrän det börjar multna hur lång tid det tar beror helt på finfördelningen o vädret. Om det är stor mängd slaget material kommer hästarna förstås försöka äta av det så länge inget nytt kommit upp. Själv hade jag nog låtit hästarna beta av det eller kört bort det om jag haft känsliga hästar.
PL
 
Re: Hur hägnar du in grisarna \"Tussa\"?

Elstängsel är mkt effektivt även för grisar, två trådar på ca 30 och 70 cm höjd. Jag har två linderödsgrisar, men det går ju säkert med vilka grisar som helst. Grisarna har väldigt roligt kan jag garantera, hästarna (som går i hagen bredvid) får lite miljöträning och jag slipper putsa. Alla nöjda!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp