Betet och vallen växer inte mer

H

hästig

Här nere i södra Sverige är det ju något så otroligt torrt. Har bara haft en regnig dag på 6-8 veckor (förra veckan kom det några droppar en dag men det var så lite så det räknas inte). Gick och kollade i beteshagen och det har slutat växa för att det är så torrt och likaså vallen har nästan börjat torka på de delar som sluttar mot solen.

Kan det inte vara lagom. Jätteblöt vinter och nu är det så otroligt torrt.

Får vi inte regn snart kommer det ju bara att komma in hälften så mycket hö som förra året. Men det är klart att det kommer ju garanterat regn när det väl är dags att skörda.

Hur har ni andra det i vårt avlånga land?
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vi har nog tur för här finns det mer vatten i markerna. Vår vall växer fortfarande och är inte alls torr.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här i Laholm är det också väldigt torrt, gräset börjar nästan gulna på sina ställen. Men för min del är det nästan bara en fördel, hästarna har alldeles tillräckligt med bete ändå.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Mina hästar är också tjocka så behöver inte saftigt bete men det är inte så roligt att bara få in hälften så mycket hö som förra året. Vi högg vårt hösilage den 5 juni förra året och då var gräset dubbelt så tjockt som nu. Kommer det inte regn snart så vet jag inte hur det går.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

...och på smhi.se ser det inte ut som en enda regndroppe på närmsta femdygnsprognosen *suckar*

Förra året vid denna tiden hade vi smällfeta hästar på några få betesdagar, helt otroligt, så vi fick gränsa av hagar och idka strip-betande.
Nu går de på hela "högerhagen" och har inte alls blivit speciellt betes-tjocka. Nåt hekto kanske...
Och då har vi färre hästar än förra året.

Det är märkligt att det måste vara antingen/eller.
Antingen plaskblött eller snustorrt.

Nä, nu hoppas vi på lite regn.
Fast inte lika mycket som förra året.
Om man kan få välja :cool: :D
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Men det kanske kunde regna lite, så där alldeles lagom, på nätterna?
Det vore väl bra? :p

Idag har jag faktiskt släppt mina hästar på bete dygnet runt. Eftersom gräset är så torrt vågar jag även släppa stoet som fick fång förra våren. Men jag är medveten om att jag får vara försiktig när väl regnet kommer - tänk vilken explosion det kommer att bli i gräset......

Immer
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vi har fått lite regn i veckan men inga mängder. Grönt är det än men håller det här i så blir jag fundersam...
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Men nu regnar det! Mycket ...
Så de stackarna som högg vallen i helgen, men inte hann få in den får regn på det. :(

Hoppas bara att det kan bli tre skördar i år ...
För vad 17 ger man hästarna om det blir grovfoder-brist?:confused:
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här växer det nåt otroligt på ena gärdet, på andra är det lite halvt om halvt och där vi tänkte ta hö verkar det bli magert i år, vilket inte är så roligt eftersom att höet är enklast att ge fånghästen. Allt annat är ju hösilage. Synd bara att det är det lilla gärdet som gräset växer som bara den där det inte blir så mycket. Vi har ju dessutom ekologiskt krafs så vi får ju inte "fuskgödsla" heller. Hoppas på två skördar och ännu bättre väder så vi klarar oss hela nästa säsong. Tur att man bara har 4 hästar :angel:
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Ja snälla skicka lite regn. Annars får hela buke hjälpas åt och dansa regndans snart för här är det ruskigt torrt
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här har det regnat hela dagen. Det var länge sedan jag tyckte det var så trevligt med en regnig dag.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här har det regnat hela dagen och det har verkligen behövts, för aldrig har jag sett våra beten så tunna vid denna årstiden som i år!

Tråkigt med regn, men som sagt så behövdes det faktiskt så det har nästan känts lite mysigt för en gångs skull;)
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Jag måste bara :eek::eek::eek:
Skördat redan :eek::eek::eek:
Här har inte gräset kommit upp ur marken ens en gång.
Jag slutar aldrig förvånas över vilka grymma skillnader det är i vårat avlånga land.
Så kan jag bara tillägga att vi brukar klara oss bra på en skörd per år. ;) (Om den är bra)

Och ja här har det haglat idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här har det regnat hela dagen. Det var länge sedan jag tyckte det var så trevligt med en regnig dag.

Här har det också regnat hela dagen. Det blev nog inte så mycket av det i slutändan men det har ju i alla fall hjälpt lite. Jag riktigt njöt när det regnade igår och när jag var ute och red igår kväll kändes det så friskt och fräscht ute i skogen.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här har det heller inte kommit regn på evigheter, och det skulle verkligen inte skada om det gjorde det heller... Vi ska snart ta in förstaskörden, brukar annars göra detta vid midsommar. De som redan fått in första skörden häromkring har tydligen bara fått in hälften av vad de brukar:crazy: Bäst att hålla tummarna...
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Ska ni ta första skörd till hästarna redan? Här har rajgräset precis kommit upp och timotejen är på väg men det är nog inte färdigt på en vecka ännu.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här i södra Halland är det också fruktansvärt torrt. "Kobönderna" runt omkring har tagit sitt gräs förra veckan, men det känns ju lite tidigt att ta hö till hästarna redan. Men vad gör man när det börjar vissna? Vilket är bäst skörda "för tidigt" eller låta det står och torka på fälten? Förra året högg vi vårt gräs 6 juni och fick inga extrema värden, lite hög proteinhalt, men det var ganska ok. Vad kan det ligga på nu tror ni. Blir det en katastrof om man hugger i veckan?
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Har samma funderingar som du för värsta mardrömmen är ju att som andra år har vi en torr vår och sen när det väl börjar regna så slutar det aldrig. Vi högg den 5e Juni i fjol och värdena var ganska lika föregående år då vi högg något senare.

Jag brukar vänta tills att timotejen är "uppe" men innan den börjat fröa av sig.

Jag hatar egentligen att vara höbonde för det är så himla stressigt med att vänta på hur vädret kommer att vara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 554
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 572
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 104
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Riskfritt blir det väl aldrig egentligen, men så nära det går att komma... Jag har en ponny som aldrig haft fång, och så vill jag...
2
Svar
32
· Visningar
11 409
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp