Betfor eller Lusern?

Yrja

Trådstartare
Vad skulle du ge?

Min häst står på lösdrift i vinter och ska ridas normalhårt regelbundet. Han kommer att ha fri tillgång på bra hösilage och sen kommer han få kraft en gång om dagen i form av havre, mineraler och b-vitamin. Men vi funderar på att lägga till lite betfor också för att fylla ut lite. Kom då på att man kanske skulle kunna prova lusern istället? Har aldig givit det till min häst och funderar på vad som skulle vara bäst för honom. Betfor är ju bra för tarmarna, men vad har lusern för egenskaper - mer än bukfylla?

Vad tycker ni att jag ska ge? Varför? Vad är det för prisskillnad?

/ttl - pinsamt matokunnig :cool:
 
Sv: Betfor eller Lusern?

Det beror ju på vad ditt ensialge har för värden? Bra skriver du, men vill ge allt det där? Behöver du ge luzern etc. om du har ett fullgott ensilage?
 
Sv: Betfor eller Lusern?

Betfor tillför mer energi och lucern mer protein så det beror på vad din häst behöver.
Hösilagets värden och din hästs behov avgör.
// Linda
 
Sv: Betfor eller Lusern?

jag ska kolla vad det var för värden på hösilaget - tror jag har lappen i stallet..
 
Sv: Betfor eller Lusern?

Här kommer höanalysen:

*Per kg foder/*Per kg torrsubstans

Torrsubstans: *70,2% *...
Omsättningsbar energi för Häst: *6,4 MJ *9,1 MJ
Råprotein: *87 gram *123 gram
Smältbart Råprotein för häst: *59,3 gram *84 gram
Kalcium: *5,0 gram *7,2 gram
Fosfor: *1,9 gram *2,7 gram
Magnesium: *0,9 gram *1,3 gram
Kalium: *19,6 gram *27,9 gram
Kalcium/Fosfor: *... *2,6 kvot
Aska: *63,8 gram *91 gram

Så vad tycker ni? Betfor eller lusern, eller kvittar det vad jag väljer?
 
Sv: Betfor eller Lusern?

Du har en väldigt hög smrp/MJ-kvot på ditt hösilage (ca 9,88) så lucern behöver du knappast lägga till. Lucernen är mkt proteinrik och kalciumrik och kan vara bra att byta ut tex. en del av höet eller hösilaget mot då smrp-värdena är dåliga.

Vill du ge extra kraftfoder för att höja MJ så skulle jag ge ngt som inte inneöll så mkt protein, dvs har en låg kvot. Nu minns jag inte vad betfor har för värden, men man kan ju ge bara några dl betfor så gör det ju varken till eller från näringsmässigt. Om man vill ge betfor alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betfor eller Lusern?

Då ska du välja betfor. Jag har inte de exakta värdena men betfor ligger runt 11 MJ och 50 g smbrp per kilo.
Håll även lite koll på hur mycket kalcium och fosfor du ger hästen. Ditt hösilage innehåller lite mer kalcium. Mer fosfor får du i spannmål och även genom rätt mineralfoder.
// Linda
 
Sv: Betfor eller Lusern?

Tack båda två.
Betfor har vi börjat med så då fortsätter vi med det. Han får även mineraler, havre och b-vitamin som sagt. Ska tänka på det ni sagt.

Tack tack! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 225
Senast: Bee
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 947
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 080
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp