Bukefalos 28 år!

Betfor Negativt??

Sv: Betfor Negativt??

betfor och melass tillhör sockerfodermedel. Sen får man tolka det hur man vill.
Forskarna har kommit fram till , (för många år sedan) att den lättsmälta energi melass innehåller kan bara en liten grad utnyttjas vid den form av arbete hästen utför. Dessutom så innehåller melass kalium ett ämne som det råder överskott på på våra vallar. Hästar kan vålla skadeverkningar i högre doser.

Till betfor: Betfor ger ett tillskott av fibrer, Betfor innehåller MELASS som jag skrev om ovan. 35% melass, 23 % socker, 7,4 % aska, 0,9 % kalcium... mm mm

Om att gräset innehåller 23 % socker tror ja inte på. För det första så ska gräset innehålla runt 80 % vatten och att resten sen är socker det tro jag inte! Det finns så många olika grässorter och gräsets kvalite är så olika beroende på vädret.

Jag tror inte att betfor är skadligt på något sätt om man utfodrar rätt. Däremot ser jag inget behov av att ge det till mina hästar.
 
Sv: Betfor Negativt??

Du kan väl inte jämföra torr betfor med blött gräs!!! Man jämför på TS-basis!.
Inte innehåller betfor 35% melass, jag kommer inte ihåg siffran men man sänkte för ett par år sen.
PL
 
Sv: Betfor Negativt??

okej. Den boken jag kollade i är ett år gammal så de siffrorna kanske ändrat sig. Jag har intejämfört torr betfor med ngt? :confused:

Men däremot om att gräs inte innehåller såå mkt socker.
 
Sv: Betfor Negativt??

När man tillsätter 35 % melass till betfiber blir den totala sockerhalten 23 %. Tidigt gräs kan ha 15 – 18 % ts. Senare uppväxt gräs ligger på 8-13 % ts socker. Dock ger man ju sällan 5-10kg ts betfor utan kanske 1 kg ts som då skulle kunna motsvara 2 kg ts högsommargräs/hö i sockerhalt.

Kalium kissar alla friska hästar ut. Undantag är de med en sällsynt sjukdom.

Till charnac : Jag har aldrig sett ngn studie som skulle gå ut på att melasserad betfiber skulle ge stelhet i muskler. Kanske menar du hästar med ärftlig korsförlamning som inte tål stärkelse och därför inte ska äta spannmål och inte så mkt melass heller? HH
 
Sv: Betfor Negativt??

Forskarna har kommit fram till , (för många år sedan) att den lättsmälta energi melass innehåller kan bara en liten grad utnyttjas vid den form av arbete hästen utför. Dessutom så innehåller melass kalium ett ämne som det råder överskott på på våra vallar. Hästar kan vålla skadeverkningar i högre doser.
Vi diskuterar visserligen betfor o inte melass men du får gärna komma med en källa till detta.

Om att gräset innehåller 23 % socker tror ja inte på. För det första så ska gräset innehålla runt 80 % vatten och att resten sen är socker det tro jag inte! Det finns så många olika grässorter och gräsets kvalite är så olika beroende på vädret.
Du kan inte räkna med vattnet som gräset innehåller. Du måste räkna med 100% torrsubstans. Då innehåller gräs ca 10-15 % socker medan betfor innehåller ca 20% per kg TS.
Din häst lär alltså få i sig mer socker via gräset än vad den skulle få om du gav den betfor.
// Linda
 
Sv: Betfor Negativt??

När man tillsätter 35 % melass till betfiber blir den totala sockerhalten 23 %. Tidigt gräs kan ha 15 – 18 % ts. Senare uppväxt gräs ligger på 8-13 % ts socker. Dock ger man ju sällan 5-10kg ts betfor utan kanske 1 kg ts som då skulle kunna motsvara 2 kg ts högsommargräs/hö i sockerhalt.

Kalium kissar alla friska hästar ut. Undantag är de med en sällsynt sjukdom.

Till charnac : Jag har aldrig sett ngn studie som skulle gå ut på att melasserad betfiber skulle ge stelhet i muskler. Kanske menar du hästar med ärftlig korsförlamning som inte tål stärkelse och därför inte ska äta spannmål och inte så mkt melass heller? HH

Nej inte så. Det jag har hört är att betfor skulle ge samma effekt som spannmål i vissa fall. Altså spänninar(inga akuta)i musklerna, slaggprodukter i muskulaturen. En travtränar jag känner säger att han tycker att mjölksyran kommer mycket fortare på hans häst när den äter betfor. Varför vet han inte. det är ingetligen han som har bett mig snoka lite och efter som jag har hört det här från ett par håll tidigar så blev jag intresserad att kolla upp om det stämmer eller inte.
Jag skall göra ett bra försök att få tag på den där människan som jobbar med muskler på hästar som har sagt detta och be personen förklara vad det är som händer och varför personen tror sig veta detta.
Jag personligen är varken för eller mot betfor, men jag tycker det hade varit intressant att få reda på hur det igentligen är och var i från dessa uppgifter kommer.:smirk:
 
Sv: Betfor Negativt??

jag skrev om melass därför att betfor innehåller melass. Just därför..

Okej. Då behöver jag ju inte fodra med sockefodermedel då eftersom mina får i sig det naturligt?
 
Sv: Betfor Negativt??

Hmm.. På en gård i tyskland ger dom sina distanshästar melass och där borde det ju märkas om något i så fall;)
 
Sv: Betfor Negativt??

Hmm.. På en gård i tyskland ger dom sina distanshästar melass och där borde det ju märkas om något i så fall;)

Distanshästar behöver nog extra energitillskott. Så de gör nog av med de mesta.
 
Sv: Betfor Negativt??

Hade du ingen källa till den forskning om melass som du hänvisar till?
Gärna en källa till där Kalium är skadligt.
// Linda
 
Sv: Betfor Negativt??

Källan om melass kommer från boken Fodringens abc. Läs gärna den!:)
 
Sv: Betfor Negativt??

Aha, var det där du läst det. Den har jag inte brytt mig om att bläddra i på några år.
Jag citerar Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck o Margareta Rundgren; " Melass har ett ganska högt kaliuminnehåll. En gammal rekommendation har därför varit att melassgivan till hästar ska begränsas. Nyare utfodringstester har visat att hästar kan konsumera upp emot ett kilo melass per 100 kg kroppsvikt och må bra av detta, men det blir kladdigt i stallet."
Nu var det inte melass tråden handlade om utan betfor så det får väl bli en parantes.
// Linda
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 034
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 335
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp