Betong eller asfalt!

J

Jenka_BBB

Hejsan alla glada Bukare!

I mitt stall där jag står uppstallad så har vi så kallat "naturgolv"
Så nu står vi och tänkte fixa nytt golv i stallet och även ute i ladan så det finns en ordentlig skötselplats för veterinär/ hovslagare...

Så nu står vi och ska försöka avgöra vilket underlag som är bäst...
Betong: är ju vanligast

Asfalt: billigare och mindre jobb för att lägga det + att det är halkfritt...

Men vilket är mest hållbarast? Betong eller asfalt?

Vad har ni för golv och hur tycker ni det funkar? :)
 
Sv: Betong eller asfalt!

Jag visste inte ens att man brukade ha asfalt i stall, men så har jag aldrig byggt stall heller...

Men kan det verkligen vara bra med oljan? :confused:
 
Sv: Betong eller asfalt!

Asfalt är ju en hel del gifiga ämnen i har ja för mig!
 
Sv: Betong eller asfalt!

Sant att det har me ndet utsöndras inte när asfalten stelnat ordentligt...
Fick höra det av våran hovslagare att man kan ha det i stallar
 
Sv: Betong eller asfalt!

Det tror nog jag med.

*KL

Man kan ju också sopa betongen innan den stelnat så blir den inte lika hal. Vågar inte ge mig på att gissa på när i processen sånt ska göras, men det är gjort på några ställen i klubbens stall.
 
Sv: Betong eller asfalt!

Hej!
Har inte ens tänkt på asfalt till det innan...men katten vet om inte jag skulle välja asfalt! Du ska tydligen inte ha några hästar uppstallade där du ska ha golvet så då tror jag inte det spelar ngn roll med tanke på ev. gifter o oljor! Hästarna står inte så länge på det underlaget att det kan spela roll. Det blir ju aldrig lika halt som betong heller även om den är rispad/borstad. Tycker nog att det skulle vara idealiskt underlag för en hovslagare då det inte är lika stumt som betong.
Som boxgolv är jag inte övertygad om asfalten.
Lycka till!
 
Sv: Betong eller asfalt!

Hej, jag har stått i stall med asfalt i både gång och boxar, det fungerar
mycket bra.
Det var aldrig någon häst som fick mugg tillexempel, kan tro det beror
på tjäran i asfalten, det höll mycket bra, även mot broddade skor.

Mvh/ K
 
Sv: Betong eller asfalt!

Jag skulle då inte använda asfalt med tanke på att det lakas ur polycykliska aromatiska kolväten...fast det kanske finns asfaltssorter som är mindre miljö- och hälsofarliga. Vet ej. Dessutom luktar asfalt illa.
Betong känns mer pålitligt. :D
 
Sv: Betong eller asfalt!

*kl*

Ingen mer som har erfarenhet/åsikter i ämnet?

*putt*
 
Sv: Betong eller asfalt!

Asfalt kanske är billigare innan man lagt det. Men eftersom det är ganska mjukt så krävs mer förarbete för att det ska hålla. Som exempel kan man inte bara ställa en ståndare för inredningen direkt på asfalten, för den kommer med tiden att skjunka ner i den.
Fördel asfalt är ändå att den är mjukare så det blir mindre belastning på hästbenen mot att stå på betong. Den är också mindre hal och kall att ligga på. Nackdel är ju då att den är svår att hålla ren och kan innehålla miljögifter plus förarbete innan asfalteringen.

Betong kräver också förarbete men inte på samma sätt utan kan vid rätt markförhållanden läggas nästan direkt på marken. Den blir hård och håller länge samt är lätt att hålla ren. Nackdel är att den är hård, kan bli hal och kall.
 
Sv: Betong eller asfalt!

Och betong klarar brodd långt mycket bättre än asfalt som rivs upp av dessa och kan då utsöndra eller läcka oönskade kemikalier. Det är bl a därför dubbdäck förbjuds på sina håll i vissa storstäder.
 
Sv: Betong eller asfalt!

Vi har byggt stall på 2 olika gårdar, första med betong o andra med asfalt, så jag har lite erfarenhet av båda.

Det var lika lätt/svårt att lägga båda, kostnaden kan jag inte jämföra eftersom det första stallet var mkt mindre.
Nuvarande stallet med asfalt är ca 150 kvadrat, vi lade även asfalt utanför stalldörrarna, bra då blir det inte så lerigt där.

Jag kollade upp ang gifter osv och det ska inte vara farligt efter det har stelnat, och vi har inte haft några problem alls i stallet, det var nu 3 år sen vi lade asfalten där. Greppet och "tystnaden" man får av asfalt är outstanding, så skänt att slippa höra hovar mot betonggolv, det väsnas mkt tycker jag...Vi som haft mkt föl o unghästar har oxå gillat att golvet är helt halkfritt, både för människor o hästar, känns säkert o skönt!

Däremot skulle vi lagt mer isolering under golvet, här uppe är kallt, och golvet höjer/sänker sig med tjälen varje år så det är inte så jämnt nu...Dock fortfarande helt. Antar att betong hade betett sig lika men antagligen spruckit, tror som sagt man behöver rätt bra isolering här uppe i norr för att klara tjälen.

Annat negativt med asfalt är att det är jobbigt att sopa, strävt liksom, så jag målade mitt golv med en golvfärg, då blev det lite bättre. Men fortfarande ganska strävt. Jobbigt när stallgången är 13*3 meter, tar lång tid o sopa...

Asfalten i mitt stall har oxå hållit för brodd, inga problem trots att vi haft en del riktigt stora o tunga hästar i perioder...

Jag är i stort nöjd med asfalten, skulle jag få göra om det hade jag lagt det igen men isolerat bättre under. Jag kommer även bättra på färgen till sommaren tror jag så det håller sig hyfsat lättsopat!

Lycka till med vad du än väljer!
 
Sv: Betong eller asfalt!

Sydney: Vad menar du med isolering? mer grus/singel under eller? Du får gärna berätta lite mer vad du menar med isolering :)
 
Sv: Betong eller asfalt!

Linda8142 och Boj: För att asfalten ska släppa ifrån sig kemikalier så skulle hästen i princip vara tvungen att göra en burnout... så att en häst med brodd går över asfalten är inte tillräckligt för att riva upp kemikalier på sånt sätt att det är farligt. Ja och om nu hästen gör en burnout så får den faktiskt skylla sig själv :P Hmm... undrar hur det skulle se ut... haha...
 
Sv: Betong eller asfalt!

Nja, alltså vi har först byggt en ram som sen är fylld med singel. Men ovanpå det (tror jag iaf, det var inte riktigt jag som gjorde det praktiska om man så säger) ska man alltså ha isolering, finns nåt som heter markisolering, plattor kanske 5-10 cm tjocka som alltså gör att kylan från marken inte går uppåt...Svårt att förklara men...Vi har iaf alldeles för tunt med isolering, tror att vi skulle behövt minst 10 cm, o tror vi har mkt mindre än så.

Typ som ett hus, man isolerar ju väggar, tak o golv för att behålla värmen i kåken, samma gör man ju i ett stall. Vi hade bara inte tänkt på att stallet nog skulle behövt så mkt isolering...

Sen beror det ju på vart man bor oxå, bor man i skåne med milda vintrar är det ju inte alls samma krav på isolering som här i västernorrland!

Hoppas du förstod vad jag menade, dålig på att förklara:)
 
Sv: Betong eller asfalt!

Jag har förresten haft stora tunga hästar med brodd som gjort riktiga busryck i stallet och de har inte förstört golvet på nåt sätt alls.
 
Sv: Betong eller asfalt!

ja jag bor ju i Uppland... Så det är nog inte lika kallt som i väster norrland ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 507
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
10 819
Senast: Unhappy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp