Betongrör till dike

Bukefalos 30 år!

Novisis

Trådstartare
Vi ska göra en övergång över ett dike för att bygga ut hästhagen. Antar att man behöver någon form av betongrör? Var hittar man såna? Hur gör man smidigast och billigast en övergång?

Det vanligaste numera är väl att lägga plaströr? Googla markrör.

Hur stort dike? Ska det köras tunga fordon ovanpå?

Beställningsvara i bygghandeln eller via någon firma med grävare och grusbilar som brukar göra markarbeten och laga vägar?

Vi ska göra en övergång över ett dike för att bygga ut hästhagen. Antar att man behöver någon form av betongrör? Var hittar man såna? Hur gör man smidigast och billigast en övergång?
Jag promenerar en del på en skogsbilväg som nyligen rustats. Alla rör under vägen är plast. Och då är det dimensionerat för timmerbilar.
Plaströr kan man kapa enkelt. Det är svårare med betong.
De jag menar är typ sådana här
1788547221780.webp

Och det håller alltså? Vad är det ovanpå?
De ska tåla massor av last om det är de som är gjorda för att lägga under vägar man köper.

Jag har en på min lilla infart som krupit upp av tjälen och den kan man köra över med personbil när den ligger få cm under markytan om man gör det försiktigt (men det är kanske inte så det rekommenderas) Är det bara för eget bruk där man har kontroll på körningen lär det väl vara massor av marginal jämfört med en väg där det kan gå timmerbilar. Så det går nog att underdimensionera en del med täckningen om det man har ovanpå inte är en "riktig väg" för utomstående.

Det är "bara" hästar som ska passera, ingen trafik. Har inga mått, är bara i startgroparna än så länge, men uppskattningsvis ca 2 m brett. Inga mängder vatten, mer vid skyfall såklart.

Lägg lite 0-32 i botten. Ta en sån vägtrumma som visats på bild, vilken dimension beror på hur mycket vatten men typ 200-300mm i diameter är normalt. Lägg trumman med lite lutning. Packa med 0-32 runt om och ett lager på ca 200mm ovanpå. Toppa med ett finare material, ex 0-16, om du vill. Det kommer att hålla.

Mvh mark- och anläggningsarbetare

Betongrör, sk lantbruksrör, hade jag valt, håller bättre och ser betydligt trevligare ut också, säljs på många platser i landet.

Svårt att veta vilken storlek och modell man ska ha :down:
Även om ett mindre rör som 20 cm invändigt tar mycket vatten om det är rent men större är mycket lättare att rensa och blir inte stopp lika lätt och är det ett dike med större mängd vatten och flöde under vår och snösmältning behövs betydligt större diameter. Finns det inte andra trummor längs diket du kan kolla dim på?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka