Betsla ner? Hjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ClaraUtanK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 975
C

ClaraUtanK

Hej! Jo det är så att jag har en supermysig nordsvensk som medryttarhäst men jag har ett litet problem. Hans ägare har haft ett pessoabett på honom och det har gjort att han blivit ganska stum i munnen. När jag rider rider jag det som ett vanligt tränsbett (både sidstyckena och tyglarna i den stora ringen) men jag känner att det inte funkar. Han känner inte av mina signaler och det är svårt att hålla honom ifall han får för sig att han är rädd för något. Så nu undrar jag om det finns något bett som är ganska skarpt men inte farligt. Jag har en mjuk hand enligt min tränare och den vill jag ta vara på. Något skarpare än tränsbett i alla fall? Tack! :)

Sv: Betsla ner? Hjälp

Eftersom det är en medryttarhäst så föreslår jag att du hör med ägaren vad den personen kan tänka sig för annat bett på sin häst. En del hästar trivs bättre på 3-delat tränsbett än vanligt 2-delat och kan bli lugnare med det.

Du ska absolut kolla med ägaren innan du börjar byta bett! Även om jag inte tycker att pessoabettet är det bästa så hade det inte varit ok om någon av mina medryttare red med ett annat bett än vad jag visat dem.

Annars tycker jag att ett rakt jaktkandar är ett bra bett om man behöver ett lite skarpare, du kanske kan föreslå det för ägaren?

Jo jag förstår precis vad ni menar med att jag ska prata med ägaren! Och självklart har jag redan gjort det? Hon bad mig titta lite närmare in i saken & det är ju det jag gör nu. Men tack för tipsen i alla fall! :-)

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 066
Senast: Lager
·
Utrustning Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av... 2
Svar
24
· Visningar
2 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka