Betsla "upp" eller betsla "ner"?

Tillis

Trådstartare
Efter att alltid haft hästar med lätt mun som jag ridit på vanligt tredelat eller tvådelat bett, har jag nu skaffat mig en häst som är väldigt, väldigt stark.
Det går bra att rida på tredelat i dressyren - även om hon hänger sig i bettet periodvis (inte fullt igång och långt ifrån stark ännu).
Men ute blir hon lite väl stark för att jag ska känna mig trygg, och för att man ska kunna arbeta henne. Det blir mest likt ett ånglok som ångar iväg på bogarna. :crazy:

Jag har ingen erfarenhet av starka bett och har ingen aning om vad som kan tänkas passa min häst.
Kanske bör jag istället göra ngt helt annat som att prova sidepull eller annat bettlöst?
Tänderna kollade i förra veckan. En hake som slipades ned- annars jättefin.

Alla tips mottages tacksamt!:banana:

Mvh Tillis

Sv: Betsla "upp" eller betsla "ner"?

Jag skulle prova att fortsätta rida på det tredelade nu efter att tänderna blivit fixade. (Åtminstone om hästen i övrigt trivs med bettet, inte gapar eller liknande)

Och sedan bygga upp hästen. Många hästar som inte orkar med arbetet lägger sig i handen (åtminstone min erfarenhet) och bara ångar på istället.
Många glömmer att fortsätta rida hästen fram till bettet när den blir stark och hänger sig i handen. Kraften ska komma bakifrån och "fångas upp" fram. (oj, luddigt förklarat. Ngn annan kanske kan göra det bättre)

Mkt skrittarbete med lösgörande och stärkande uppgifter är mitt förslag.

Lycka till.

Det går bra att rida på tredelat i dressyren - även om hon hänger sig i bettet periodvis (inte fullt igång och långt ifrån stark ännu).

Jag tror att du funnit lösningen på ditt problem här själv. Anledningen till att hon hänger sig i handen är att hon inte orkar/är stark nog att bära upp sig själv än.

Jag skulle helt klart fortsatt rida på det tredelade.

Om jag vore du skulle jag forsätta rida dressyrridning på tränsbett, men däremot iaf under en period betsla upp just vid uteritt.
Testa ex pelham eller jaktkandar/kimblewick. Jag resonerar som så att det är sjysstare både för mig och hästen om vi slipper ha dragkamp varje gång vi är ute - jag vågar släppa på helt = gladare häst, om jag vet att jag kan få kontroll igen när _jag_ vill det . Och rent säkerhetsmässigt är det ju en fördel om man känner att man har kontroll på sin häst när man är ute.
Ett alternativ kan vara en gramantygel om du känner att du kan behärska det.

Jag har ingen erfarenhet av starka bett och har ingen aning om vad som kan tänkas passa min häst.
Kanske bör jag istället göra ngt helt annat som att prova sidepull eller annat bettlöst?
Tänderna kollade i förra veckan. En hake som slipades ned- annars jättefin.

Alla tips mottages tacksamt!:banana:

Mvh Tillis

Har aldrig provat sidepull. Men hackamore är betydligt (!) skarpare än ett två/dredelat tränsbett. Risken finns hela tiden att du knäcker nosryggen med ett sådant "bett".

Jag hade testat ett pelham eller jaktkandar. Att säkerheten är viktigare än bettet i skogen borde vara en självklarhet. Vad ska du göra om hästen sticker rakt ut i en bilväg? Trösta dig med att du har ett tredelat?

Har aldrig provat sidepull. Men hackamore är betydligt (!) skarpare än ett två/dredelat tränsbett. Risken finns hela tiden att du knäcker nosryggen med ett sådant "bett".

Jag hade testat ett pelham eller jaktkandar. Att säkerheten är viktigare än bettet i skogen borde vara en självklarhet. Vad ska du göra om hästen sticker rakt ut i en bilväg? Trösta dig med att du har ett tredelat?

Man kan inte knäcka nosryygen, med ett hackamore.... det ska till en jäkligt stark människa till det....

Risken finns hela tiden att du knäcker nosryggen med ett sådant "bett".

När ska den här myten dö ut?

Du ska sätta hackamoret fel och vara ute efter att skada din häst för att lyckas med det.
Det finns flera här på Buke som sett hästar trampa av tyglarna med hackamore på sig och inte har hästarna brytit nosryggen för det.

Självklart ska man iaktta försiktighet med hackamore, men det ska man oavsett betsling!

Jag utgår från att TS tänkt ett ponnyhack och inget hack med tre meter skänkel på.

håller med ovanståande talare.
fortsätt med tränsbett i dressyren o betsla upp vid uteritt. pröva lite olika bett o se vad hästen trivs bäst med. inge roligt när det blir dragkamp varje gång man ska ut..

min pålle rider jag på vanligt tränsbett i dressyren o även i banhoppningen (men behöver nog betsla upp även där då han stack med mig senaste tävlingen :angel:). men vid uteritt o terräng blir han väldigt stark o just nu rider jag på ett american gag (med två tyglar). det har tagit lååång tid innan jag hittat ett bett som herrn trivs med, så det gäller att ha tålamod ;)

Tack för alla svar!
Har från annat håll fått tips om pelham - fast då ett rakt gummi-pelham. Är detta att föredra tro? Hissbett är ett annat tips, men känner mig lite skeptiskt mot detta... Mest för det känns som jag inte kan släppa efter så lätt, eller har jag fel i mitt antagande där?:confused:

Om jag provar pelham, vilket jag aldrig ridit på tidigare, ska jag då sätta tygeln i stora ringen, eller? (Känner mig riktigt korkad nu, men vill ju att det ska bli rätt).

Visst är det bra att prova många olika bett, men det kräver ju att jag köper dem först. Vore trevligt att hitta skapligt rätt med en gång...

Jag hade pelham med rakt gummibett på en tidigare häst som tyckte det var lite för roligt ute och galoppera och ja.. jag hade nog inte så mkt att säga till om. :angel: Det blev lååååånga stoppsträckor...

Med Pelhamet så fick jag bättre koll, slapp bli dragandes och modet blev större då vi även kunde busa på rätt bra ute i skogen. I all övrig ridning red jag på tredelat.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 249
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 246
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 741
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V