Betsla upp?

S

sanwan

Jag kan knappt tro vad jag skriver just nu men såhär är det... Jag har ett 14-årigt sto, tävlad 1.10 och ligger dressyrmässigt någonstans LA/Msv. Hon är jättetrevlig att rida dressyr på, lätt i handen och man gör halt för sätet.

Men när det kommer till banhoppning så flyger :devil: i henne... Hon sticker med mig, hoppar flackt och nonchalant (kapacitet finns så att det räcker och blir över) och lyssnar inte alls på förhållningar.
Dock tar hon sig ju över hindren ändå, men det känns trist att sitta och bromsa hela tiden och aldrig kunna lätta och säga varsågod.

Så länge man hoppar enstaka hinder är det kontrollerbart, då kan man sakta av och börja om på nytt på nästa hinder.
Hoppar man bana går första 2-3 hindren relativt lugnt även om jag inte kan lätta mycket i handen, men sedan kommer hon upp i varv och då går det fort - minst sagt.

Jag har alltid (i sju års tid) ridit henne på ett vanligt tredelat tränsbett, men nu börjar jag ändå fundera på att byta till något skarpare. Jag testade att hoppa några språng med kandaret i somras, på ett mycket litet hinder bara för att det stod framme. Då kunde jag ta en förhållning en bra bit från hindret och sedan lätta utan att det blev någon tvärrusning.

Snälla, säg att ni har en annan lösning än ett skarpare bett!
 
Det är klart att det finns en annan lösning! Jag hade ett halvblod som var ungefär så där! Hon blev het och det fick jag acceptera men jag fick des värre träna dess mera lydnad! Rider du mycket bommar på henne? Blir hon lika het på bommar? Om jag vore du skulle jag rida mycket bommar i serier och *bana* så man börjar från grunden på henne och efter hand lägger up det till små hinder på ca 30cm man det här räcker inte att göra varannan vecka utan jag fick göra detta ca 1-3dagar per vecka, men bara korta intervaller med tiden kommer hon att varva ner men du måste rida nogrant! Jag gjorde så att jag bytte bett från bridong till ett gummi bett och det var helt överlägset! så det jag vill komma fram till är att du ska rida henne nogrant på bommar och om du ska bytta bett så prova typ gummi eller ett rakt bett man behöver inte nödvändigtviss bytta till ett skarpare! :crazy: Hoppas att det är en ide som jag get dig att testa! :rofl:
 
Jag har ridit över miljontals bommar med henne vid det här laget, känns det som... Så länge bommarna ligger på backen ignorerar hon dem nästan, lägger man upp dem 25 cm så tar hon i och hoppar över.
Fördelen med bommar är ju att där kan man göra halt eller sakta av ifall hon blir för stark, men jag vill inte komma i den sitsen att jag börja volta eller bryta av när jag hoppar bana *been there done that*.
Det är så trist, jag har en jättebussig häst som älskar att hoppa och hoppar allt, men i och med att jag i princip aldrig kommer till eftergift före hindren så får hon inte hoppa så bra som hon skulle kunna.
Jag har testat att låta henne bestämma tempot själv men då går det för fort, hon river, blir rädd och nitar på nästa och det är ju inte heller kul... (det hände senast idag, jag hade absolut ingenting att säga till om)
 
Jag skulle ändå lägga upp små *hinder* och träna det är den enda lösningen, ja om inte skarpare bett! Det kan vara en lösning att tex andvända delat phelam för att inte det ska bli en dragkamp mellan er! och efter som ni kommer då att lära käna hur ni vill ha det bytta sakta tillbaka till *vanligt* bett, så man tar det i steg för målet ligger ju i att ha så snällt bett som möjligt! Jag har också haft en extrent het häst så jag vet hur frustrerad man bli! Men ta nya tag! Lycka till :banana:
 
Om du har provat allt annat så?
Kanske har hon ont någonstans och försöker springa ifrån smärtan? (bara en tanke men..det kan ju vara värt att kolla upp) annars tycker jag faktiskt inte det är fel att byta till ett skarpare bett om man kan rida med det :) (vilket jag tror du kan :smirk:) dessutom kanske hästen trivs bättre att bli hoppad på ett annat bett?
 
Ja, det börjar nästan kännas som om jag provat allt annat. Man hinner ju prova en del på 7 år :)
Har haft perioder när vi inte hoppat alls utan bara jobbat med dressyren, och perioder när vi hållit på med gymnastikhoppning/bommar 5 dagar i veckan, men så fort man står på två hinder i följd så är det gasen i botten och alltid ett galoppsprång för lite (hoppa studs i kombinationer tycker hon är trevligt...).
Hon har inte ont någonstans, utrustningen passar osv. Hon gör dessutom precis likadant i löshoppningen så det är ju inte enbart mig det beror på.
 
Jag skulle testa ett lite skarpare bett. Ibland kan det vara värre med ett milt bett på en stark och het häst. (mkt dragkamp och slit) Nu säger jag inte att alla är så men i det här fallet verkar du inte ha ngt att förlora genom att testa ett lite skarpare bett. hoppas du kommer tillrätta med problemet.
 
Jag har precis köpt en häst. (haft henne på prov i 1 månad nu,köpte henne i förrgår)
Och hon har blivit riden på skarpare bett.
Hon är lite som du beskriver din häst. Hon är inte okänslig men väldigt het i hoppningen,lydig i dressyr (men ändå mycket jobb kvar)
Men när jag rider hemma i ridhuset kan hon vara jättefin och lydig men så fort hon kommer in i "träningsridhuset" eller om jag hoppar hemma så blir hon heelt upp i varv.

Och då menar jag inte lite pigg utan vissa dagar är hon grymt okontaktbar mot vad hon är i vanliga fall!

Ägaren tycker att jag ska hoppa på ett skarpare bett. Men jag vill inte det,jag tror att allt går att lösa.

Men sen vet jag ej vad som händer i framtiden eftersom jag inte har haft hästen så länge, i framtiden kanske jag får ändra bett (vilket jag iofs inte tror efetrsom det börjar gå framåt) MEN om det hade blivit så i framtiden så vet jag ju i af att jag har försökt och gjort mitt bästa!

Så skarpare bett tycker jag nog att du kan hoppa med. Doc kanske inte nåt jätteskarpt vilket bara brukar stressa upp hästar. Men det kan ju vara bra så man slipper slita eller likn. i hästen.

Lycka till! :)
 
Det är bara att öva öva.
Hoppa hinder och gör fårhållningar och öva öva.
Om det inte går så betsla upp med något lite skarpare.

Men träning borde hjälpa.
 
Du kan ju också göra lite lydnads övningar.
Gör så här du tar ett hinder inte så högt, va 30-50 eller nått åså har du trav bommar innan hindret och efter hindret tar du några språng i galopp (va 2-3) Sedan sakratr du av til trav och efter ca 7travsteg kan du ha cavalettibommar igen, sen kan du göra en bana och mellan alla hinder kan du ha en lydnadsövning med bommar och halter. helt enkelt börja om på nytt mellan alla hinder, men halter och så.
Travhoppa också, Kan vara nyttigt!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp