Bett hit och bett dit

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Red min dam idag, hon var jätte pigg och blev väldigt stark när vi skulle öka tempot lite. Jag klarade av henne på ett delat gummibett och kommer nog även göra det i fortsättningen MEN, jag ska börja tävla med henne och är rädd att hon kommer springa ifrån mig på ett vanligt bett. Jag funderar på att köpa ett pelhambett, men tvekar lite. Hur inverkar det i munnen på hästen? hon funkar inte på raka bett för hon bara hänger sig i dem. Så ett delat pelham? Finns det något "snällare" tuffare bett? Är egentligen inte för att sätta på en massa skarpa bett men en häst på 1,70 (jag 1,60) som kommer i tävlingsmässigt skick och som redan ÄR het vill jag gärna ha kontroll över i tävling sen.. så, vad rek ni?

o eftersom jag redan har en tråd, ska köpa vintertäcke, funderar på ett som finns på h**ks för 1099 kr. men det är 400g i det. Blir inte det liiite varmt för våra svenska vintrar med mycket slask?

Sv: Bett hit och bett dit

Ingen? *putt* :bump: vill gärna höra från er som redan rider på Pelham vad ni tycker. Har ni delta eller inte? jag funderar på att rida på två tyglar och därmed bara ha hävstångseffekten som säkerhet om hon blir för stark?

Sv: Bett hit och bett dit

jag tycker att du kan testa pelham, jag tycker att det är ett rätt trevligt bett och rider man med två tyglar kan man ju reglera "skarpheten". nackdelen kan väl vara att en del hästar blir svåra att svänga på pelham.
jag brukar rida på delta, mest av den anledningen att jag endast använder bettet som extra broms när jag är ute, så jag har inget behov av "kandarkänslan" man får på två tyglar

men om jag var du skulle jag först testa att tävla på det bettet du har, hästen kanske funkar jättebra på det

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka