Bukefalos 28 år!

Bett hjälp och får man tävla MVS C?

SunDown

Trådstartare
Hej.
Har börjat rida en häst som de är tanken att jag ska börja tävla dressyr med men vi har stött på ett stort problem. Ägaren har testat olika typer av bett men han trivs bara på Kimblewickbett. Jag testade själv 3 delat med fasta ringar idag och de blev bara tjafs medans på Kimblewickbettet bara han dansar fram på. Han tuggar och njuter av det bettet. Vi vet inte vad vi ska ta oss till för man kan ju inte tvinga hästen att gilla ett bett..:confused: Vi funderar på om man får tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan för han trivs ju på stångbett.
Så till frågan. Får man tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan? Hjälp vi ser ut som stora frågetäcken.:confused:
 
Ja, du får rida Msv C utan att kvala i lägre klass. Men du får från och med i år inte ha kandar i Msv C.
 
Hej.
Har börjat rida en häst som de är tanken att jag ska börja tävla dressyr med men vi har stött på ett stort problem. Ägaren har testat olika typer av bett men han trivs bara på Kimblewickbett. Jag testade själv 3 delat med fasta ringar idag och de blev bara tjafs medans på Kimblewickbettet bara han dansar fram på. Han tuggar och njuter av det bettet. Vi vet inte vad vi ska ta oss till för man kan ju inte tvinga hästen att gilla ett bett..:confused: Vi funderar på om man får tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan för han trivs ju på stångbett.
Så till frågan. Får man tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan? Hjälp vi ser ut som stora frågetäcken.:confused:

Hittills har jag inte träffat en häst som inte "gillar" och kan gå på tränsbett bara de utbildas ordentligt och rids av ryttare som är utbildade ordentligt i grunderna.
Däremot har jag träffat väldigt många hästägare/ryttare som är övertygade om att just deras häst inte gillar vissa bett IOM att de inte riktigt märker att hästen är felutbildad alt att de själva inte riktigt är utbildade nog.

Med det sagt så tror jag att hästen kan gå på träns om ni bara tar hjälp av en vettig tränare som hjälper er.
Det låter kanske spydigt. Men jag har sett det här så mycket.
Och jag tycker lite synd om de som tror att det inte går och att hästen känner så.
Det är det bästa tips jag kan ge!
Lycka till!
 
Kandar får man numera ha från MSVB och uppåt, och det måste man ju kvala till.

Är hästen kollad i munnen? Ser den fin ut där så är det inte i bettet det sitter, utan i att den inte går fram till handen. Med hävstång kan hästen inte tjaffsa emot lika mycket, men just att man inte kan rida på annat bett utan tjaffs betyder att man måste gå tillbaka till grunden.

Tänk att din underskänkel skall hålla igång motorn i bakkärran. För att inte ge dubbla budskap genom att omedvetet studsa med fötterna mot hästens sidor, eller tjata ihjäl hästen genom att dunka på i varje steg eller klämma sig fast: Tänk att du sitter djupt i sadeln och ta stöd i stigbygeln och håll den lite lätt ut från hästens sidor, några millimeter bara. Sedan ger du korta snabba skänklar när det behövs så du väcker bakbenen och driver in hästen mot bettet.
Om hästen hänger sig i tygeln eller drar upp huvudet, hamna aldrig i en situation där du själv statiskt bara håller emot. Hänger den måste du ta korta snabba tygeltag, och lätta däremellan samtidigt som man håller motorn igång med skänkeln. Vägrar den ta stöd så får man vänta ut hästen, rid på så bakbenen arbetar ordentligt, gör halvhalter även om formen inte är framme ännu, gör gärna stora volter och serpentiner. Den släpper efter till slut.

Bli bara aldrig passiv och beroende av ett stångbett för att hästen skall kröka på nacken - Det är inte ärlig eftergift utan man har bara dolt problemet.

En bra tränare borde kunna hjälpa er igenom detta ganska snabbt, så håll modet uppe! :)
 
Hej.
Har börjat rida en häst som de är tanken att jag ska börja tävla dressyr med men vi har stött på ett stort problem. Ägaren har testat olika typer av bett men han trivs bara på Kimblewickbett. Jag testade själv 3 delat med fasta ringar idag och de blev bara tjafs medans på Kimblewickbettet bara han dansar fram på. Han tuggar och njuter av det bettet. Vi vet inte vad vi ska ta oss till för man kan ju inte tvinga hästen att gilla ett bett..:confused: Vi funderar på om man får tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan för han trivs ju på stångbett.
Så till frågan. Får man tävla Mvs utan att tävla lätt klass innan? Hjälp vi ser ut som stora frågetäcken.:confused:
Har ni testat ett bett med likadan mundel som kimblewicket och fasta bettingar?
 
Min som gillar kimblewick gillar rakt med fasta ringar bäst av de jag provat än så länge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 410
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 506
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 202
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 025
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp