Bett löst träns

Zqathan

Trådstartare
Har en del små töser som ibland rider min häst.
Det är olika ungar, så svårt att lära dom att inte sitta och dra i tyglarna, vilket de flesta gör...

Har fundertat på att köpa ett bettlöst träns
Hur fungerar de, är de bra?
Var kan man köpa?
Min ridsports butik hade inga och rek Hööks.
Men det måste väl finnas på fler ställen?

Sv: Bett löst träns

Bettlöst är nog knappast bättre om tjejerna sitter och drar. Det är mycket bättre att få dem att förstå hur det känns för hästen.

Be dem hålla i bettet med sina händer och sedan drar du i tyglarna, då brukar de flesta förstå att man endast behöver små förhållningar.

Jag är självklart medveten om att det hade varit bättre att lära dom.

Men det är olika tjejer, de får rida som "betalning" för att de hämtar min häst i hagen.
Kan vara allt från någon som aldrig har suttit på häst rygg till någon som är duktig.
" haffar" bara någon på tex parkeringen eller vägen, vem som helst alltså och ber om hjälp.
Som ersättning får de då rida något/några varv i paddocken.

De som aldrig har ridit är lättast, de får bara sitta upp, barbacka och med tyglarna i grimman, de gör inte så mycket är oftast fullt nöjda bara att få sitta på ryggen.

Nej problemet är de som har ridit, de vill ha sadel och träns, och det är oftast dom som sitter och drar, specielt om de har ridit ett antal år på ridskola (vad får de lära sig där egentligen om hästmunar??)

Senast ändrad:

Ett bettlöst träns inverkar lika mkt som ett bett. Hästen kommer nog bli ännu mer konfunderad med ett bettlöst alternativ.

Nej, kanske det är bättre att du hämtar hästen själv.

Jag säger nog; hämta hästen själv istället.
Illa nog att ungarna drar i bettet, men sätter du på hästen nåt nytt som de drar i blir det säkerlign ännu mer förvirrande för hästen.. :crazy:

Ang. ridskola = dra i munnen och sparka med benen.
Jag red 7 år på ridskola, och fick snarare lära mig (från början) att INTE dra och såga, sparka och hålla på, utan använda små hjälper och trycka med benen (inte sparka)...
men det finns instruktörer och ridlärare av alla sorter, och ja tyvärr får många lära sig åt skogen.. :mad: :(

Jag är självklart medveten om att det hade varit bättre att lära dom.

Men det är olika tjejer, de får rida som "betalning" för att de hämtar min häst i hagen.
Kan vara allt från någon som aldrig har suttit på häst rygg till någon som är duktig.
" haffar" bara någon på tex parkeringen eller vägen, vem som helst alltså och ber om hjälp.
Som ersättning får de då rida något/några varv i paddocken.

De som aldrig har ridit är lättast, de får bara sitta upp, barbacka och med tyglarna i grimman, de gör inte så mycket är oftast fullt nöjda bara att få sitta på ryggen.

Nej problemet är de som har ridit, de vill ha sadel och träns, och det är oftast dom som sitter och drar, specielt om de har ridit ett antal år på ridskola (vad får de lära sig där egentligen om hästmunar??)

Fast jag måste säga att jag har svårt att förstå varför du gör så..? Alltså låter främande människor hämta hästen och sen rida?

Jag är stenhård på en sak: inga främligar på min häst INNAN jag sett dem rida. Inga undantag. En del kompisar har fått prova på att rida, under mitt vakande öga, hehe.

de får rida som "betalning" för att de hämtar min häst i hagen.

Därför hagen är stor och kuperad, och hon kommer inte alltid när jag ropar (hemma gör hon i regel det, men hon är på sommarbete nu)
Och jag kan nästan inte gå, staplar mig fram, har reumatisk värk + svår artros i båda knäna

Hästen är genomsnäll och lätt att ta, om man kan gå vill säga...
Så det går bra med vem som helst.
Ytterst sällan de jag frågat sagt nej, de flesta tycker det är ett ovanligt och kul "uppdrag" även dom som aldrig har haft med hästar att göra, goa ungar!
Har inte råd att betala pengar svårt att värdera också vad det är värt...
För mig är det ju värt hur mycket som helst...
Därför får de sitta upp på henne som ersättning något vill jag ju ge som tack

Jo, ni får väldigt gärna ge förslag på hur mycket ni själva skulle vilja ha för att hämta häst i hagen (tar max ca 5 minuter om hon står allra längs bort och i regel går det alltså fortare)
Jag har ingen aning om vad det kan vara värt i pengar, om jag skulle betala istället?

.

Ett bettlöst träns inverkar lika mkt som ett bett. Hästen kommer nog bli ännu mer konfunderad med ett bettlöst alternativ.

Nej, kanske det är bättre att du hämtar hästen själv.

Om jag bara hade kunnat...
Har försökt, finns lite stenar att sitta på, men det kan ta upp till en timme eller två när jag har riktigt ont, jämfört med ett par minuter för en som kan gå normalt....:cry:

Okej då förstår jag!

Pengamässigt vete katten..
..men var med när de rider, säg till när de drar i tyglarna. så lär de sig något, och din häst slipper slit i munnen :idea:

Fast jag måste säga att jag har svårt att förstå varför du gör så..? Alltså låter främande människor hämta hästen och sen rida?

Jag är stenhård på en sak: inga främligar på min häst INNAN jag sett dem rida. Inga undantag. En del kompisar har fått prova på att rida, under mitt vakande öga, hehe.

Men vad jag kan förstå av era svar så är inte bettlöst lösningen…
Får väl försöka vara lite hård och säga att de bara får rida med tyglar i grimman.
Vill ju gärna att de kommer tillbaks (en del har faktiskt gjort det, blir så glad när de helt själva kommer och frågar om jag behöver hjälp, tyvärr händer det inte så ofta…)

Och det händer också att andra gulliga häst ägare tar henne åt mig i hagen.
Men vill inte vara tjatig jämt och fråga…..
Och så ska det ju finnas någon att fråga också..

I går skulle jag bara ge henne sin spann med mat och kela/borsta lite.
Så jag hade gått om tid att vänta in henne.
Hon stod längst upp och visade inget intresse när jag ropade.
Så att istället för att utsätta mig för den smärta som varje steg innebär, så tänkte jag: skit samma jag sitter i bilen tills hon åtminstone betat ner sig från backen, har ju inte bråttom kvällen var skön så slog mig ner med en tidningen och väntade.

Efter drygt en timme var flocken nere från backen i vart fall, långt det också men inte omöjligt!
Plockade fram grimma och lite godis och skulle precis ge mig på det, när en tjej dyker upp som själv har häst i hagen och bara så där säger:
Jag kan ta din också om du vill
Blev så lycklig och glad, första gången någon helt själv erbjud sig!!!
Och inte ville hon ha något heller som tack, vet ju inte riktigt heller vad som är en rimlig summa att ge till dom som inte vill rida (hon har ju en egen så det var ju liksom inte aktuelt)

Okej då förstår jag!

Pengamässigt vete katten..
..men var med när de rider, säg till när de drar i tyglarna. så lär de sig något, och din häst slipper slit i munnen :idea:

Jag är självklart med, de rider bara några varv i paddocken. (jag ska ju ut på körtur sedan de flesta kvällar)
Och nog tjatar jag allt, läs skriker
DRA EJ
Nu försöker jag "haffa" sådana som är unga och ser helt häst ovana ut, för det är glada bara över att sitta på henne #perfekt#

Men ibland går jag på en nit och får en sådan där ridskole unge som blir entusiastisk vill följa med ut och köra (bara trevligt) och sedan rida med sadel och träns och som av 99 fall av hundra sitter och drar henne i mun
De är alltid så otroligt duktiga och ”vet bäst” har mängder med kommentarer om hästen och hur hon ska skötas från foder till ridning…
Lyssnar snällt, kan möjligen lära mig nåt…
Men det är mest av artighet, än har jag inte lärt mig något, blir mest förvånad över att de tror sig veta så mycket och ändå är så skrämmande okunniga…
(värst de som är runt 11-14 år, sedan tycks de lugna ner sig)

Nu är det inget stort problem, vi tar en dag i sänder hästen och jag, det har löst sig hitintills, i värsta fall så går jag ut och tar henne, det tar tid men omöjligt är det inte.
Och ibland kommer ju gullungen helt själv också.
Eller så lyckas jag ”haffa” någon som nöjer sig med att sitta på henne…

Har kanske hänt ett par gånger totalt än så länge i sommar att jag råkat haffa en ridskole tjej, så det är inte ofta, men var mest intresserad om jag kunde vara hjälpt med ett bettlöst träns istället för att stå att skrika…

En unge fick jag helt enkelt säga till att sluta rida, hon bara fortsatte att dra och sparka på min snälla lilla häst…
Trots att jag visade henne att hästen lyder på rösten och vikten, behöver egentligen inget bett alls…och deft inte några sparkar i magen
Sa att jag hade bråttom så hon fick rida mer en annan gång….

Just den här tjejen som har varit den värsta hitintills hade ridit (enligt vad hon sa) i 5 år på ridskola och även tävlat hoppning.
Hon var självklart av den där ”vet bäst” typen.
Men fattade överhuvudtaget inte vad jag menade med att rida med sätet, kroppen och rösten…
Som sagt efter ett par varv fick hon hoppa av, orkade inte se eländet och min lilla häst ledsna ögon…

Oj det här blev långt…
Tänkte jo bara höra om bettlöst kunde vara en lösning, om jag råkade ut för fler sådana här tjejor.

Senast ändrad:

Därför hagen är stor och kuperad, och hon kommer inte alltid när jag ropar (hemma gör hon i regel det, men hon är på sommarbete nu)
Och jag kan nästan inte gå, staplar mig fram, har reumatisk värk + svår artros i båda knäna

Ja, då förstår jag ju att du behöver hjälp!

Testa ett sidepull?
Min häst accepterar det bättre än bett iallafall, när folk av misstag tar för hårt i tyglarna....

Ja, då förstår jag ju att du behöver hjälp!

Jaaa:cry:
Allting annat klarar jag, rykta, pyssla, sela, ut och köra:love:
Det är bara just haghämtandet jag behöver hjälp med.
Hon är så snäll och väluppfostrad min häst och har världens tålamod med klumpan till matte.

Testa ett sidepull?
Min häst accepterar det bättre än bett iallafall, när folk av misstag tar för hårt i tyglarna....

Var inne i häst sport butiken och frågade, hon rek ett Hackmore som inköptes.
Har ännu inte vågat använda det eftersom jag fick veta av en i stallet att det var inte bra alls, kunde skada hästen...:eek:

Eftersom jag tyvärr inte rider så har jag mycket dålig kunskap om rid bett.
Körtränset är däremot noga utvalt och det har så klart bett.

Vad är det för skilnad mellan sidepull och Hackmore.
Är ett sidepull bättre?

Tror att det har löst sig, har sett att flera på sommarbetet rider med något som ser ut som någon form av repgrimma + tyglar som verkar vara av samma material och som är väldigt långa.:confused:

I dag så hade jag tur var en med dessa myskiska saker, som sadlade av när jag selade och frågade förstås.
Jo det visade sig vara något som hade med Western ridning att göra, och hon visade vad som hände om man drog i tyglarna, då var det en rem (rep) över nosen som spändes, hennes häst reagerade direkt och det tror jag att min också kommer att göra.

Och dessutom så visade det sig att hon som hyr ut betet säljer sådana
Nu ska jag bara få tag i henne, (lite svårfångad..).
Och fråga vad hon tror om det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 695
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 686
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 856
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 981
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka