Sv: Bett löst träns
Okej då förstår jag!
Pengamässigt vete katten..
..men var med när de rider, säg till när de drar i tyglarna. så lär de sig något, och din häst slipper slit i munnen
Jag är självklart med, de rider bara några varv i paddocken. (jag ska ju ut på körtur sedan de flesta kvällar)
Och nog tjatar jag allt, läs skriker
DRA EJ
Nu försöker jag "haffa" sådana som är unga och ser helt häst ovana ut, för det är glada bara över att sitta på henne #perfekt#
Men ibland går jag på en nit och får en sådan där ridskole unge som blir entusiastisk vill följa med ut och köra (bara trevligt) och sedan rida med sadel och träns och som av 99 fall av hundra sitter och drar henne i mun
De är alltid så otroligt duktiga och ”vet bäst” har mängder med kommentarer om hästen och hur hon ska skötas från foder till ridning…
Lyssnar snällt, kan möjligen lära mig nåt…
Men det är mest av artighet, än har jag inte lärt mig något, blir mest förvånad över att de tror sig veta så mycket och ändå är så skrämmande okunniga…
(värst de som är runt 11-14 år, sedan tycks de lugna ner sig)
Nu är det inget stort problem, vi tar en dag i sänder hästen och jag, det har löst sig hitintills, i värsta fall så går jag ut och tar henne, det tar tid men omöjligt är det inte.
Och ibland kommer ju gullungen helt själv också.
Eller så lyckas jag ”haffa” någon som nöjer sig med att sitta på henne…
Har kanske hänt ett par gånger totalt än så länge i sommar att jag råkat haffa en ridskole tjej, så det är inte ofta, men var mest intresserad om jag kunde vara hjälpt med ett bettlöst träns istället för att stå att skrika…
En unge fick jag helt enkelt säga till att sluta rida, hon bara fortsatte att dra och sparka på min snälla lilla häst…
Trots att jag visade henne att hästen lyder på rösten och vikten, behöver egentligen inget bett alls…och deft inte några sparkar i magen
Sa att jag hade bråttom så hon fick rida mer en annan gång….
Just den här tjejen som har varit den värsta hitintills hade ridit (enligt vad hon sa) i 5 år på ridskola och även tävlat hoppning.
Hon var självklart av den där ”vet bäst” typen.
Men fattade överhuvudtaget inte vad jag menade med att rida med sätet, kroppen och rösten…
Som sagt efter ett par varv fick hon hoppa av, orkade inte se eländet och min lilla häst ledsna ögon…
Oj det här blev långt…
Tänkte jo bara höra om bettlöst kunde vara en lösning, om jag råkade ut för fler sådana här tjejor.